| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
hei
jeg mottok i går en fin pakke med kakkiser som skulle funke som fôr til dyra for en stund, og de fleste ser ut til å momse kakkiser som ingenting, men så har vi B.auratum og G.rosea her, da. jeg har hørt en del om at rosea er sær i matveien og sånt, og hun har sulta en stund, men auratumen irriterer meg litt der. Den har jo spist alt den har fått, til og med små melormbiller som er 1 cm lange. nå bare snur den ryggen til, sparker litt hår og trekker unna. ergelige greier, må jeg si. det er en voksen hunn, skifta ham i august, så tror ikke det er noe hamskift på gang. er det noe som kan gjøres for at hun skal knaske kakkiser, eller må jeg bare vente til hun er sulten nok? ergelig at de ikke gidder kakkiser
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
|
Det kan ha noe å gjøre med at fruen ikke er vant til kakerlakker. Smithien min ville ikke spise kakerlakker med det første,siden hun var vant til sirriser og melormer fra før
Det gikk over en mnd før hun tok kakerlakk,men nå spiser hun som bare det de gangene hun blir foret Bare gi det litt tid,så spiser hun nok de snart!
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Det er ikke sikkert at de vil spise dubiaer i det hele tatt.. F.eks min E. Murinus spiser overhodet ikke zophobas... Har prøvdt så mange ganger, og det eneste som skjer er at hun kaster seg over dem og spytter de ut igjen når hun kjenner "smaken".. Så får vel bare håpe på det beste for dine da
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
|
Roseaen min spiser heller ikke dubia kakkerlakker
![]() Har ikke prøvd å gi henne noe annet siden jeg fikk henne i Januar. Har prøvd mange ganger, men får nok bare prøve med en siriss og se om hun tar den
|
|
|
#5 | |
|
Moderator
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 34
|
Sitat:
Min frue reagerte på liknende måte. De første mnd ville hun absolutt ikke ha dubia's. Hun var absolutt interessert... Skulle ta på/smake hver gang hun fikk besøk av en dubia, og gravde den seg ned så gravde hun den opp igjen, men spise den...? Neida. Nå har hun imidlertid skiftet mening og dubiaer går ned på høykant som alt annet som måtte forville seg ned til henne. Gi roseaen din litt tid så kommer den nok til å spise... Kanskje
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
ja, får vel bare håpe de prøver seg etter hvert. det rare er at begge har sulta litt en stund. hverken roseaen eller auratumen har spist på en stund, men tviler på at det hamskifte på noen av dem, fordi:
- henta boehmeien i mai i fjord, og da lå roseaen på ryggen. altså ett år siden sist. - auratumen skifta i august. - ingen er bare på abdomen. De har bare slutta å spise. de prøver seg vel etter hvert, håper jeg. husker bare smithien jeg kjøpte i februar i fjord. den spiste ikke i det hele tatt mens jeg hadde den, og døde (Har den enda, stående med en nål gjennom carpasen på en isoporbit). uansett, ser vel bare ut som om noen er litt rarere i matveien enn andre. med litt tid så skjer det vel noe, tenker jeg. god ting er jo at boehmeien er i hvert fall glad i dem. den er den mest matglade tellaen jeg har ![]() dumme rosea og auratum
|
|
|
#7 |
|
Moderator
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 34
|
Husk at ikke alle blir "bare" på rumpa før et hamskifte.
Spesielt ikke adulte individer. Begge min eldste damer, B.smithi og G.rosea (begge ganske digre til sin art å være), har overrasket meg med hamskifter uten å vise annet tegn enn litt spisevegring. Nå skal det nevnes at verken min smithi- eller rosea er hårsparkere fra før av. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Brachypelma auratum | lompah | Taranteller og skorpioner | 3 | 22-11-2009 14:31 |
| Rosea spiser ikke | Flok | Taranteller | 6 | 14-09-2009 18:56 |
| B. Auratum. ingen caresheet? | Seppola89 | Taranteller og skorpioner | 2 | 16-07-2009 19:42 |
| B.Auratum som spinner mye. | moniq | Taranteller | 11 | 25-02-2008 08:40 |
| Brachypelma auratum | tovang | Taranteller | 17 | 25-01-2006 00:03 |