| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Jeg fikk forrige helg en koloni med dubia kakerlakker.. Usikker på hvor mange, men rundt 200 stk tenker jeg. De står for øyeblikket på loftet her i en diger, ny og ren boks med god lufting, en stor firkant i toppen av lokket med myggnetting over, og noen hull i siden av boksen. men når jeg gikk forbi nå så merka jeg at hele loftet stinket.. Jeg visste at det var kakerlakkene, og når jeg lukta over boksen så kom det en stank mot meg. Jeg lurte på om noen hadde noe tips til hvordan jeg kan fjerne stanken? Uten å fjerne kakerlakkene selvsagt..
Jeg har forresten gitt de potet og gnagertørrfor siden jeg fikk de, og skal gi de noen gulerøtter senere. Jeg kan jo sette de i en av lukene på loftet som er låst, men jeg frykter at da blir en enda verre innestengt stank inni der siden det ikke er noe lufting i lukene (de er ment for oppbevaring). Det går jo greit og ha de på loftet nå om sommeren siden vinduene står opp, men jeg tenker på vinteren og når det blir kaldt og det ikke funker og ha vinduene oppe hele tiden. Har forøvrig en kjeller jeg kan sette de i som ingen bryr seg om, men der blir det gaaanske kaldt om vinteren (rundt 0 grader, aldri målt men det blir kaldt), og tviler sterkt på at en varmematte kan få opp temperaturen 20 eller mer grader. ![]() Så, noen ideer?
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
Sted: Akershus
Alder: 38
|
Har du sjekket oppi boksen så det ikke ligger noen døde voksne hun dubia? For de pleier å lukte vondt.
Sjekk over å ta en oppryddning av eventuelt døde dyr. Normalt så lukter ikke gnagerfor, og gulerot skrell tørker jo bare inn. Men poteter har jeg aldri brukt så vet ikke om det kan lage noe lukt. Det blir alt for kaldt å ha de på loftet om vinteren. Her ser vi over dubia bokser 1-2 ganger i uka samtidig når vi forer med appelsin. Da fjernes inntørket appelsinskrell og døde dubia.(er alltid noen gamle dubia som dør i gamle kolonier ) |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Kanskje det er potetene.. Og kan jo være at det er noen døde i kolonien, må sjekkes. Takk for tips!
Ga bare potetene siden vi ikke hadde noe annet når jeg ga de det. Kanskje en dårlig ide.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
|
Jeg merker kun lukt fra mine dubia nå når det er veldig varmt, og jeg gir de mat. Ellers er de så og si luktfrie, snedig at du skal få lukt i boksen din. Den er jo både stor og godt luftet, men jeg tipper det har sammenheng med varmen og foring.
Det er vell noe med at mat gir mer avføring, pluss at du ikke har noe varmematte under boksen din nå, så avfallet tørker ikke "med en gang" Tørr avføring gir jo ingen lukt. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Rotet i boksen og fant 2 døde kakerlakker samt 3 små uspiste potetbiter som har ligget på bunnen av boksen et par dager.. Tipper det var det som sto bak lukten, så håper den forsvinner nå som jeg har fjernet kilden til stanken.
Edit: Ark, tror ikke det var avføringen som luktet, var ikke så mye avføring i boksen. Og du har rett i at jeg ikke har noe varmematte under den nå, men det er temmelig varmt på loftet for tiden som du sikkert husker.
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Men må jo nesten ha de for skjeggisen.
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
|
Jeg har også dubiaene på boda,og de fores på kattemat,appelsin,gulerot og havregryn,er så heldig at det ikke kommer lukt
Enda da det er 31g på boden Sirrisene derimot luktet noe helt forferdelig.Om det blir vond lukt igjen så sjekk eggkartongene(?),da kan det faktisk være mugg på de
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Godt poeng Ederlezi, kan jo være at eggkartongene er mugne.
Men stanken er borte nå så tror det var bare gammel mat + død dubia oppi der.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| B.Dubia | Thomii | Utstyr | 10 | 08-04-2010 22:55 |
| Kan B. Dubia fly? | robert | Pinnedyr, knelere og andre insekter | 11 | 02-02-2009 21:04 |
| ØK:Dubia | Reptimex | Fôrdyr | 1 | 18-11-2008 17:08 |
| Oppbevaring og fog av kakkiser | nemesis230ce | Fôrdyr | 9 | 03-04-2008 14:05 |