| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
Sted: Buskerud
|
Hallo!!
Jeg lurte bare på en ting, som er lett å svare på, og det er ; Jeg har foret med ganske mye Zoophobas, (til en skjeggagam) og derfor lurer jeg på om Zoophobas inneholder ganske mye fett?? Og om det da ikke er bra med for mye av dem?? (Sånn som med melorm)Takk for svar
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
|
zophobas inneholder ganske mye fett ja. Er ikke anbefalt å bruke kun zophobas til for
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Ok det er ikke det eneste foret
Takk for kjapt svar.
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
De inneholder mye fett, noe melormer gjør også.
Jeg har valgt vekk melormer til mine skjeggiser og bruker kun zophobas når jeg bruker larver. Grunnen til det er at melormer er mye skall og lite mat, mens zophobas er det mere "kjøtt" i. Zophobas kan du fint gi 3 ganger i uka, men ikke som et kjempe måltid. Dette er snacks etter min mening og er fint og gi etter et litt mindre måltid med grønt, så dyret får litt mere mat i vommen
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Takk for et godt svar, Gibbs.
Den lista var jo genial!
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Men man skal jo også tenke på hva man forer fordyra med da.
Gir man ikke fordyrene rikelig med "bra" mat så har det ingen hensikt å følge en sånn liste. Har kjøpt sirisser i en zoo butikk der så å si alle sirissene var uttørka. Er jo nesten det samme som da man kjøper en stor potetgull pose å oppdager at den bare er halvfull
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
På flere av insektene på lista blir næringsinnholdet sammenlagt over 100%. Det innbyr ikke akkurat til troverdighet.
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Merk også at Fiber er en type Karbohydrat. De opprinnelige tallene stammer fra publikasjoner i anerkjente vitenskaplige tidsskrifter.
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Var ikke denne lista lagt på grunnlag av gutloada fôrdyr?
Det er som Stig sier, tabellen bør ikke leses som en index, men som en total, da de ikke har gått i detalj, og heller ikke skilt de forskjellige næringsstoffene opp i ulike deler. Mange ganger hvis man leser bakpå matvarer for å se hva de inneholder og regner sammen prosentene som står så kommer man ofte opp i godt over 100% eller mer, dette er fordi man har, som Boavennen nevnte tatt forbehold om at flere av beregningene er gjort uten å være sammenlagte.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Nytt fett kamera som kommer.. | Gibbs | Fotoforum | 8 | 03-03-2008 13:59 |