"

Reptilfreaks.no > Mat til herptiler og virvelløse dyr > Fôrdyr Enklest mulig rengjøring hos Melormerne

Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-04-2009, 17:53   #1
Reptilfreak

mandarin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Barteland
Meldinger: 196
Standard Enklest mulig rengjøring hos Melormerne

Har vel en 200 melormer, 10 biller og noen pupper som skulle fått hjemmet sitt rengjort!

Men hvordan gjøre det best mulig, uten mye styr?

Også er jeg redd for de evt. eggene som KANSKJE ligger blandt havregrynet.

Tips?

Har tenkt på sil, men da er det fortsatt igjen mye "gammel" havregryn som skulle vært fjernet!
mandarin er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-04-2009, 11:18   #2
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
Meldinger: 2,853
Standard

øhm, vi renser aldri hos melormene. Har det kommet mugg?
Miroxx er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-04-2009, 11:47   #3
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
Meldinger: 1,155
Blog Entries: 4
Standard

Har aldri rengjort hos melormene jeg heller
Eneste jeg måtte bytte ut havregryna en gang, men da var det bare 10 melormer jeg hadde
Devilizer er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-04-2009, 12:19   #4
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard

jeg har en boks som jeg svler melormer i, er kansje 2000 melormer der ver gang jeg rensker.

jeg rensker ut melormene slik at jeg kan putte de i isbokser å la de forpuppe seg.

å det jeg bruker er en slaks sil, noe jeg har laga, men sil er ber, for det jeg bruker er det for store hull, så om du har sil så er det knal

å om det er noen egg, hmm spørs hva du skal med det gammle undelaget ? skal du hive det ?, da gjør det ikke no
Svar med sitat
Gammel 17-04-2009, 12:24   #5
Reptilfreak

Sathanas sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Østfold, Fredrikstad
Meldinger: 121
Standard

Tar gjerne imot tips om hvordan dere renser sirissbokser også.
Dette sliter jeg virkelig med! Lukter ammoniakk og det blir ett lag med avføring på bund. Man kan da ikke plukke ut èn og èn siriss? eller?
Sathanas er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-04-2009, 12:40   #6
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Standard

nå vet jeg ikke å mange du har har, men om jeg skulle ha renske hos 1000 sirisser ca, så ville jeg ha hat en tom boks å tat opp eggkartonger å riste over den tomme, å legge neddi 2 eggkartonger å la de ligge der i noen min eller sec før jeg rister igjen, for sirissene vill jo gjeme seg hele tiden,

så da er det bare å gjenta dette noen ganger

så når det begynder å bli noen få igjen så er det bare å bruke hendene ^^,

har ikke gjort dette med sirisser før, men gjor det med 1000++ kakelakker å det funka dritbra for meg.
Svar med sitat
Gammel 17-04-2009, 12:44   #7
Reptilfreak

Sathanas sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Østfold, Fredrikstad
Meldinger: 121
Standard

Takk for svar! Skal testes ut. litt redd for at de skal sprette til alle kanter når jeg rister, men det er verdt ett forsøk. skal nok gjøre det i dusjen isåfall, så de ikke har så mange steder å gå.
Svar med sitat
Gammel 17-04-2009, 12:50   #8
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Standard

ja er jo sant det, kan jo bli noen rømlinger av det, så er lurt å ta det en plas der man kan fange de igjen ^^,
Svar med sitat
Gammel 17-04-2009, 14:24   #9
Reptilfreak

mandarin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Barteland
Meldinger: 196
Standard

Jeg trodde det var vanlig å rengjøre hos dyrene jeg?! Synes ikke det er trivelig at stanken står ut av boksen og lever i sin egen dritt. Og dette skal man fòre med videre?
Ser for meg det er lurt å fòre med hygieniske dyr

Apropo hygiene så lurer jeg på fòret som jeg gir melormene. Jeg får inntrykk av at jo mer gammel gulerota er, jo mer "menger" de seg rundt den. Kan det stemme?
Skal man la fòret ligge lenge? Jeg skiftet ut hver dag, men blir usikker.
Gulerota er ikke populær de første timene. Men etter en dag? Jo da kryr det av melormer rundt den!
mandarin er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-04-2009, 14:58   #10
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 3,722
Blog Entries: 12
Standard

Det blir mye bøss hos melormene, og eventuelt en del døde melormer.. jeg renser melormboksen min med å plukke med pinsett, en for en. Skjønt kanskje ikke alle har tålmodigheten til å sitte å plukke...

Ang mat, så pleier jeg å hive oppi noen skivet gulrotbiter nå og da, gjerne med noen dagers mellomrom. Da er de sultne, og menger seg rundt gulrotbitene i en vill frenzy, og det tar sjeldent mer enn 12 timer før alle gulrotbitene er spist opp. Ellers hiver jeg oppi litt havregryn og slikt.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Er det mulig å bli mer ansvarsløs? sveinjo Media 23 03-02-2009 13:09
Mulig syk leo Torsteindale Leopardgekkoer og andre Eublepharis 43 26-12-2008 16:11
Rengjøring av Akvarium\Terrarium jarex Terrarier 5 09-07-2008 16:19
Rengjøring av røtter/steiner/greiner??! DevilDoll Terrarier 10 21-04-2008 15:58
Mulig Mugg?? big_cola_fan Taranteller 3 07-12-2007 14:04

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:21.