| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2007
Sted: rogaland
Alder: 17
|
1: hvor stor er den største kakkelakken det er muligt og få tak i ?
2: og hvor mye ville det kostet for en start kultur? og hvor store er de ? 3: og er de lette og avle på ? får håpe noen har svar på alt dette og selger de store kakkisene
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
|
Tror Macropanesthia rhinoceros ligger langt opp på lista over største, er ikke den største i lengde men den tyngste, med en vekt på opptil 30G og en lengde på rundt 10cm er de greit store.
Er vanskelig og finne disse men om du leter godt forum utenlands (Tyskland spess) er det mulig og få tak i dem, vet at http://www.insectfarm.com.au/ selger et "starter kit" av denne arten, 3 adulte, en liten boks, og litt slikt. Koster 80$ eller rundt 500,- i tillegg så kommer det sikkert en grei pris på frakten og slikt så snakker vell fort en 800,- for 3 voksene. Altså ikke en art og starte avl på. Er mange andre arter som er nesten like store, om ikke større bla: Blaberus giganteus, gromphadorhina oblongonata, sistnevte er greit enkelt og få tak i, har selv hatt noen slike, men endte som mat da jeg ikke orket og styre med dem lengere.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Tok inn noen Macropanesthia rhinoceros fra Australia i 2004. De to voksne jeg hadde er døde nå, men to juvenile har blitt voksne og for noen uker sider så jeg nyfødte kakelakker i buret. Vet ikke hvor mange under det er blitt, da jeg har prioritert å ikke forstyrre dem de første ukene.
For dem som ønsker å importe denne arten er det viktig å vite at de spiser tørkede Eukalyptus blader. Disse er ikke enkle å skaffe. Jeg bruker fortsatt av den siste av to poser som jeg fikk fra Australia samtidig med kakerlakkene. De lever på lett fuktet sand og av tørkede blader (de må være knusktørre). Mine har også fått små agurkbiter i blant. De klatrer ikke og de lukter ikke. Perfekte kosekakerlakker ![]() ![]() MVH Jan Ove
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
eg har en ornata som eg har lagt bilde av i bloggen og så har eg en t.apophysis som er ca samme størrelsen
de er godt over 20cm begge to + eg har en 18cm stor rufilata. eg hvet at dere ikke syns noe om at eg har sånne tellaer men eg syns de er noen av de fineste tellaene som fins (pokier)
|
|
|
#6 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Gå for Blaberus arter, de er "gratis" i forhold de to allerede nevnt når du skal bruke de til fõr. De er ikke så vriene å avle på heller. B.dubia duger det også, så kan du heller spe på med en stor gresshopper i ny og ne.
Mvh Robin
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
har ca 100 + - b.dubia allerede. de Blaberus vokser gankse sent og husket eg kjøpte 5-10 stk av deg (robin).
spiser de andre så mye mer en Blaberus da ?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvilke Kakkelakker for för til skjeggiser og Leo? | Speedy | Fôrdyr | 8 | 03-05-2007 19:39 |