| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
|
I dag kjøpte jeg et par mus,og har planer om å avle på dem fremover,må bare få skaffet en han først
![]() De er kjøpt fra dyrebutikk og de er ikke så veldig store,men er friske og raske,og glinser i pelsen Er det noen som har noen tips som kan være viktig når det kommer til avling av mus? Har jo en kornsnok som ikke er så stor,så musene er i veldig fin størrelse til henne da pinkies rett og slett er for smått og for lite mat.. Hvor kan jeg få kjøpt sånn gasstinggreier som man bruker til å avlive musene med når de er klare for å bli slangefor? ![]() Håper ikke dere synes jeg er en kald dyre-hater nå,jeg er faktisk veldig glad i små gnagere,men er glad i slangen min også
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 280
|
Har ikke avla mus selv, men en kompis av meg gjorde det og alt han gjorde
var gi dem mat og drikke saa begynte de aa avle selv etter en maaned. Lykke til hvertfall. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Takk for svar
![]() Joda,men får ikke tak i noe rotter i nærheten,og de på dyrebutikken er jo så dyre Kosta meg nesten 300kr for musepinkies på dyrebutikken,så det er dyrt. Da er det greiere å avle på mus selv Musene bruker jo rundt 5uker på å bli nesten voksen størrelse,og det er noe som passer bra Jeg kan jo ha en boks for hver av musene hvor de kan føde når de er gravide
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Du kan godt la musen fode inni buret,det er ikke noe problem ogsaa kan du heller bare ta ut
ungene etter det. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Mus er kjempe lett aa avle bare ikke begynn med innavel saa tror jeg det kommer til aa gaa veldig greit.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Jupp,det kan jo funke
Nei da,skal ikke bli noe innavel Skal avle på de to musene jeg kjøpte i dag og den fremtidige hannen,ikke noe av avkommene
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Økonomisk og tidsmessig sett ville det nok vært billigere å få dyrebutikken til å bestille inn riktig størrelse enn å avle selv til 1 snok med bare et par mus.
For å alltid ha noen i riktig størrelse hver måned, så må du ha MANGE mus.. snakk om minst 10-15 hunner du roterer, og kanskje mer. Da jeg selv avlet mus for pinkisene, så gikk det ofte uker mellom hver gang jeg fikk mat til slangene mine som spiste pinkiser. Så jeg måtte kjøpe ekstra på siden. Hadde da 4 hunnmus og 2 hannmus. Tilslutt så fikk jeg ikke unger på musene mine på flere måneder. De gikk i et stort fint bur med mye leker og godt kosthold mellom gnagermat og diverse grønnsaker hver dag - men allikevel så nektet de å avle for meg mer. Ene hunnen var til og med ung, og hadde kun hatt 1 lite kull tidligere. Så mtp penger du bruker på mat og strø til mus, så vil du nok spare mer penger med å bare bestille inn litt større mengder fra dyrebutikken istedet.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Nyfødte museunger sovner fort inn i en fryser da.
De ser jeg som ganske humant.
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
... Jeg tenkte at jeg får bare ta den tiden det trenger nå,og når det kommer unger så vil jeg la de vokse seg til ca voksen størelse. Mus får vel ca 5-10 unger i hvert kull,ikke sant? Om hun får ti unger da har jeg jo mat til slangen i ca 10 uker. Men jeg får se det litt an da Begynne med avling snart,se hvordan det går og om det kommer/hvor mange unger som kommer,så får jeg kjøpe frossenmus fra dyrebutikk i mellomtiden Takk for obs-info ![]()
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| tips for avling av Blaptica dubia?? | cloudfort | Fôrdyr | 8 | 25-09-2009 10:17 |
| avling på kp | Kris10an94 | Slanger | 2 | 10-09-2009 11:42 |
| Gekko-avling | Dufman | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 5 | 16-12-2008 19:44 |
| Oppsumering av alt dere kan om melorm-avling. | Sebastian | Fôrdyr | 43 | 13-07-2008 21:49 |