| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
|
Jeg og madammen kjøpte en halvkilo med melormer for en stund siden, som nå har blitt en ganske god del melorm-biller.
Billene går i en hammarplastboks, med en blanding av torv og havregryn. Har begynt å observere mini-melormer og spørsmålet mitt er da som følger: Noen som har noen tips ang å skille melormene fra billeboksen? Virker ganske tungvint å plukke dem 1 og 1. Eller skal jeg bare la dem gå sammen i samme boksen?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Jeg plukker ut billen til en egen boks som står varmt,og setter ormene kaldt.
Du kan ligge en agurk skive oppi så går alle billene på den ganske fort,spesielt om de har stått tørt en stund. Da er det ganske enkelt å skille de. ![]() jeg har ikke torv i boksene,kun havregryn o.l. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
du kan enten ta ut alle billene å hive allt oppi melorm boksen din, blir kansje litt mye oppi der da.
men det jeg gjør er å ha en is boks, å skjerer hull i loket å taper no myggnetting der slik at det funker som en sil, da vill allt av småt dette gjenom så klart å de melormene som er for store vill vere skilt. eller kjøpe en sil å en bøtte.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
|
jeg gjør som allan.. har alle billene oppi en egen boks og lar de yngle der
![]() men jeg har ikke havregryn. jeg kjøper kruskakly (tror det var riktig skrevet) koster null og sipp på rema1000.. pluss at jeg sytes at det er mye bedre for melormene enn annet gryn..
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Har dem alle samlet jeg også å bruker Bjørns havre grøt/gryn som substrat med skåret gulrot skiver
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Hedmark
Alder: 40
|
Når du setter ormene kaldt allan, hvor kaldt mener du da? 18-20 grader?
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
|
10 grader sån ca.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2009
Sted: trondheim
|
hvorfor så kaldt?
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
en eggekartong vil etter kort tid få billene til å sette se i klynger på undersiden. Løft kartongen av og rist billene løs i nytt substrat. Må gjentas for å få med flest mulig biller.
Skjær en potet i båter, og tre de på et grillspyd el tilsvarende. Legg det oppi boksen og vent til potetbåtene er dekket av biller. Løft og fjern. 10 grader er ikke kaldt i melormsammenheng. Selv har jeg hatt melormer stående på rundt 4 grader i hele vinter.
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| melorm som mat | Markus S. | Slanger, øgler og skilpadder | 8 | 12-03-2010 17:47 |
| mat til melorm | reibrus | Pinnedyr, knelere og andre insekter | 4 | 24-02-2009 14:08 |
| Melorm avl | Tarantellen | Fôrdyr | 10 | 01-08-2007 14:47 |
| melorm | anniken | Fôrdyr | 3 | 23-06-2007 07:46 |
| Melorm | Sid | Fôrdyr | 5 | 28-03-2006 12:57 |