| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack (1) | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
|
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Flere av dere som reagerer på fordyrene deres
Jeg avlet på dubia i ca 1 års tid men så fort kolonien vokste så måtte jeg selge hele gjengen pga jeg faktisk fikk kraftig puste problemer (måtte ta i bruk astma maskinen min). Nå som jeg har blitt forskjølet/vondt i lungene så merker jeg at jeg også får litt puste prob med melormene/zophobasene & sirissene også,,,tragisk :/ |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
|
Har du ikke en bod/garasje eller noe å ha dem i?
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Dubiaene er ute som sakt så det er ikke noe prob.
Hjelper ikke å sette bort fordyrene når man må håndtere dem alikevel
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Hva er det som får deg til å reagere på zophobas/melorm egentlig? o.O støver de?
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Det er godt beskrevet i medisinsk litteratur at kakerlakkavføring inneholder allergener som både kan forårsake og utløse astma. Det virker som det er avføringen og ikke selve dyrene som er årsak til problemet.
Selv om jeg i farten ikke kan huske å ha sett noen studier på dette (bortsett fra et studie der laboratoriearbeidere reagerte på å jobbe med vandregresshopper over tid), kan det ikke utelukkes at personer som er overfølsomme også kan reagere på avføring og/eller andre stoffer fra melormer/Zoophobas-larver eller sirisser. Jeg tror ikke jeg ville ha hatt fordyrkolonier i rom som brukes til daglig. MVH Jan Ove Jan Ove
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Du får kjøpe deg en støv-maske som du slenger på deg når du holder på med fordyrene.. Har vel egentlig mest tro på at det er substratet til sirissene og zophobasene du reagerer på - støver jo fælt..
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Når det gjelder støvmidd allergi så er det jo avføringen til midden man reagerer på, så hvorfor ikke reagere på kakerlakk avføring også? Støvmaske duger, gassmaske enda bedre, men kanskje litt overkill?
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Hm, noen som vet hvor kritisk dette er? Jeg har sirisser og kakerlakker såogsi rett ved sengen atm
|
|
|
#9 | ||
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Sitat:
Holdt jo på å grave etter melormer i stad da jeg ble potta tett i pusten. Ekstra jævla nå siden jeg har fått en kraftig forkjølelse. |
||
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Sted: Bergen
|
Det er ikke mugg du kan reagere på da? Mugg er helseskadelig, og kan fremkalle mye sykdommer, deriblandt astma og allergier.
Selv har jeg vært i kontakt med så mye mugg i jobbsammenheng att jeg er blitt hyperallergisk mot det og får lignende symtomer i kontakt med det, og blodsprengte øyner. Når man forer med frukt og grønt i fordyrkoloniene starter mugging relativt raskt, og så snart man forstyrrer den vil den slippe ut sporer. slikt kan en teste seg for hos legen. i jord også som ikke inneholder nedbrytere vil mugg oppstå. Bare en liten tanke.... |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/fordyr/10552-fordyr-og-allergi.html
|
||||
| Skrevet av | For | Type | Dato | |
| Reptilweb • Se emne - Allergi | This thread | Refback | 27-04-2009 21:13 | |
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Allergi | Joystick | Medlemmene | 22 | 23-02-2008 08:49 |
| Bestilling av fordyr | Evenruden | Andre insekter | 9 | 22-10-2007 13:05 |
| Fordyr pr. post | abarth | Småprat | 1 | 20-10-2007 12:30 |
| Allergi papirer | Sistine | Skilpadder | 7 | 29-07-2007 20:28 |