"

Reptilfreaks.no > Mat til herptiler og virvelløse dyr > Fôrdyr melormer stinker og boksen mugner

Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10-08-2009, 22:43   #1
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
Meldinger: 563
Blog Entries: 12
Standard melormer stinker og boksen mugner

jeg har kjøpt tre små slings, og jeg hørte at sirisser kan drepe og spise slings hvis de er i hamskifte. da kjøpte jeg ufarlige melormer, og han i butikken sa at jeg skulle gi dem eple og lignende.

jeg tok dem i en boks og slang oppi en eplebit. nå stinker boksen og når jeg ser på undersiden så mugner den. hva kan jeg gjøre for å hindre at dette gjentar seg? nå skal jeg aller først ta ut melormene en etter en og legge i en annen boks, men hva etter det? disse dyra trenger jo mat.

hva anbefaler dere som ikke mugner? kattemat? fiskemat? hva som helst hadde vært fint. kan muligens også være en idé å la dem få jord å gå på/i/under...

takk for svar
Rawhin er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-08-2009, 22:55   #2
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Havrekorn og gulrot funker utmerket her, eple blir alltid muggent og stinker som fy..
Husk å skrell opp gullrota
mr-repti er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-08-2009, 23:02   #3
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Standard

flott da skal jeg prøve med det. må bare plukke dem ut en etter en etter en etter en..... fysj... gleder meg til disse kan ta kakerlakker og ikke blir tygget i stykker av sirisser.

er det nødvendig å ha jord hos disse? eller kan de bare ligge i boksen uten noen ting?

fant også en død siriss i sirissboksen min. den falt virkelig i smak. tok dem 10 min å rive den i stykker og bli helt kvitt den. de spiser alt skumle dyr...
Rawhin er online nå  
Svar med sitat
Gammel 10-08-2009, 23:04   #4
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Så lenge sirissene er på riktig størrelse (Det samme med kakerlakker) Ser jeg ikke noe problem i å bruke de som fôr.. men de ska jo bli spist opp, blir de ikke spist opp, kan du bare ta de ut av buret/boksen.
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-08-2009, 23:10   #5
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Standard

ja. tar ut maten hvis den ikke blir spist i løpet av første dagen og natta.

men trenger melormer jord å grave i eller klarer de seg fint uten? har bare en neve her, så er ikke så mange.
Rawhin er online nå  
Svar med sitat
Gammel 10-08-2009, 23:23   #6
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Jeg har fylt halve boksen med havrekorn, som de graver seg ned i og spiser litt på.
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-08-2009, 23:23   #7
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard

melormer kan å drepe taranteller om de er under hamskifte, oppdaga det med en norsk edderkopp for ikke lenge siden

men hiv oppi allt du ønsker til melormene dine, men om du ikke har så mange så bør du ta ut matrester etter 2-3 dager, da vill det ikke komme no mug eller lignede.

hos meg så bruker jeg ikke lok i det hele tat, å her er det tørt hele tiden å jeg kan hive hva jeg vill oppi uten at det mugner
Svar med sitat
Gammel 10-08-2009, 23:32   #8
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Standard

ok. renser i hvert fall boksen, og etter det tar jeg oppi noe havrekorn med noen biter av gulrot. tør bare ikke å ha av lokket. den står i en liten plastboks på et tv-bord. om den falt i bakken uten lokk hadde jeg fått en liten jobb å gjøre.... hadde jeg hatt veldig mange tellaer eller liknende, ville jeg kanskje hatt mange flere og hatt dem i en stor boks uten lokk. tenkte at siden jeg bare har 3 slings så trenger jeg vel ikke så mange. dør sikkert før de blir spist.

men lokket består stort sett av hull/gitter. er sånn boks du kjøper i dyrebutikken. mini-terra, på en måte. sånn med hank på toppen. burde være ganske tørt, men eple er jo så veldig fullt av vann -__-
Rawhin er online nå  
Svar med sitat
Gammel 10-08-2009, 23:34   #9
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Rawhin Vis post
men trenger melormer jord å grave i eller klarer de seg fint uten?
Min erfaring er at melormene & Zophobasene lever lengere når dem "bor" i jord.
Men jeg har også en liten boks med havregrøt/gryn som dem får bo i en stund før dem skal fores til leosene.
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-08-2009, 23:57   #10
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Standard

Takk for svar får håpe den lukta kommer seg ut av rommet så fort de ikke får så fuktig mat
Rawhin er online nå  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Melormer Irongirl Startgropen 10 19-03-2009 15:44
Veske i boksen til Leosen Miroxx Leopardgekkoer og andre Eublepharis 3 10-08-2007 14:21
melormer myraas Fôrdyr 1 29-06-2005 11:37
øh... åffer gror det saker i boksen min? straymond Terrarier 7 02-05-2005 16:24
Melormer reptiOadA Øgler 1 27-07-2004 15:08

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:31.