| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Kjøpte en Dubia koloni på stockholms-messen og oppdaget disse:
![]() Har bare sett denne ene billen(på størrelse med en melorm-bille) men det er en del Åmer,og det virker som det blir flere.. ![]() Er disse gode eller dårlige nyheter?? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Ser ut som klannere (Dermestidae). Usikker hvilken art, men kan minne om Dermestes maculatus.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Sååå.de er grei å ha?
Fra:Klannere - Wikipedia På den andre siden bruker noen naturhistoriske samlinger larver av arten tørrfiskbille (Dermestes maculatus) til å rense knokler for kjøtt- og skinnrester. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Virker som om de bare er skadedyr(av det lille jeg har fått lest),kan ha kommet med kattematen eller lakseforet jeg bruker.
Jeg må vel frem med den "store stygge tommelen" og skvise litt Dermestidaer.. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Dette er klannere og de er noe dritt å få i kakerlakk eller melbillekulturer. Jeg har prøvd å bruke larvene som for, men mange invertebrater vil ikke ta disse (muligens pga hårene eller andre forsvarsmidler).
Jeg vil anbefale deg å prøve utrydde disse så snart som mulig (manuell skvising av larver og biller er det beste)! MVH Jan Ove
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2009
Sted: Aust Agder
|
har vært borte for det samma selv Allan når peter andersen solgte dubia kakkiser her, men det var små mark som var i kolonien og det fant jeg ut etter ca 2år er buffalo ormer og de var nyttedyr, men jeg bare moste de jeg så og da ble de utryddet etterhvert, det du kan gjøre er og legge alt av mat\fuktighet høyt oppe i kolonien så de ikke kommer så lett opp til det, da vil de også tørke ut etterhvert
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Noen som vet hva slag edderkopp dette er? | mastee | Edderkoppdyr | 3 | 14-10-2009 15:51 |
| hva er dette? | smelly | Ekte edderkopper | 6 | 24-09-2008 20:08 |
| Hva Er dette? | AnImAlS | Småprat | 2 | 23-09-2006 08:38 |