| Fôrdyr Fôringstips til herptiler og virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
hei lurer bare på no små ting om blatta lateralis
er dem lette å få tak i norge ? er dem skadedyr ? klatrer dem på glass? avler de raskt? så ser jeg på bilder at de legger kokonger å ikke føder levende bebyer, er det sant ? å kan disse fly opp ret fra bakken?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: steinkjer
|
Selges også under navnet Shelfordella tartara. Har vært så mye frem og tilbake angående navn på denne arten at jeg er usikker på hva som er det gyldige navnet.
Ikke så ofte man ser de for salgs her til lands, men vet at det finnes flere som holder de. Har ikke selv hadd problemer med min kultur, men vet at enkelte lenger sør i Europa har fått problemer med at denne arten etablerer seg i huset. Klatrer ikke på glass. Forholdsvis produktiv og vokser ganske raskt. De føder ikke levende nei. Ja, hannene kan fly. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Etter min erfaring selges de vanligvis under navnet Shelfordella lateralis i Europa, mens USA vanligvis omtaler dem som Blatta lateralis. Shelfordella tartara er et gammelt navn, etter hva jeg har hørt.
Har selv en koloni på over tusen dyr, og de er absolutt min favoritt. Satser på at dette kan bli min primære matkilde når kolonien blir litt større.Hannene flyr ikke bra, men de kan havne på gulvet om man bruker en åpen beholder til dem. Dog har jeg selv ikke opplevd dette enda. Absolutt flotte fôrdyr dette, og erstatter fint sirisser etter min mening. Enklere med avl også, da man slipper å styre med å fjerne eggsekkene fra hovedbeholderen osv. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
hva kalles eggene ? eggsek eller kokong?
skal eggene ha det fuktig eller tørt eller ? har tenkt litt på å anskaffe meg når jeg flytter helt for meg selv å jeg bestemme hva som er lov til å få inn i hus hehe
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Det er jo ikke kokonger, eggsekk er vel den korrekte termen å bruke.
Eggsekkene trenger litt fukt, derfor bruker jeg underlag til lateralis kolonien. De levendefødende artene bruker jeg ikke noe substrat til. Litt torv i bunn hjelper på fuktigheten, og jeg sprayer litt en gang iblant. Jeg ser stadig nye nymfer, så oppdrettet går i alle fall bra på denne måten. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
|
Lukter de mer eller mindre enn for eksempel Blaptica dubia?
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Oslo
|
Sitat:
Er det noen som har erfaring med begge arter og vet om disse kakerlakkene lukter noe spes? Dubia har jeg skjønt ikke lukter noe i det hele tatt?
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Lateraliskolonien lukter omtrent like mye som dubiakolonien. Det er ikke mye, men om man stikker hodet helt nedi beholderne, kjenner man en viss lukt.
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak