"
Gammel 21-12-2010, 22:41   #1
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,308
Blog Entries: 4
Standard Maggots

Har fått et noe over middels behov for små, medium små fordyr. Tenkte derfor jeg skulle gjøre et forsøk med maggots. Var innom to sportsfisker butikker idag og spurte, men de slet litt med å skjønne hva jeg mente da jeg sa maggots/fluelarver. De mente at fluelarvene deres er døde og ikke levende. Har jeg spurt om feil vare? Blir de kaldt noe annet?

Hvor lang tid tar det før jeg får maggotsen i hus før jeg har fluer? Noe spesielt jeg skal gjøre?
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 21-12-2010, 23:17   #2
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard

Jeg har alltid fått maggots når jeg har spurt om det. Og de var veldig levende.
Synes det er rart de ikke har levende..

Kanskje du burde prøve på en annen sportsbutikk? Åssen butikker var du innom?

Når du får de i hus så anbefaler jeg deg å sette de i kjøleskapet. På den måten tar det mange dager, kanskje et par uker før de blir fluer. Hvis du setter de i romtemperatur så har du fluer før du vet ordet av det.

Eventuelt kan du kjøpe meitemark og dele de opp i litt mindre biter? Meitemarken du får kjøpt på sportsbutikkene er som regel latterlig småe.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 21-12-2010, 23:23   #3
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 622
Blog Entries: 2
Standard

Har også fått maggot på sportsbutikker, lever som fy de.. Vil anta at personalet bare ikke har kikka godt etter.. (Intersport jeg alltid får tak i)

Meitemarken på intersport er fin størrelse på, laks og ørret ser ut til å like de vertfall
Svar med sitat
Gammel 22-12-2010, 01:04   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,308
Standard

Var innom to spesial butikker butikker som kun selger fiskeutstyr. Er temmelig sikker på de har, kjøleskapet deres var fult av div. agn osv.

Jeg trenger fluer temmelig fort, bananfluene begynner å bli i det minste laget for noen av krypene, mens pinheadsene jeg har fått i det siste kun er pinheads for de med god fantasi.
Har matet med krøllvinger tidligere med stor suksess, men tilgangen på dem har vært laber i det siste. Derfor tenkte jeg maggots kunne være et alternativ.

Meitemark har jeg ikke testet, kanskje vært et forsøk, hvordan er næringsinnholdet på dem?
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-12-2010, 02:12   #5
Reptilfreak

Boavennen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sandnes
Meldinger: 345
Blog Entries: 2
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (20)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Har fått et noe over middels behov for små, medium små fordyr. Tenkte derfor jeg skulle gjøre et forsøk med maggots. Var innom to sportsfisker butikker idag og spurte, men de slet litt med å skjønne hva jeg mente da jeg sa maggots/fluelarver. De mente at fluelarvene deres er døde og ikke levende. Har jeg spurt om feil vare? Blir de kaldt noe annet?

Hvor lang tid tar det før jeg får maggotsen i hus før jeg har fluer? Noe spesielt jeg skal gjøre?
Har selv for et par år siden handlet maggots på XXL på Forus, nær Stavanger. De var levende, stod i kjøleskap og brukes til isfiske. Det var 2 varianter, rød og hvit. Merk at disse maggotsene ikke blir til stuefluer, men spyfluer som er noe større. De flyr også med letthet.

Ifølge Flemming på Springhalen kan stuefluens larver stå i kjøleskap i inntil 6 uker, og i romtemp klekker de ila 1 uke. Da spyfluer er større, regner jeg nesten med at metabolismen er tregere, og at tiden her blir noe lenger.

Ved foring må de gutloades først, og kan etterpå med fordel kjøles ned litt igjen slik at de blir noe "trege i take-offen" og lettere å fange for middagsgjestene.
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60.
Boavennen er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-12-2010, 02:33   #6
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Har ikke sett noen næringstabell for meitemark, men ryktene sier de er temmelig næringsfattige. Mange mener også at man skal være forsiktig med å gi meitemark, med den bakgrunn at de lever av kompost og kan inneholde miljøgifter og ikke minst parasitter. Hvorvidt dette gjelder for oppdrettet mark tør ikke jeg svare på. De selger det jo som fòr på bl.a. springhalen.dk, så burde gå bra.

Jeg kjøper både meitemark og maggots på Intersport. Bruker å ha fin kvalitet. Meitemarken kommer i 3 størrelser: liten, medium og stor. Medium er finfin. Maggots er jo forøvrig noe som ofte brukes til røyefiske (selv om det funker bra til mange typer fisk), og om det ikke fins røye i området der du bor, er det ikke sikkert de har så stor omsetning av det. Man kan også få maggots i flere farger. Usikker på hva som er gjort med den fargede maggotsen, men ryktene sier at den naturlige varianten har bedre holdbarhet.
Hvor lenge de forblir pupper kommer an på hvor kaldt de står og hvor ofte de blir varmet opp. Noen mener også at de får bedre holdbarhet om de i tillegg holdes mørkt. Holder du dem nær 0 grader i en mørk boks, uten å varme dem opp, kan de holde i 2-3 måneder. Holder du dem i kjøleskapstemp på 3-5 grader er normalen at de holder 1-2 uker. Men, du vet jo ikke hvor lenge de har stått i butikken, og hvor kaldt de har hatt det der - det vil jo også spille inn på holdbarheten..
Likevel - får du fluer, kjøp et stykke fisk og en tilitersbøtte med lokk. Lag små luftehull. Legg fiskestykket og fluene oppi bøtta. Legg på lokket og sett dem på en behagelig temp. Etter en kort stund skal du se at det yrer av liv nedi bøtta
Svar med sitat
Gammel 22-12-2010, 19:36   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 280
Standard

Maggot høres jo kjempe bra ut for litt større knelere Virker heller ikke så vanskelig å drive med oppdrett av de, så dette er noe jeg kommer med å drive med i fremtiden
skilpaddgutten er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-12-2010, 21:55   #8
Reptilfreak

ankelbiter sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Buskerud
Meldinger: 40
Standard

Var innom en lokal sportsbutikk seinest i går og spurte etter maggot.
De hadde ikke tatt de inn ennå da de mente det ikke er marked for dem før litt seinere på vinteren.
ankelbiter er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-12-2010, 23:15   #9
Reptilfreak

Øyvind sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Buskerud
Alder: 27
Meldinger: 239
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

De har nesten alltid på den ved teateret! Mellom 7-eleven og Deli de Luca. Sport1-butikk, husker ikke helt hva den heter. Sportslageret/depoet eller noe slikt, muligens?
Har brukt både maggot og fluene som fôr og syns det er genialt! Maggotene rører gjerne litt mer på seg enn feks melormer og er derfor mer interessante for jegeren. Fluene blir store og feite og funker kjempebra til feks Nephilia, knelere og skorpioner mm! Ofte følger det også med forpuppede individer som klekker i løpet av få dager om man setter de i romtemperatur!

Sist endret av Øyvind; 22-12-2010 kl 23:35. Begrunnelse: følte for det
Øyvind er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-12-2010, 09:23   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 280
Standard

Skjer det noe hvis de rømmer ut av boksen? Vil de da begynne å avle i huset mitt?
skilpaddgutten er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
fore med maggots Miroxx Taranteller 25 13-06-2007 09:22

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 21:45.