"

Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24-11-2009, 22:39   #1
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard B. Dubia hanner som dør

Jeg lurer på hvorfor jeg finner så mange døde b. dubia hanner i boksen min og ikke hunner? Er levetiden hos hannene kortere eller noe? Forer hovedsaklig med gulrøtter samt en eplebit inni nå og da som forsvinner ganske fort (ikke kjernen av eplet). Måtte ha påfyll av hanner her, forer jo med de til skjeggisen.

Bruker ikke noe substrat hos de, kun eggekartonger, men har snakket med folk som gjør akkurat det samme og ikke har slike problemer.:s
Svar med sitat
Gammel 25-11-2009, 02:08   #2
Reptilfreak

Fuzzy sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Alder: 28
Meldinger: 165
Standard

såvidt jeg har forstått det så må de jo ha noe mat også. å leve bare på gulerøtter og eple i ny og ned er jo ikke noe husmannskost

Jeg bruker hunderfor, tørrfor. andre bruker kattefor tørr, eller kyllingfor.
Fuzzy er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 25-11-2009, 04:05   #3
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Hey Fuzzy. Klart de må få mat! Har gitt de hundefor, men etter en stund ble det sånn voldsom stank av det synes jeg (og andre..). Hva gjør du for at det ikke blir stank av det? Har seff laget hull i boksen, men det virker ikke som det funker akkurat..
Men er merkelig at det omtrent bare er hanner jeg finner da (og en hunn i ny og ne), om maten skulle være problemet - eller krever hannene mere næring enn hunnene?

Ser du er fan av tørrfor for de, der jeg gjør det galt kanskje. Har en boks med skjeggistørrfor som er helt full som jeg aldri bruker.. Kan det være noe? T-rex bearded dragon dry formula heter den om det sier deg noe.
Svar med sitat
Gammel 25-11-2009, 09:27   #4
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Hiver bare oppi all bran+gulrøtter+crispo salat
leo77 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 25-11-2009, 13:42   #5
Reptilfreak

Kahuna sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Sted: Oslo
Alder: 36
Meldinger: 53
Blog Entries: 1
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Freddy90 Vis post
Jeg lurer på hvorfor jeg finner så mange døde b. dubia hanner i boksen min og ikke hunner? Er levetiden hos hannene kortere eller noe?
Svaret er ja. Hanner lever kortere enn hunner. Kanskje 6 mnd, mens hunner kan være fra 20-30. Har ennå ikke hatt min koloni så lenge. Har hatt den 5 måneder nå og bare 1 hann er død. Jeg tror ikke du behøver å bekymre deg.

For å slenge meg på listen over matalternativer:
  • Havregryn lagt i et syltetøylokk.
  • Halve appelsiner - gjør at de ikke tørker ut så fort og muggner. De spiser seg innover
  • Plante gele dersom jeg ikke har appelsiner. Fås på nille. Ta de uten fargestoffer.
  • Kattemat - Høyt proteininnhold. Best å kjøre det gjennom en kaffebønne "knuser". De er stein harde.
  • Gullerøtter av og til. De ser ut til å like appelsinene bedre. Mange på nett sier at sitrusfrukter får dem til å avle som gale. Mye om det på youtube.
Kahuna er offline  
Svar med sitat
Gammel 25-11-2009, 14:17   #6
Reptilfreak

Fuzzy sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Alder: 28
Meldinger: 165
Standard

Det lukter jo hundefor av det, men ikke noe overdrevet. Tror ikke kyllingfôr lukter noe særlig heller, og er billig på felleskjøpet eller ett eggklekkeri i nærheten av der du bor =)
Fuzzy er offline  
Svar med sitat
Gammel 25-11-2009, 16:02   #7
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kahuna Vis post
Svaret er ja. Hanner lever kortere enn hunner. Kanskje 6 mnd, mens hunner kan være fra 20-30. Har ennå ikke hatt min koloni så lenge. Har hatt den 5 måneder nå og bare 1 hann er død. Jeg tror ikke du behøver å bekymre deg.

For å slenge meg på listen over matalternativer:

[*]Havregryn lagt i et syltetøylokk.

[*]Halve appelsiner - gjør at de ikke tørker ut så fort og muggner. De spiser seg innover

[*]Plante gele dersom jeg ikke har appelsiner. Fås på nille. Ta de uten fargestoffer.[*]Gullerøtter av og til. De ser ut til å like appelsinene bedre. Mange på nett sier at sitrusfrukter får dem til å avle som gale. Mye om det på youtube.
Takk for svar, fin liste der! Har vel noe mandariner som jeg kan slenge oppi. Kom jo også på at jeg har slik billegele fra boavennen stående.. Hadde helt glemt den jeg.

Fuzzy: her er det overdreven lukt av hundemat ihvertfall, så tror jeg dropper hundefor og kanskje prøver det skjeggistørrforet jeg.

Leo77: Tror vi har noe sånn allbran stående, kanskje prøve det også..!
Svar med sitat
Gammel 25-11-2009, 16:17   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Akershus
Meldinger: 143
Standard billegele

Denne billegelen. hva er dette til?
Naitsh er offline  
Svar med sitat
Gammel 25-11-2009, 16:20   #9
Reptilfreak

gurine sin avatar

Meldinger: 185
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Naitsh Vis post
Denne billegelen. hva er dette til?
BILLEGELE - ”High Protein Banana Beetle Jelly”
(Fruktgele med banansmak.)

Dette er en komplett matkilde som inneholder mer proteiner og essensielle aminosyrer enn frukt. Dekker også behovet for vitaminer og mineraler.

I utgangspunktet laget til biller. De aller fleste billearter kan bruke geleen, og spesielt blomsterbiller vil verdsette den. Brukes også med stort hell til kakerlakker og sirisser, samt bl.a. tusenbein og maur.
Gekkoer som har frukt og nektar på menyen, spiser også geleen. Det gjelder da f.eks sørgegekko, Phelsuma-arter, crested gekko, Diplopoda-arter og Gehyra-arter. Har testet geleen på Tegu, med godt resultat.

Hovedfordelen med geleen er at den er utrolig enkel og praktisk i bruk.
Siden den er så rik på proteiner, bedres også produktiviteten merkbart.
Den holder seg godt, og mygler ikke.
Væskebehovet dekkes så en trenger ikke uhygieniske vannbeholdere.
En ekstra fordel er at den ikke vil tiltrekke seg bananfluer.

Geleen er holdbar i opptil 5 år, og under terrarieforhold er den holdbar i 1 uke etter at forseglingen er brutt.

boavennen selger denne, og den funker veldig bra til våres kakkeklakker og til skjeggisen vår som elsker billegelen
gurine er online nå  
Svar med sitat
Gammel 26-11-2009, 12:10   #10
Reptilfreak

Kahuna sin avatar

Sted: Oslo
Alder: 36
Meldinger: 53
Standard

Oppsettet mitt er litt forrandret, men i hovedsak likt:
Plastboks - var gjennomsiktig. Brutke sort spray lakk, anbefaler heller maling som dekker bedre.

Eggekartong som er limt sammen med limpistol. Gjør det enkelt å ta ut 99% av kakkerlakkene når jeg skal rense boksen. Setter dem bare rett i en annen ren plastboks. Fremdeles enkelt å hente ut forskjellige størrelser for mating.

Maten har jeg nå lagt i mer passende skåler som det er lettere å spise fra.
(Trykk på bildene for større versjon)

Lokket skar jeg bare med kniv (finnes kanskje bedre måter, be carefull!) Limte på en finmasket hønsenetting som jeg fikk på Maxbo.

Slik ser det bedre ut med en sort boks istedenfor de jeg har med melormer. Har dette i stua og det lukter ikke når man bruker harvgrebryn. Bruker du vannkrystaller istedenfor frukt må du ikke åpne boksen så ofte. De avler bedre når de er uforstyrret.
Kahuna er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Dubia som Dør jarex Andre insekter 17 03-09-2009 16:12
Div hanner Øyvind Byttelån av dyr for parring. 1 31-07-2009 08:15
B. Dubia til kr 39 per stk korse Småprat 21 26-04-2009 12:18
Kan B. Dubia fly? robert Pinnedyr, knelere og andre insekter 11 02-02-2009 21:04
ØK:Dubia Reptimex Fôrdyr 1 18-11-2008 17:08

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:42.