| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
Sted: Østfold, Fredrikstad
|
Jeg lurer på hvorfor sirissene mine driver å graver så mye i jorda? Er det fordi de leter etter babysirisser de kan spise?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Sted: Sarpsborg er stedet ;]
Alder: 20
|
Ja, det å egg vill jeg tru.. mine gjør det dem å, å det er ikke så mange egg igjen etter dem har gjort det
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Mine graver når de legger egg, eller når de bare kjeder seg tror jeg. Kan også være de de vil romstrere litt. Bra å prøve å luke ut foreldra til babyene etter dem er klekt, eller han en metallrist i bunnen av boxen, med 4-5 cm klaring under, da kan de små gjemme seg der og foreldea når dem ikke når de er på bakken.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
|
Hunnene graver for å legge eggene dypere i jorda og for å gjøre denne litt luftig, tror jeg. Sannsynligvis tar de også samtidig noen "tapas" på de andre hunnenes bekostning. Nymfene prover å spise egg, så jeg pleier å kaste dem ut av fuktboksen når jeg ser dem oppi.
![]() Jeg har en fuktboks i 4 - 5 dager og så tar jeg den ut og setter en annen fuktboks. På den måten for pinheads'ene mulighet til å komme ut uten å frykte foreldrene. Jeg må ha gjort noe riktig denne gangen, siden vi har fått en babyboom av de helt sjeldne på en av fuktboksene.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
|
jeg hadde veldige problemer her i det siste med at damene nesten gravde ut ALL jorden...ble jo ikke mye sirisser da... Men løst det gjennom å sette på lokk med hull i!! Mange frustrerte sirisser der til en begynnelse men de er lure nok til å skjønne hvordan de skal få lagt egg gjennom hullen...
Men så gjør jo jeg som dendroapsis å da..at jeg bytter ut boksen etter en tid (ca 1 uke) slik at lokket går da av når det er på tide for de små nymfene å komme ut!
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østfold
Alder: 23
|
Vet ikke hva jeg gjør galt jeg, men jeg ser ikke noe tegn til at sirissene legger egg.
Med mindre de spiser dem opp igjen.. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
lag en boks å hiv oppi jord der de kan legge egg å ha netting over da vill ikke sirissene klare å komme seg ned til eggene å da vill eggene bli spart.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
|
Jeg støtter Dendro. De graver for og legge eggene dypere i jorda. Jo lenger jordboksen står sammen med de voksene jo mer graver de, ettersom jorda tørker litt på toppen vil de ned dit jorda holder rett fuktighet. At de tar seg noen egg i samme slengen kan godt være.
Nå orker jeg ikke å søke opp kilden på dette, men leste en plass en gang at en siriss i optimale forhold kan legge 100 egg i døgnet, selv om man trekker fra halvparten og enda litt av dette skal det bli mange pr siriss pr døgn i boksen. Det store trikset hvis man skal ha god uttelling på avlinga er og drive i 3 bokser. Om du ikke gidder det så klekk i allefall ut eggene i en egen boks slik at du kan tømme oppi ett par hundre små sirisser i slengen i boksen du holder dem. Forsvar i stort anntall. Hvis du bare lar boksen stå inne med de voksene og venter på at det skal klekke der er det ikke rart du ikke ser mange små. For det første er de pitte små og vankelige å se, for det andre popper de opp litt etter litt og blir lettere bytte for en stor sulten artsfrende. Det er ikke noe hemmelighet at folk har gjort dette og avlet bra med sirisser. Men det kommer ann på hvor mange store det er i boksen, hvor stor boksen er osv. Enda et triks, plukk ut hanne, du trenger ikke mer en 1 hanne pr 5 hunner, de ekstra hanne er bare med på å ta opp plass, konkurere om mat og lage et j**** bråk ![]() Jeg vet ikke helt hva det er her hjemme. Mulig jeg har supersirisser, men det kommer krypende opp småtasser av jorda mi uansett hvor mye jeg misshandler den. Seff flere jo bedre vare jeg tar på den, men har enda ikke opplevd at en jordboks ikke gir bebiser. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2009
Sted: Raufoss, Oppland
Alder: 39
|
Hvis sirissene graver veldig mye i jordboksen, kan det være et tegn på at det ikke er fuktig nok, men de graver jo endel når de legger eggene også.
Lykke til! Hilsen Kim André |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
Sted: Østfold, Fredrikstad
|
takk for svar. Jeg er litt redd for å vanne for mye, ved tanke på at eggene kan vel drukne?
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||