| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Har utrolige mengder fluer i leiligheten min på sommeren. Så jeg tenkte det hadde vært en relativt praktisk matkilde igrunn. Spørsmålet er bare hvordan man kan fange de levende, helst med en eller annen form for felle. Noen som har erfaringer eller ideer?
Mvh, V.
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
|
Bruk noen syltetøyglass som du legger noe matrester,søtsaker o.l
Da vil de nok samle seg,så er det bare å ha på lokket når det er nok der inne Legg de på plasser hvor fluene liker seg.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Jeg bruker slike veldig finmaskede fiskehåver man kjøper på dyrebutikk.
Tar en brødpose med noe frukt i, det kan godt råtne litt. Fluene vil trekke inn i posen. Så bruker jeg håven over posen og fanger de inn. Bare vær ops at det kan bli meget mange ekstra fluer av dette vis man ikke er ops på eggene. Det er også stor forskjell på maskestørrelsen på disse fiskehåvene. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
|
Takk for svar så langt!
Å ha en boks jeg kan lukke lokket på er jo greit om jeg er der hele tiden Men tanken var en felle som fanger fluene uten at du må gjøre noe. Kanskje noe i rettning av en trakt de ikke kommer ut av igjen?
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Sitat:
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Sted: Molde
Alder: 19
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Meldinger: 660
|
Hmm.. Da var jeg tom for svar,hehe
Klarer ikke komme på noen metode for hvordan man kan fange de uten at man trenger å gjøre noe selv.. Da er google en venn![]()
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2009
Sted: møre og romsdal
|
Jeg har problemer med maur i min leilighet, fant ut at det mest spennende alternativet var kjøttetende planter. Har to stykker, en dionaea muscipula (venus fluefanger) og en sarracenia pitcher plant..
det er effektivt som bare rakkern.. Gikk fra å måtte ta 20 maur per dag selv..til 0-2 per dag.. Ett ganske vanvittig resultat.. Kjøpte begge to på den lokale Plantasjen.. Venus fluefanger: 60 kr Sarracenia: 80 kr Der har du altså to spennende planter og en løsning på problemet for 140 kr ![]() Husk at de krever en del tilsyn med tanke på vann og lys..
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2009
Sted: møre og romsdal
|
Sitat:
Tenkte jeg skulle avkrefte det ryktet som går om at du ikke klarer å holde kjøttetende planter normalt i hus. Hvis dere legger merke til at den forige posten min var july 2010, så kan jeg fortelle dere at jeg fortsatt har de to plantene stående i vinduskarmen sydlig vendt nå april 2011! Og de har det bra, vinteren var litt hard for de men de kommer seg igjen ![]() Du kan risikere at de råtner helt bort over vinteren, men likevell kommer de tilbake, har til og med fått min venus fluefanger til å komme med blomster. Klipte så klart av blomster stilken tidlig for ikke å la de bruke energi på en stusselig hvit blomst. Har utført ett eksperiment på de fra sommeren til vinteren, lot de få springvann i 6 måneder. De ser ikke ut til å bry seg om de får regnvann eller springvann, så nok ett rykte avkreftet! ![]() Håper dette kan hjelpe.
---- ~Elochai~ ---- Sist endret av Elochai; 16-04-2011 kl 10:43. Begrunnelse: Dato referanse forandret. |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|