"

Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr.

Svar

LinkBack (1) Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-05-2009, 12:12   1 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard Gnageroppdrett - humant?

Jeg har tenkt litt de siste dagene på ang hva som gjør at folk flest stiller seg på bakbeina til reptiler. (iallefall en viss gruppe mennesker) Og det er hvordan gnagere blir avlet opp, hvordan de blir avlivet før mating, og hele mentaliteten rundt det. Slik jeg har forstått det fra Tamrotte-forumet, så er det ikke selve matingen (så lenge rotta er død først) som plager de fleste, det er hvordan disse dyrene blir holdt og stelt for, og avlivingsmetodene.

Jeg selv er jo oppvokst med rotter som kjæledyr i alle år. jeg har fått det banka inn i skallen at rotter skal ha HØYE bur med masse leker og moro de kan klatre i, samt _ikke_ gå på spon fordi dette irriterer luftveiene deres.
Men så ser man folk som har rotteoppdrett ha dem i ekstremt små beholdere, ingen klatremuligheter, ingen leker, og de går på spon..

Hvorfor er vi så mye mer nøye med reptilene våres? Fortjener ikke gnagerne like mye godt stell? "er det ikke så nøye, de er jo bare mus/rotter?"

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-05-2009, 12:15   #2
Reptilfreak

Pekken sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
Meldinger: 488
Standard

som nevnt tidligere, hvem er alle disse folkene du ser? si det til dem da vel, her brukte vi store kaninbur til rottene, og høy som underlag.

Pekken er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-05-2009, 12:43   #3
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic;111005[FONT=Arial
Men så ser man folk som har rotteoppdrett ha dem i ekstremt små beholdere, ingen klatremuligheter, ingen leker, og de går på spon..

Hvorfor er vi så mye mer nøye med reptilene våres? Fortjener ikke gnagerne like mye godt stell? "er det ikke så nøye, de er jo bare mus/rotter?[/FONT]
Jeg synes at alle dyr fortjener et fint liv, uansett skjebne. Måten du beskriver "rotteavlere" på her, passer vel også like bra på Leopard gecko avlere som et eksempel?

For meg ser det ut som om dyrene sine krav må vike, når eirene bestemmer seg for å ha flere dyr en de normalt har plass til/ klarer å håndtere i store, dekorative og naturtro terrarier.

Jeg sier ikke at Leopard geckoer som avles i rack har det forferdelig, og de kan nok ikke sammenlignes mentalt med rotter, men mentaliteten til oppdretterne er nok kanskje ikke så ulik.

Mvh
Robin
Svar med sitat
Gammel 05-05-2009, 13:06   #4
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard

Hvem disse folka er?

YouTube - Rat Barn 1/25/08 part 1 er vel et godt eksempel.
Han vi kjøper rotter av, avler også rotter på den måten.

Flere hjemmeoppdrett-folk fra USA har jeg sett Youtube videoer av som avler mus og rotter på den måten der. Det er overhode ikke et ukjent begrep! Alle rottene man ser i frysern på dyrebutikken kommer sikkert også fra slike steder. Syns jeg mins at Tamrotte-forumet angrep Imazoo pga det.

Jeg kan si meg litt enig i noe av det du sier Nagash, men man må jo også ta til betraktning at i forhold til en gekko, så er rotter hyper-intelligente. De har en meget høyt utviklet hjerne, de trenger stimuli og plass til å få løpt fra seg, de trenger hjernetrim for at de skal ha det bra. Dette er noe de OVERHODE ikke får tilfredsstilt i racksystemer.
Plassmangel er kanskje en "god" grunn til hvorfor noen velger å ha dyrene sine sånn, men når de atpåtil ikke gir rottene leker eller har altfor mange rotter i samme kontainer, og atpåtil har de på spon, så kan man jo undre seg.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-05-2009, 13:21   #5
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Syns det er ekkelt å se den videoen jeg ..Hvordan avliver de alle disse?Sinnsykt mange i hver box da..
Svar med sitat
Gammel 05-05-2009, 13:24   #6
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
Meldinger: 2,853
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Pekken Vis post
som nevnt tidligere, hvem er alle disse folkene du ser? si det til dem da vel, her brukte vi store kaninbur til rottene, og høy som underlag.
Rotter skal ikke ha høy i buret heller

Alle dyr, uansett hva man skal bruke de til skal ha det bra og tilpasset etter dems behov
Svar med sitat
Gammel 05-05-2009, 13:29   #7
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Meldinger: 2,011
Standard

vill jo si at de blir mye friskere å mye ber for dyrene som skal spise dem når de får det best mulig.

var felt å se 40-50 rotter oppi de boksene ass :O
Svar med sitat
Gammel 05-05-2009, 14:11   #8
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard

uansett hvilken rase det blir gjort oppdrett på, så er det en drøss som gjør som dette.. stuer dyrene mest mulig sammen for og få mest mulig fortjeneste..

men om du har så sterke meninger om dette, hvorfor i all værden kjøper du rotter av en som driver slikt som dette da? det er mange som avler bedre enn dette...
Svar med sitat
Gammel 05-05-2009, 16:02   #9
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 621
Standard

Dette er en del av problemene som oppstår når man påtvinger dyrene menneskelige synspunkt og kan diskuteres i det uendelige der man tilslutt ender opp med krangel. vi tobeinte er det aller største problemet uansett hvordan man enn snur og vrir på ting.

Hvor naturlig er det for en rotte og ha romslig plass, ett løpehjul i metall, friskt drikkevann,metallhindringer,frømat med innslag av grønt og frukt og ikke minst få den servert? svaret er enkelt, det finnes ikke naturlig i det hele tatt, så selv det beste forsøk på og holde rotter er igrunn ikke godt nok i det hele tatt. Dette inkluderer da att tamrottefolkene mishandler dyrene sine ut i fra dyrets synspunkt og ikke sitt eget som er hovedproblemet i hele diskusjonen. Selv en villrotte i hardanger har ikke så gode levevilkår som en rotte i ett vanlig bur har det ut ifra ett humanetisk synspunkt.

Hva sier villrotteforbundet om slike saker? finnes det overhodet ett? krever de att byene skal tilrettelegges bedre med lavere containere med serviceluke for rottene? Eller att vi her i vestlige verden skal leve i symbiose med dem? Nei, vi dreper dem med gift og klister og ser på dem som skadedyr i stedet.

Men fra spøk til alvor, det er ikke beste måten og avle dem i racks på uten tvil. Men det er heller ikke naturlig for en ku og stå i bås, eller en gris i binge osv. Det har kun ett formål og det er att det skal brukes til mat. enten det er til oss selv eller dyrene vi holder. Så lenge det har eksistert mennesker har vi spist kjøtt ( uansett hva vegatarianere,fruktanere eller de som tror fisk eller en del av vegatarlevemåten sier)Men vi gir rottene samme behandling for og bli mat til dyrene vi holder for att igjen de skal ha det så bra som mulig.pr idag har vi ingen andre måter og gjøre oppdrett av dyr på effektivt.ettersom både folk og kjæledyr har økt på planeten vi bor på.

Har noen ett bedre forslag for og forbedre oppdrettsmetodene på både rotter og gårdsdyr er jeg lutter øre. For jeg har ikke funnet mer hygieniske,praktiske og effektive måter på og enn og avle dem i rack. Og de er ved god helse, velfødd,er ikke stresset og aggresiv, de leker og formerer seg også.....

Sist endret av Gobblin; 05-05-2009 kl 16:17.
Gobblin er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-07-2009, 20:25   #10
Reptilfreak

Uromastyx22 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Østlandet
Alder: 25
Meldinger: 170
Standard

Alspån er fint å bruke til rotter
Støver ikke.

Den filmen var fæl! At det går an!

Jeg trodde egentlig at fryste rotter og mus fra Imazo er de de ikke får solgt til butikker jeg.
For alltid da vi bestiller fryste rotter så er det som regel store albino hannrotter eller hvite hannmus som kommer. Sånn det går minst av liksom..
Men kanskje det ikke er sånn da..

Uansett så syns jeg alle dyr skal ha det best mulig mens de lever
Uromastyx22 er online nå  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/fordyr/11829-gnageroppdrett-humant.html
Skrevet av For Type Dato
NTFs diskusjonsforum - Se emne - Jeg blir rett og slett LEI MEG :( This thread Refback 02-09-2011 02:43

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:25.