| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Buskerud
|
Hei.
Er det noen her inne som har erfaring med oppdrett av mus og sykdom? Har skaffet meg to hvite mus som har fått et kull med unger. Ungene begynner å bli store og snart kjønnsmodne. Men i går kveld ble to av de plutselig akkutt syk. Den ene døde etter 30 minutter. Den andre over natten. Kunne se ut som de fikk kraftig diare i forkant og så veldig tuslete ut. Foreldrene og resten av ungene virker helt pigge i dag. De får friskt vann hver dag, gnagerblanding og litt frukt og grønt i blant. Vannet står i en skål derfor byttes det hver dag. Vannflaske skal monteres. For to dager siden fikk de også melon med skall. Er det noe som kan ha vært sprøytet? Eller er det noe de ikke skal ha/tåler av frukt og grønt? De har også noen dorullhylser å gjemme seg i tillegg til "husene" av tre jeg kjøpte i zoobutikken i området. Kan de bli syke av å gnage på disse? Åpen for alle gode tips. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Jeg fikk akkurat det samme problemet med de første musene jeg avlet på. Mistet to hele kull så fort de ble rundt 5-6 uker gamle. Iløpet av 2 timer hadde jeg mistet over halvparten (var vel ca 15 mus tilsammen), de ble pjuskete i pelsen, begynte å halte rundt, ble kalde og bare falt om død. Om de hadde diare husker jeg ikke.
Ene mora døde også, mens de tre andre voksne musene var helt friske. Jeg fant aldri ut hva det kunne være, og jeg kontaktet en museoppdretter i Oslo (som avler showmus, ikke fordyr), og hun heller hadde aldri hørt om noe liknende.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
Alder: 21
|
Jeg klarer ikke å se hva som skulle gjort dem syke, men har mer peiling på marsvin enn mus da. Uansett om de skal bli mat, så må de jo ha det bra så lenge de lever. Det er jo viktig også fordi dyret som skal spise disse kan bli dårlig dersom musene er dårlige!
Anbefaler deg å gå i en dyrebutikk å kjøpe et lite hefte av en bok om mus, vet de fleste dyrebutikker pleier å ha slike om marsvin, ilder, fugl, mus osv. Husker ikke nøyaktig hva boken heter, men den er tynn og kvadratisk og inneholder kun det viktigste man trenger å vite om hvert dyr. Dersom flere av musene er blitt syke/dødd, så virker det jo som det er noe med omgivelsene evt. en smittelig sykdom. Håper det ikke er så alvorlig, lykke til!
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Det er jeg helt enig i, så klart.
Jeg har fått det meste musekunnskap fra denne siden. De har også et forum, men de er ganske strenge på at man ikke nevner at det er fordyr-oppdrett man driver med. Musefolk er visst litt hårsåre på det. Uansett, den nettsiden anbefaler jeg virkelig å ta seg en skikkelig titt igjennom om man skal ha mus, enten som kjæledyr eller fordyr.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Hehe.. Ikke så rart da kanskje, jeg synes ikke noe særlig om at de spiser hunder i andre land når jeg er vant med at hunder er kjæledyr her hjemme i Norge. Det er jo en grunn til at det finnes et ord som "kulturforskjeller" ^^ Er vel en del folk som holder eksotiske biller som ikke ville blitt så glade om man hadde brukt dem som mat til øglene sine, eller edderkopp folk som hadde blitt litt såret dersom man hadde slått ihjel tarantellaen deres med en avis..
![]() Du kan ikke ta med en av de døde musene til vet. og sjekke det ut da? Kan jo hende de gjenlevende dyrene er i fare, og dersom du i tillegg bruker dem som mat for noen dyr er det jo veldig greit å være på den sikre siden..
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2006
|
Hva har du i bunn av buret? Du nevnte hus av tre. Veit ikke om det er med mus som med tamrotter, men tamrotter skal vist ikke ha no særlig tre i buret sitt, keramikk og plast er best. Husker ikke nøyaktig men skal visst være noe i treværk kalt "fenoler" som hvertfall tamrotter ikke skal være så glad i. Litt usikker på om det først ble ett problem når de tisset på treværket. Snakka med en vet. som fortalte meg dette med "fenoler". Noe man kunne merke det på med tamrotter var at de "snørret" en del. Rød snørr, forveksles fort med blod, irritasjon i luftveiene p.g.a disse "fenolene".
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Takker for linker, tips og svar så langt.
Tror kanskje linken jeg fikk av CamStatic gav meg løsningen. Jeg må være mer nøye med hva jeg forer med da enkelte ting som kan virke uskyldig kan gi magebesvær/diare som kan føre til død. Jeg har også gitt litt kattemat/tørrfor som supplement i kosten. Kattematen inneholder mye proteiner som heller ikke er bra.... Hvis de får noe nytt i kosten skal de altså bare ha litt til å begynne med for å se om de tåler det. Dette gjelder også frukt og grønnsaker. Noe jeg så på som harmløst. Husene av tre skal også byttes ut med plast ved første annledning. Treverket blir innsauset med urin og avføring og kan ikke gjøres skikkelig rent. Takker og bukker.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
[QUOTE=Fredrik22;136573]Hva har du i bunn av buret? QUOTE]
Har brukt treflis (ikke spon) i bunnen av den typen som er å få kjøpt i store sekker hos de fleste dyrebutikker. Husker ikke hva den heter, men har hørt at denne ikke skal være skadelig. Den er laget av bjørketre eller noe lignende. Den støver ikke. Har nå forsøkt å bruke "back-2-nature" for å se om det gir mindre lukt. Noen tanker om det?
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Tre (naturlig tre som ikke er satt inn med noe, vanligvis dette de selger i dyrebutikker) er bra for Marsvin i alle fall, kan uikke se for meg at det er dårlig for mus. Gnagere trenger jo å slite ned tennene sine konstant. Derimot er det et stort problem dersom det er "neddynket i ruin og avføring", det gjelder jo alle dyr. Pleide å bruke et desinfiserende middel på alle tingene i buret deres den gangen jeg hadde marsvin, skrubbet og spylte til alt ble rent.
Vet ikke hvor sikker denne siden er, men er bare et av eksemplene på sider der det står om mat til mus. Anbefaler degt som sagt å kjøpe en bok, er en del om gnagere på norsk i både dyrebutikker og bokhandlere. Er egentlig sånt man burde sette seg inn i før man kjøper dyr, men bedre at du retter på det nå enn aldri
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2006
|
Nå har jeg kun erfaring med tamrotter, de er like mus av utseende men ikke størrelse, veit ikke hvor vidt de har så mye mer tilfelles.
Brukte selv trespon til rotta vår, fikk beskjed om at dette ikke var bra for rotter, ble anbefalt noe kalt "yeasterdays news" av vet. laget av avispapir. Han hadde ikke mer igjen når vi var der den gangen, så gikk over til en type kattesand, skal få sjekka hva den heter ved en annen anledning, har fortsatt litt igjen i en sekk, men den står i ett skap på rommet til guttungen som sover nå Den er lysebrun av farge og kan nok se litt ut som treværk, små klumper som klistrer seg sammen når den blir våt, veldig lett å se hvor rotta har tissa. Etter hva jeg har lest meg fram til så skal hvertfall ikke rotter ha hunde/kattemat, men igjen så gjelder min erfaring rotter ikke mus. Men ønsker å dele det med deg, kanskje det kan hjelpe.Eidt: Til "alfa" : Fenoler skal vist være naturlig i treværk. Får det ikke helt til å rime at rotter som det mest overlevelsesdyktige dyret skal ha no prob. med det, men nå er det jo snakk om tamrotter som stammer ned fra brun rotta, som er ganske mye mer bakke/"kjeller" levende enn svart rotta. Men nå er jo også tamrotter avla ganske langt ifra sine vilt levende artsfrender.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Fargemutasjoner som fører til sykdom/neurologiske problemer. | Viridovipera | Helse og sykdommer hos reptiler | 40 | 14-06-2010 00:07 |
| Mus Oppdrett? | nofear66 | Fôrdyr | 7 | 17-07-2008 14:52 |
| sykdom/ epilepsi på agama | iron | Agamer | 13 | 12-03-2007 11:43 |
| Sykdom blandt tusenben | Randy | Myriapoder | 2 | 13-11-2005 00:51 |
| sykdom - HJELP | HÃ¥vard | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 4 | 05-07-2005 20:19 |