| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
|
Hei
![]() Har da fått meg noen leo'ser ![]() Så da lurte jeg på hva jeg kan fore de med? Fikk med en god del sirisser men vill hellst ikke drive med oppdrett av dette.. Men hvordan er det med kakerlakker? Tenkte spesielt på Femapterus-kakerlakk, Er det et godt alternativ? Eller noen andre som har andre gode oppsett på siriss opdrett? Så det her på faktaarkene men virket litt komplisert(?)
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Femapterus-kakerlakk syns jeg blir i det minste laget for leoser, Dubia går fint.. Melormer går fint, du får jo kjøpt det meste i dyrebutikker eller på nett, Variasjon er bra
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Men melorm som hovedmat er vell ikke så lurt? Er ikke det 98% fett?
(Kom ikke på annet ord en hovedmat
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
nymfer av blaptica dubia (voksne blir vel store). Disse avler godt om de får nok mat og får stå varmt.
Nymfer av gresshopper - både locuster og vandrergresshopper. Disse er veldig ettertraktet her i huset. Zophobas Melorm Voksmøll Sirissene trenger du jo ikke drive oppdrett på da. Gjør en avtale med den lokale dyrebutikken om at du kjøper inn esker med 150 sirisser i slengen. Da burde du få en god pris (250-300 kroner pluss minus). Kjøp nymfer/medium sirisser. Da slipper du å avle og du slipper relativt billig unna med det..Etterhvert som de blir voksne - bruk hannene først, så slipper du all lyden også.. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Tror du de fleste dyrebutikker går med på en sånn avtale?
Har sett prisene pr.stk her med og det var 5(!)kr stykk.. Syntes det hørtes veldig mye ut?
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
En mer normal pris er vel 3 kr stk. Men jeg har sett skrekk-eksempler på butikker som selger sirisser til 10 kr stk. Det er rett og slett sykt - spesielt mtp at de fleste har samme leverandør..
Jeg ville gått ned på butikken og hørt og lagt fram saken. Reptiler er på vei til å bli lovlige. Da må de nesten forstå at det er uhørt å selge fordyrene til blodpriser. Sirissene de selger idag er som oftest mtp de sm har taranteller - og de kjøper jo ikke mer enn 2 sirisser i uka.. Da er det noe ganske annet enn om man har f.eks skjeggagamer som spiser 40 om dagen.. Om de har noe som likner på en hjerne mellom ørene, burde jo de også skjønne at det ikke går ann å selge sirisser til blodpris. De har faktisk potensiale til å inngå en fast og fin avtale med en som vil ha jevn tilgang til sirisser. Det tjener både de og du på. Dersom du blir fast kunde kan de faktisk tjene ganske mye på deg med årenes løp - det er de faste kundene man tjener best på. Om de ikke gjør en god avtale med deg, tjener de ingenting på deg. Det er jo egentlig deres valg - og er de smarte er det jo ingen tvil om hva de gjør.. Så, du må bare gå ned der og argumentere for deg på en ordentlig måte, sånn at de forstår. De må jo skjønne at det er litt sykt om det skal være dyrere å holde 2 små leopardgekkoer enn en hund i matveien.. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Til sammenlikning betaler jeg nå 280 kroner (etter prisoppgang) for en eske med uansett hva det skulle være;
150+ medium sirisser 0,5 kg zophobas 50 locust-nymfer 30 voksne locuster melormene kommer også i 0,5 kg pakker, men husker ikke om de hadde samme pris.. blaptica dubia har jeg tidligere kjøpt privat.. Leverandøren er forøvrig Imazoo/Tropeimporten AS. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Finnmark / Ålesund
Alder: 22
|
Sitat:
Ser du foreslår å kjøpe eske med 150, så lurer jeg på; Hvor lenge overlever sirissene når du har dem i en stor boks og gir dem mat og vann? Litt kjedelig å kjøpe masse hvis halvparten rekker å daue før de blir för. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Kjøper du medium sirisser holder de naturligvis lengre enn om man kjøper voksne. Akkurat hvor lenge de holder er jeg usikker på, men jeg bruker å ha lite dødsfall før alle er spist opp. Kanskje 2-3 måneder.. Men jeg steller relativt pent med dem. Det er viktig å gi dem størst mulig areal å gå på, gjemmesteder, gjerne noe å grave i, alltid vann tilgjengelig (som er relativt friskt og som de ikke kan drukne i). Til mat gir jeg mye frokostblandinger - 7 korn er mye brukt - en blanding av tørkede jordbærbiter, havre, rug ++++ flere kornsorter. Jeg gir også litt knust kattemat av og til, men ikke mye og baby-grøt-pulver..
Noen bruker å kjøle ned sirissene for å gjøre dem mindre aktive. Jeg bruker å ha mine i romtemperatur. Oppsettet mitt er forholdsvis enkelt; Stor pet box (fordeler gjerne 150 stk i to pet boxer om jeg har en pet box ledig), flis i bunnen (som man bruker til kaniner - tar vekk endel av lukten, filtrerer bajsen som faller i bunnen av boksen, slik at sirissene slipper å gi i egen bajs og de har noe å grave litt i), eggekartonger som gir skjul, klatreplass og økt areal til å gå på. Jo trangere de bor, jo mer slåssing og kanibalisme oppstår og dermed kortere levetid. Maten strør jeg jevnt over hele pet boxen, sånn at de slipper å stå i kø for å spise. Vannskålen senker jeg ned i substratet sånn at de lett kommer til, og oppi vannet har jeg slike 3-4 bomulls-pads dere damer bruker til å ta vekk sminke med, sånn at de ikke drukner.. Av annen mat kan man jo alltids anbefale disse bille-gelèene som Boavennen selger til tider. Jeg husker forøvrig i starten, da jeg begynte med denne hobbyen - da døde sirissene som fluer selv om jeg fulgte anbefalte oppsett. Men, etterhvert og med litt trening får man dreisen på dem også. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Leo'ser i plast kasser?! | simentp | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 54 | 07-12-2009 10:47 |
| Er dette billig for Leo'ser? | simentp | Slanger, øgler og skilpadder | 5 | 29-11-2009 20:05 |
| lakk, farlig for leo'ser? | Tarantellen | Gekkoer | 5 | 29-11-2007 16:43 |
| Underlag til leo'ser | Tarantellen | Gekkoer | 7 | 29-06-2007 21:55 |
| Beste foret til leo'ser? | Tarantellen | Fôrdyr | 29 | 04-06-2007 22:45 |