| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
|
Har indredet en 70l hammarplas boks med eggkartonger og ellers det som trengs for en kakkis koloni, det eneste jeg sliter med er tempraturen.
Tenkte jeg skulle være smart og kjøpte en varmepute på Clas Ohlson til 159,- denne har 3 varme trinn og er på 100W så ville tro at den skulle holde, men er vist noe jeg har missforstått når det kommer til antall W på slike ting. Tenkte automatisk at jo flere W jo varmere ble de, men det er tydigvis ikke saken her, denne er ikke stort varmere enn en varmematte på 13W så er det noe jeg har glemt her?, størelsen er ikke store forskjellen heller? Bruker også en annen varmematte på siden av kassen, denne er på 16W, men allikevell sliter jeg med og få temp over 25 grader, og ideelt sett skulle det vært en 6-7 grader varmere. Altså mine spm er: - Er det andre ting jeg skal se på når det kommer til temp på slike varmeputer/varmematter annet enn W'en?? - Noen som har noen smarte triks når det kommer til oppvaring av slike store bokser, tenker på og dekke sidene med isopor for og holde varmen inne, men har vanskelig for og se hvordan dette kan gi meg 6 grader til.
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
|
Mine første tanker var enten å prøve å reflektere varmen inn mot boksen, altså ved å dekke til utsiden av varmematten. Enten med isopor eller annet.
Enten det, eller en sterkere varmematte. Uten å smelte plastboksen da ![]() Hvor mye lufting har du til boksen din? For mye "gjennomtrekk" senker temperaturen vil jeg tro. Hva er disse "varmeputene" du snakket om? Link? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
|
vi har kakkelakkoppdrett og har slett ikke så høy varme som du vil ha. det er vel ca 23 -25 grader i det rommet de står i og det er mer enn nok til å få kolonien til å vokse. Det koker formelig i boksene våre.
men vi bruker naturtorv og ikke eggkartonger etc i vårt oppdrett. så forer vi med gulerøtter etc. som er med og holder på fuktigheten. i sirissoppdretet har vi kruskakli i bunnen og eggkartonger oppi og der koker det også av sirisser for tiden. de bor på samme rom og har samme temp som kakkisene. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
|
Clas Ohlson - Varmepute, Massasje og avslapping
Der er den varmematten, har hørt om flere som har brukt lignende produkter til dette, men i mitt tilfelle virker det dårlig, noen som kan fortelle meg om det er annet enn W jeg kan se på?? Utsiden av 16W matten er dekket til av isopor så mesteparten går innover mot boksen, under boksen ligger denne varmeputen fra Clas Ohlson, også her er utsiden dekket med isopor. Foretrekker og ha en noe høyere temp enn 24C, kakkisene avler best og er mest aktive ved høye temp, gjerne opp mot 35C, så vil helst ha en 30C, da har jeg et lite slingringsmon på 4-5C begge veier uten noe fare.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Oppvarming av terra - Hvor plassere varmematten? | Christer | Terrarier | 6 | 06-07-2008 07:23 |
| Skorpion "koloni" i et stort terra. | Eggy | Skorpioner | 16 | 01-08-2007 14:36 |
| Kakkerlakk bilder | smørblomst | Andre insekter | 17 | 29-03-2007 14:19 |
| Eublaberus distanti kakkerlakk som fordyr | tovang | Fôrdyr | 2 | 15-10-2006 16:39 |