| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Akershus
Alder: 28
|
Hei
Jeg har et lite avlprosjekt på gang. Har prøvd i snart to uker med sirisser, men det ser ikke ut til at de vil legge egg. Jeg har skjært en melkekartong i to på langs, og fyllt den med jord. Jeg ser ofte at hunnen er oppi jorda og graver. Jeg sprayer med vann 2-3 ganger daglig for at jorda ikke skal tørke inn. Sirissene har god tilgang på mat og drikke (Vann, gulrot, potet, kattemat o.l) Ventilasjonen er god, og det er litt varme under boksen! Håper på avkom snart, ettersom det er litt dyrt å handle sirisser i lokalforetningen her (7,- stk) Jim
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2009
Sted: Raufoss, Oppland
Alder: 39
|
Hei du!
Når jordboksen din har stått inne hos de voksne sirissen e i en uke, så flytt de over i ei egen boks. Denne settes varmt. Jeg setter min klekkeboks i fyrrommet mitt(ca32grder C), men du kan jo sette den oppe på varmtvannsberederen eller oppe på ei varmematte. etter ca 12 dager dukker det opp mange små sirissbabyer. Lykke til! Hilsen Kim André |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
|
Sitat:
Det er også veldig vanskelig å se om det blir bebiser hvis de klekker oppi boksen sammen med alt annet, for de knøttsmå ca sånn ---> - når du fikser jorda til egglegging så blander du vann i jorda i en bolle eller. bland rimelig vått og klem jord mellom hende slik at alt overskudsvannet renner fra. la boksen stå inne med de voksene i 5-7 dager og flytt den over i en annen boksen. du trenger egentlig ikke spraye hvis du gjør slik, det er bare toppen som tørker....Og en ting til, ikke skjær melkekartone din i to på langs. Bare kapp av den ene siden slik at den blir fin og dyp. 6-7cm dyp lag med jord er fint. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Takk for fine svar. Skal flytte over den jordboksen som står der nå, så får jeg se om det dukker opp noen krabater etterhvert.
Hvis ikke det funker, så skal jeg teste ut det andre dere skriver. Har også hørt at vermecelulite funker ganske bra også (holder bedre på fuktigheta) Jeg har jo et dyr som krever litt variert kost, og vil derfor prøve meg frem på forskjellige ting. Har goså to typer kakerlakker. Takk takk =)
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Barteland
|
Jeg har også prøvd å avle sirisser, med stort hell!
Har prøvd med jord og vermiculite, men det som var enklest å bruke var oasis - den holder på fukten og du ser når det er hull i den(tegn på at hunnen har lagt egg). Jeg lot den oasisbiten stå inne i 3-4 dager bare. Og hadde en tempratur inne hos sirissene opp mot 30 grader. Tar ut oasisen og legger biter i en middels boks og setter på lokket. Boksen må stå oppå varme for da skjer ting fort. Ta av lokket på boksen og luft oasisen en time hver dag ca. Og etter 7-10 dager hadde jeg mange sirisser. Det krydde rett og slett, var helt svart neddi boksen! ![]() Laget en egen boks til de små sirissene. Med havregryn i bunnen og masse gulerot. Tømte bare de små sirissene forsiktig over i den etterhver som de kom til! Jeg hadde litt prøv og feil i starten, og det må man nesten regne med!
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Jeg har også testa ut med oasis, men funka ikke helt som forventa. Kan hende jeg gjorde den for våt =S
Jeg har sirissboksene mine på gulvet på badet (er varmekabler der), men har ikke på så veldig varmt. Men skal handle meg mer oasis i morra, så får en se hva som skjer!
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Jeg har akkurat handla inn noen sirisser i dag. Ble bare 60stk, men det så uit til at de fleste er hunner!
Da skal jeg lese det faktabladet nøye, og følge det til punkt og prikke
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| nå blir det leo:D | shisha | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 12 | 20-02-2008 15:24 |
| Blir man anmeldt? | orgorg | Skilpadder | 22 | 15-10-2007 11:25 |
| blir vi overvåket? | pantera | Boa og pyton | 30 | 30-04-2007 13:27 |
| Blir det problemer med en til? | Speedy | Skilpadder | 8 | 22-04-2007 16:33 |