| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
|
Hei,
Nå har jeg hatt hva jeg vil kalle en problematisk start med dubia, først tok jeg livet av 1500 voksne pga dårlig lufting. kjipt. Så smart av dyr erfaring, skjærte jeg ut hele toppen på hammarplast boksen 170l Smeltet fast netting osv. Lagde OBOS for dubias, limpistol + eggebrett. hønemat i deler av bunnen appelsin eller potet båter på toppen av OBOS. Så dør de unormalt ofte, ligger alltid døde på bunnen. Temperaturen er rundt 28-30cm. Her om dagen tok jeg ut all OBOSen, helte ut gammel mat og døde dubias osv. Satte inn ny OBOS, poteter og hønefor, bunne var klam ettter at jeg vasket den, men ikke våt. Dagen etterpå. MASSIV DØD. 60% hadde død over natten, de lå som en slags kakerlakk-dip på den ene siden i boksen. De fleste på ryggen. Noen som kan fortelle meg hva som har skjedd her? Takk. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Hva brukte du til å vaske boksen? Har alltid noen som dør her også, men så mange over natten har jeg aldri opplevd. Ellers er vel limet kanskje skurken? Jeg kjører eggbrett av papp, men funker også med normale kartonger. Bare stabler de i 2-3 etasjer med litt luft rundt. Mater de med valpe-for om de skal mates til geckoer og med billig-kattemat om de er til tellas. Ellers får de bare gulrot og eple - citrusfrukter er jeg veldig forsiktig med.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Brukte bare vann, og papir til å tørke ut.
Snakket med telia om fukt, og han brukte appelsin selv. Har brukt det til siriss og dubia tidliger uten problem. Disse nye OBOSene festet jeg faktisk sammen med silikon som hadde stått i 3 dager, så limet kan det ikke være. Neste gang jeg skal prøve på oppdrett, vil jeg ha 2-3 cm for i hele bunnen samt en varmematte under hele. Ettersom jeg har basert meg på at hele rommet har vært varmt nå. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2005
Sted: Nær Hønefoss
|
Høres merkelig ut, jeg kjører samme opplegget nesten, her dør kanskje ett par i døgnet(har 7 kulturer gående).
Fra bunnen av : Isoporplate, varmematte under halve boksen. 31 liter Hammarplast med nettin i halve lokket. ca 3 cm blanding av hønsefor/kattemat/hundemat(alt etter hva som er for hånden) Bruker eggbrett stående på høykant. Fukt fra appelsin, potet, eple, gulrot og en og annen banan(alt skrelles). Funker som F.....
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Tror ikke problemet ligger ved tempraturen. Jeg holder mine på romtempratur, som på vinteren er ned i 15ish grader på natten - de lever fortsatt her.
|
|
|
#6 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Jeg synes også dette høres merkelig ut. Har selv hatt 4 bokser stående. I perioder har de fått lite frukt, og da dør litt flere, men normalt er ikke tapet stort. Har det vært noen slags form for desinfiserende væske i kontakt med boksene før? Tenkte hvis du har brukt de for å fjerne midd fra dyr eller lignende?
Håper det retter seg opp for deg, startkulturer som skurrer er kjipt.... Mvh Robin
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Kan ikke vært en eller annen bakterie, sykdom, parasitt dings som har skylden i dette da? Har ingen anelse, men det er jo nesten eneste alternativet igjen her..
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Hmmm..
Skal ærlig si at jeg til tider ikke har vært 110% på at det alltid har vært frukt i boksen, men mye bedre i det siste. Så hvorfor neste alt døde nå, skjønner jeg bare. ikke. Takk for alle råd/ forslag. Ikke vært midd middel i disse boksene. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Har ikke frukt oppi hele tiden jeg heller, pælmer oppi en halv gulrot i skiver en gang i uka, av og til tar det to uker. Har ikke så store dødsfall at det gjør noe fordi - mengden unger de får kompanserer lett for tapet. Er egentlig ganske overrasket over hvor reproduksjonsdyktige de er ved så lave temperaturer. Hadde egentlig håpet at de skulle sette seg litt på pause, siden jeg har to relativt store kolonier, men nada dyr som vil spise de for øyeblikket
|
|
|
#10 | ||
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Det er heller ikke nevnt brukt av andre i tråden. At heftmassen er "ferdig" herdet betyr ikke at den brått blir ufarlig. Nettopp lest noen hms-datablad på forskjellig silikon, og der er det nevnt div helserelatert informasjon. Dette er selvfølgelig ment for mennesker. Ser det som sannsynlig at insekter vil få en sterkere virkning av giftstoffer. Sakser litt fra noen datablad: "LISTE OVER ALLE RELEVANTE RISIKOSETNINGER Nr. R-setningstekst R10 Brannfarlig. R14 Reagerer voldsomt med vann. R23/24/25 Giftig ved innånding, hudkontakt og svelging. R34 Etsende. R52/53 Skadelig for vannlevende organismer: kan forårsake uønskede langtidsvirkninger i vannmiljøet. HELSE Langvarig eller gjentatt kontakt kan irritere huden. Damp kan virke irriterende ved høye konsentrasjoner. MATERIALER SOM SKAL UNNGÅS Reagerer med vann, aminer, alkalier, alkohol. Innånding kan forårsake lett irritasjon. Bruk åndedrettsvern ved utilstrekkelig ventilasjon." Sitat:
Setter 50 spenn på at silikonen er synderen, evnt i kombinasjon med høy luftfuktighet. Ville prøvd gamlemåten igjen, og sett om det var noen endring, evnt dele kolonien opp i flere små, for så å ha litt forskjell i oppsettene.
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
||
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| B.Dubia | Thomii | Utstyr | 10 | 08-04-2010 22:55 |
| Dubia som Dør | jarex | Andre insekter | 17 | 03-09-2009 16:12 |
| B. Dubia til kr 39 per stk | korse | Småprat | 21 | 26-04-2009 12:18 |
| Kan B. Dubia fly? | robert | Pinnedyr, knelere og andre insekter | 11 | 02-02-2009 21:04 |
| ØK:Dubia | Reptimex | Fôrdyr | 1 | 18-11-2008 17:08 |