| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Jeg har nå fått tak på et par av Acanthoplus discoidalis.(Armoured Ground Cricket).
Jeg kjenner ingen som har holdt disse over lengre tid, så har brukt den siste tiden på å gjøre meg litt mer kjent med de, I mitt søk etter hva jeg kan mate de med, har jeg kommet over et skriv om "Skadene Acanthoplus discoidalis påfører avlingene i Botswana". http://upetd.up.ac.za/thesis/availab...07chapter7.pdf Jeg går ut ifra at avlingene de her begir seg ut på, antagelig er naturlig føde for de, og ønsker i denne sammenhengen å finne ut om jeg kan få tak på noe av dette.Har noen her kjennskap til noe som på engelsk blir kalt "Cowpea"(Vigna unguiculata). Jeg ser det finnes flere arter av disse, bla
Samme gjelder en plante ved navn "Durra" I følge wikipedia finnes det også flere arter og varianter av denne: :
Pearl millet (Pennisetum glaucum) Common names for pearl millet
Har i tilleg til dette funnet følgende anbefalt som mat for de: Agurk Banan Eple Tomater Bjørnebær blader Kakerlakker ? Mais Solsikke(Usikker på om det er frø eller selve planten de foretrekker.) Folk på nettet ser ut til å primært ha forsøkt å fore de på kakerlakker, sirisser,melorm, voksmøll og lignende. Dette kan kansje være noe av grunnen til at det ikke har vært saærlig sukess med å oppdrette de i fangenskap? Som vanlige sirisser ser det ut til at de spiser det de har, deriblandt døde dyr, men det kan jo tenkes at kosten egentlig skal bestå av blomster,planter ,grønnsaker og lignende? Setter pris på alle som vil dele erfaringer eller tanker. Mvh Robin
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Prøv å spørre Phalagorn, mener han har erfaring med en god del forskjellige siriss arter, han burde kunne hjelpe deg videre.
|
|
|
#3 |
|
Caffeinism
Admin
|
Har fått vite av selger at dette er en art som heter Madiga liberiana, ikke [I]Acanthoplus discoidalis[/I.
Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å skille disse to artene fra hverandre ved hjelp av bildene på nett, antagelig fordi jeg ikke er den første som har blandet navnene. Her er i hvertfall noen bilder av skjønnhetene ![]() Artig kommentar jeg fikk fra fruen da hun så de: "Det der er det ekleste jeg noen gang har sett, kakerlakker er pene i forhold!!" ![]() ![]() ![]() Tilbyr de rikelig med mat i en prøveperiode, så lærer jeg kanskje hva de liker best etter hvert. ![]() Mvh Robin
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondheim
Alder: 25
|
dette var stygge, men flotte dyr Nagash
blir spennende å se om du får til å holde dem i lang tid
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
|
Dritkule!!! *misunderlig* Hvordan får du tak i sånne kule kryp?
|
|
|
#7 | |
|
Caffeinism
Admin
|
Jeg skal avle opp T.blondi som fõr til disse
![]() Sitat:
Hannen har spilt litt for meg i kveld,......det er en lyd som høres...... Mvh Robin
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2007
Sted: sørlandet
Alder: 30
|
oioi avle opp T.blondie som fõr snakk om og bytte om om næringskjeden hihi ![]() ![]() Utrolig kule da!! oppdater gjerne med mer info om dem etterhvert som du finne ut
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Caffeinism
Admin
|
Jeg kan avsløre at jeg i går kveld i midten av en CSI episode begynte å lure på om kaffetrakter eller oppvask maskin var i ferd med å eksplodere. Etter å ha undersøkt lydkilden nærmere viste deg seg at det kun var hannen av disse som spilte litt for sin frue. Lyden var veldig forskjellige fra normal siriss lyd, men hadde en vanvittig bæreevne. Den sluttet imidlertid å spille etter at lyset ble slått på.
Ser frem imot noen litt "forstyrrende" konserter i de sene nattetimer. Kan også legge til at når temp var 27-30 grader i toppen av terrariet trakk de mot toppen, men så snart temperaturen var steget mot 35-37, trakk de nedover igjen. Regner dermed at ca 30 er optimalt for dem. Mvh Robin
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Trenger litt hjelp! | slizy | Reptiler | 11 | 09-09-2008 20:58 |
| Trenger litt hjelp og råd | Jeanette | Agamer | 3 | 31-07-2008 22:28 |