| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Jeg lurer på hvorfor jeg finner så mange døde b. dubia hanner i boksen min og ikke hunner? Er levetiden hos hannene kortere eller noe? Forer hovedsaklig med gulrøtter samt en eplebit inni nå og da som forsvinner ganske fort (ikke kjernen av eplet). Måtte ha påfyll av hanner her, forer jo med de til skjeggisen.
Bruker ikke noe substrat hos de, kun eggekartonger, men har snakket med folk som gjør akkurat det samme og ikke har slike problemer.:s
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 28
|
såvidt jeg har forstått det så må de jo ha noe mat også. å leve bare på gulerøtter og eple i ny og ned er jo ikke noe husmannskost
![]() Jeg bruker hunderfor, tørrfor. andre bruker kattefor tørr, eller kyllingfor. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Hey Fuzzy. Klart de må få mat! Har gitt de hundefor, men etter en stund ble det sånn voldsom stank av det synes jeg (og andre..).
Hva gjør du for at det ikke blir stank av det? Har seff laget hull i boksen, men det virker ikke som det funker akkurat..Men er merkelig at det omtrent bare er hanner jeg finner da (og en hunn i ny og ne), om maten skulle være problemet - eller krever hannene mere næring enn hunnene? Ser du er fan av tørrfor for de, der jeg gjør det galt kanskje. Har en boks med skjeggistørrfor som er helt full som jeg aldri bruker.. Kan det være noe? T-rex bearded dragon dry formula heter den om det sier deg noe.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Hiver bare oppi all bran+gulrøtter+crispo salat
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Oslo
Alder: 36
|
Sitat:
For å slenge meg på listen over matalternativer:
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 28
|
Det lukter jo hundefor av det, men ikke noe overdrevet. Tror ikke kyllingfôr lukter noe særlig heller, og er billig på felleskjøpet eller ett eggklekkeri i nærheten av der du bor =)
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]() Fuzzy: her er det overdreven lukt av hundemat ihvertfall, så tror jeg dropper hundefor og kanskje prøver det skjeggistørrforet jeg. ![]() Leo77: Tror vi har noe sånn allbran stående, kanskje prøve det også..!
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
BILLEGELE - ”High Protein Banana Beetle Jelly”
(Fruktgele med banansmak.) Dette er en komplett matkilde som inneholder mer proteiner og essensielle aminosyrer enn frukt. Dekker også behovet for vitaminer og mineraler. I utgangspunktet laget til biller. De aller fleste billearter kan bruke geleen, og spesielt blomsterbiller vil verdsette den. Brukes også med stort hell til kakerlakker og sirisser, samt bl.a. tusenbein og maur. Gekkoer som har frukt og nektar på menyen, spiser også geleen. Det gjelder da f.eks sørgegekko, Phelsuma-arter, crested gekko, Diplopoda-arter og Gehyra-arter. Har testet geleen på Tegu, med godt resultat. Hovedfordelen med geleen er at den er utrolig enkel og praktisk i bruk. Siden den er så rik på proteiner, bedres også produktiviteten merkbart. Den holder seg godt, og mygler ikke. Væskebehovet dekkes så en trenger ikke uhygieniske vannbeholdere. En ekstra fordel er at den ikke vil tiltrekke seg bananfluer. Geleen er holdbar i opptil 5 år, og under terrarieforhold er den holdbar i 1 uke etter at forseglingen er brutt. boavennen selger denne, og den funker veldig bra til våres kakkeklakker og til skjeggisen vår som elsker billegelen |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Sted: Oslo
Alder: 36
|
Oppsettet mitt er litt forrandret, men i hovedsak likt:
Plastboks - var gjennomsiktig. Brutke sort spray lakk, anbefaler heller maling som dekker bedre. Eggekartong som er limt sammen med limpistol. Gjør det enkelt å ta ut 99% av kakkerlakkene når jeg skal rense boksen. Setter dem bare rett i en annen ren plastboks. Fremdeles enkelt å hente ut forskjellige størrelser for mating. Maten har jeg nå lagt i mer passende skåler som det er lettere å spise fra. (Trykk på bildene for større versjon) Lokket skar jeg bare med kniv (finnes kanskje bedre måter, be carefull!) Limte på en finmasket hønsenetting som jeg fikk på Maxbo. ![]() Slik ser det bedre ut med en sort boks istedenfor de jeg har med melormer. Har dette i stua og det lukter ikke når man bruker harvgrebryn. Bruker du vannkrystaller istedenfor frukt må du ikke åpne boksen så ofte. De avler bedre når de er uforstyrret.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Dubia som Dør | jarex | Andre insekter | 17 | 03-09-2009 16:12 |
| Div hanner | Øyvind | Byttelån av dyr for parring. | 1 | 31-07-2009 08:15 |
| B. Dubia til kr 39 per stk | korse | Småprat | 21 | 26-04-2009 12:18 |
| Kan B. Dubia fly? | robert | Pinnedyr, knelere og andre insekter | 11 | 02-02-2009 21:04 |
| ØK:Dubia | Reptimex | Fôrdyr | 1 | 18-11-2008 17:08 |