| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Jeg syns jeg alltid klarer å tine de døde gnagerne så klønete.. har liksom ikke funnet en måte som funker 100% og som er hurtig. Hittil har jeg tint gnagere i pose som jeg legger i varmtvann, men alltid så lurer det seg noen mystiske hull hvor vann siger inn... så jeg får en gjeng med søkkvåte rotter jeg må sitte å tørke etterpå. -_-
Ellers har jeg også prøvd å bare legge dem rett i varmt vann, men siden man ikke skal gi våte gnagere til slanger, så blir jeg sittende og tørke kadavrene med papir og hårtørrer - mye ork! (haha, dette høres helt sykt ut..) Nå har jeg lagt noen rotter oppi en plastikkboks som ligger oppå en varmematte, samt har en lampe over for å varme litt ekstra. Ikke noe vannsøl, men tiner det greit nok opp? Når vet jeg om disse er tint nok? Så - hva er deres metoder? Hva har dere prøvd, hva funker, hva funker ikke?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Du får sette dem på Defrost i microen
![]() Vel, jeg bruker ikke gangere (iallefall ikke i det kaliberet) og har ingen som helst erfaring med tining av rotter. Men, hadde det vært meg hadde jeg lagt dem i kjøleskapet over natta og la dem tine sakte men sikkert der (er vel slik mat helst skal tines). Deretter ville jeg lagt dem et varmt sted rett før mating - som i en plastboks i varmt vann (slipper du hull i posen) eller under ei lampe. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
|
Det kommer an på hva som skal tines.
Men mus i ymse størrelser og opptil halvvoksne rotter går knirkefint i varmt vann, for og unngå att de blir for våte bruker jeg ekstra plastposer utenpå. feks type brødposer, eller tørker av med ett håndkle vis pose ikke ble brukt. Men jeg fryser ned somoftest i tette poser. Kaniner og større fordyr lar jeg tine kjølig og sakte over natten, feks i kjøleskap/kjølig bod etc. og lar ligge og varme seg opp i varmt vann etterpå. Microen er en uting, men kan brukes til og gjenvarme kjapt vis man har flere munner og mate og det blir kaldt i mellomtiden. Men varmt vann virker bedre til det også, da det er lett og overkoke i micro, eller i verste fall sier det SPLÆTT!! så trenger man ny micro....3 ganger har jeg vært avgårde med sur kjerring i passasjersetet og handlet ny.... |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Sitat:
Hjelper det ikke å bruke slike plast lokk/sprut-beskytter (kom ikke på hva det het)?
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Mulighetene er uendelig...men iblandt går selv de beste rutiner til helv....
Konsekvensen er plystrelyder ala en pølse som har lagt litt for mange sekunder inni etterfulgt av ett kjøttfullt poff og en kjerring som sier HVA VAR DET?? og hva er den lukten...osv etterfulgt av ett ingenting fra meg....Bruk vann, tar lengre tid og er litt mer tilgivelig vis man glemmer seg bort i dagliglivets strabaser...
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Midt Norge
|
Jeg tar ut rotta dagen før jeg skal mate,så legger jeg rotta på en varmematte noen timer før jeg skal mate den.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Eh,skal man ikke gi slanger våte gnagere? Hvorfor ikke? Jeg tiner mine mus i varmtvann, uten plast eller noe, bare rett i vannet. De kommer ikke individuelt pakket, og jeg orker ikke bruke en ny plastpose hver uke. Tørker de kjapt av mer tørkerull førr jeg gir de til slangene, men de er fortsatt rimelig våte.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
|
det lurer jeg også på, hvorfor man ikke skal gi slanger våte gnagere?
har jeg aldri hørt om.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Det er ingen verdens ting galt med det men følgende kan skje.
Ikke alle slanger er begeistret for ett vått måltid, men hos de fleste går det fint. Man drypper gnagervann overalt, derfor bare tørke den litt i papir eller noe.og føne pelsen på dem er litt overkill
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
|
takker for gode svar!
Microen blir det ikke uansett, da vi ikke har micro.. Ang vått for, så er dette noe jeg har lest i The Complete Ball Python boka mi, fra Kevin McCurley. Jeg kan sitere: "Always offer defrosted rodents that are dry and warm." Og om jeg hadde brukt våte rotter, så ville jo hele beddingen klistret seg på rotta og gått med i gapet.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Forer du dødt eller levende? | Løven31 | Helse og sykdommer hos reptiler | 7 | 09-02-2008 17:54 |
| kommentarer til undersøkelse "forer du slangen din med dødt eller levende" | Miroxx | Snoker | 33 | 22-01-2008 12:58 |
| Hvordan konvertere slangen fra å spise levende til dødt? | CamStatic | Boa og pyton | 14 | 10-12-2007 01:24 |
| En video som tar for seg foring med dødt eller levende | _Nagash_ | Filmsnutter | 8 | 11-09-2006 19:57 |
| Hvordan ta opp? | john | Taranteller | 12 | 25-07-2006 13:20 |