| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
|
Jeg klarer ikke holde fuktigheten oppe! Bruker tiurtorv oppi eggekartonger. Uansett om jeg fukter torven daglig så tørker den ut etter kort tid. Overlever eggene dette eller?
Hva kan jeg gjøre for ¨å holde fuktigheten oppe?
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
|
Sitat:
Var mange tråder om siriss avling for litt siden, bare søk litt på forumet. |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Har brukt plastbokser før og, men sirissene klarte ikke komme seg oppi dem xD
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2004
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Funker også ved å kutte til en brikke med oasis, like mål på sidene som en liten boks du har, men lag selve platen med oasis 2cm ca. Så setter du oasisen oppi boksen og lager ett hull i boksen, det kan du helle vann i og oasisen holder seg fuktig lenge. Bare husk mye varme.
Ilustrasjonsbilde: Paint ja ![]()
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
Sted: Akershus
Alder: 38
|
Her har vi bare brukt en isboks med torv. Tok å gjenombløtet alt torva så det var helt bløtt. Så trykket jeg på torva så den ble hardpakket, hellet så ut overskuddet av vann.
Brukte lokk med digre hull så sirissene kom oppi og ut selv. Sprayet vann oppi boksen en gang om dagen.Jeg bruker eggkartonger og legger de slik att sirissene fint kan klatre ut og in av boksen. Etter 5-6 dager når jeg så det var mye med egg, så fjernet jeg ut eggboksen og satte inn en ny. Tok eggboksen å satte den i en ny boks som står på varmematte, fjernet da lokket. og i dag 10 dager senere er det mye små sirissbabyer . Viktig å holde det fuktig, for har prøvde å ikke fukte så mye før å da klekket ikke eggene. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Ny runde med "dasspapir" babyer her
En enkelt hunne fikk tilgang på en kopp med klissvått dopapir i en kort dag, og 14 dager senere kom det bortimot 20-30 små. Eneste vi gjør er å legge dopapir(har brukt lambi til nå) i en plastkopp. Fylle denne så med vann slik at det trekker seg inn i papiret, og tømme av det som er overskudd. Ca annenhver dag har jeg fylt på nytt med vann, tømt av overskudd og satt den ned igjen. Gjort dette under hele eggtiden. Og det funker strålende rett og slett. Lambi-kull nr 1 er mat nå om dagen Virkelig en enkel måte å gjøre det på. Her står boksen forøvrig bare på badet, der det er litt ustabil temp. Men setter den på gulvet om varmekablene slår inn. Er gulvet kaldt, setter jeg de opp i høyden.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Eller man kan gjøre sånn som meg..
2 hanner og 7 hunner i en "avls-hammarplastboks", med en plastikkbeholder med forholdsvis fuktet torv. Gi opp på prosjektet etter 2 uker fordi det har kommet mugg oppi der. (men la det bli stående!) 7 uker senere, plutselig finner 80-100 siriss-barn krypende overalt i hele leiligheten. <3
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
hahaha, å grøss!!!! Syns jeg ser du løper rundt med støvsuger eller annet for å fange dem levende
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|