"

Reptilfreaks.no > Reptil og leddyrfakta > Fakta-ark > Fôrdyr - Hva mater vi med Enkelt oppsett for småavling av sirisser til eget bruk.

Fôrdyr - Hva mater vi med Her finner du fakta om div. fôrdyr.

Closed Article

LinkBack (3) Article Tools Visningsmoduser
<!-- google_ad_section_start -->Enkelt oppsett for småavling av sirisser til eget bruk.<!-- google_ad_section_end -->
Enkelt oppsett for småavling av sirisser til eget bruk.
Published by ark
02-11-2008
Standard Enkelt oppsett for småavling av sirisser til eget bruk.

Enkelt oppsett for småavling av sirisser til eget bruk.

Jeg skriver dette utfra egenerfaring med sirissavling og vil i grunn bare beskrive mitt eget oppsett og hvordan jeg gjør det.
Jeg har enda ikke opplevd noe massedød eller andre ufine ting i avlinga mi, så jeg mener dette gir grunnlag for å si at denne måten virker.
Du vil finne mange fakta ark på nett som beskriver mye den samme måten å gjøre dette på, men her får du det på norsk med bilder av oppsette mitt, og i mine egene ord.

Jeg bruker:
  • 2x smart store 16
  • 1x smart store 8 (smart store er slike plastbokser fra jysk, tallet er hvor store de er)
  • 1x 20watts varmematte
  • 1x 13,5watts varmematte
  • 1x 7watts varmematte
  • små plastbokser fra dageligvarebutikk til eggleggingsbokser
  • tiurtorv
  • tomme eggebrett
  • Div grønnsaker
  • fiskemat med høyt protein innhold
  • tørrfor for kattunger
  • havregryn
Du trenger ikke bruker fiskemat eller kattefor, men du bør ha noe som inneholder mye protein.

Litt om sirisser:

Jeg avler på Achetus domesticus, brune sirisser fordi det er disse som er vanlige til salg i dyrebutikkene rundt her. Så det var disse jeg kjøpte inn for og starte avlinga. Du kan avle sorte på samme måte.

Sirissene klekker som 1mm lange hvite kopier av de voksne, uten eggleggingsrør og vinger da.
De blir svarte i løpet av noen få timer og ser ut som knøttsmå maur hvis du ikke ser nøye etter.
Jeg er litt usikker på hvor mange hamskifter de gjennomgår før de er kjønnsmoden, men det er flere en 5 og færre en 10.
Sirissere får vinger på det siste hamskifte, da er de kjønnsmoden og klare for og legge egg.
Jeg har lest litt rundt at det tar 4-6 uker før en siriss er kjønnsmoden, og da lever den rundt 4uker etterpå.
Jeg har ikke tatt tiden på hvor lang tid det tar i min avling, men det avhenger mye av temperatur. Du vil hele veien oppleve at noen sirisser bare dør uten noen god grunn. Slik er det bare, rett og slett.
De har også en lei uvane med å spiser hverandre, dette kan du motvirke i ganske stort grad ved å passe på så de har mat med høyt innhold av protein hele tiden.
Det er de kjønnmodene hannen som spiller (les lager den j**** lyden) ofrer du noen minutter innimellom og klipper av den ene overvingen så slipper du dette. De lager nemelig lyden ved å gni vingene mot hverandre. De har to sett vinger, du er ute etter det sette som ligger på toppen av de to.
Eggene klekker på 10-20 dager avhengi av temperatur.

Oppsett/foring:

I mitt oppsett bruker jeg 3 bokser, de er ikke store greier og ikke all verdens plass.
Det veldig viktig med god lufting i boksene, dette holder mugg og en god del lukt borte.
Jeg har borret så mange hull i lokket og rundt de øverste 3cm av boksene at det ser ut de har har vært på feil side av en hagle på jakttur.

Boks1:
Jeg har en bokse for voksen sirisser. I denne har jeg bare de kjønnsmodne individene.
Denne boksen står på 13,5w matta og inneholder plastboksen med fuktig torv, ikke våt, fuktig.
En stabel tomme eggebrett, og en lav skål der jeg har kattetørfor og havregryn som er kjørt på bleder til fint pulver oppi. i tillegg har jeg alltid gulrot i skiver liggende i boksen. Dette er ser ut til å være snadder for de, og fungere samtidig som vann. Du kan også variere med andre grønnsaker og frukter, men gulrot og potet fungere best for meg.
Du vil se at de voksene hunnen dine roter mye rundt oppi jordboksen, det er det du er ute etter
Jeg lar boksen stå i ca 1 uke før jeg flytter den over i klekke boksen og setter inn en ny jordboks.
Du kan dusje jorda lett med blomstersprøyte et par ganger i løpet av den uka den står inne med de voksene. Når den står til klekking slutter jeg å dusje.
Når du setter inn jordbokser kan det være lurt å dra en liten gløtt på lokket, for det blir mye fukt det første døgnet.

Boks2:
Står på 20w matta som dekker hele bunnen på voksen, god varme gir god vekste.
Dette er oppvekstboksen, og også den boksen jeg bruker ut fra når jeg skal fore.
Her flytter jeg over nyklekkete sirisser og holder dem til de blir voksene og er klare for og havne i "eggleggingsboksen"
Her kan du spare deg mye arbeid med tanke på lyden, når du flytter voksene fra denne boksen til eggleggingsboksen kan du ta vingene på hannen når du flytter de Så slipper du bry deg mer med det.
I denne boksen har jeg stabler med eggebrett, fiksefor og grønnsaker. Jeg bruker fiskefor på de små fordi de ser ut til å spiser dette med letthet og vokser ganske fort. Du kan sette inn en skål med kattefor/havregryn mix her også så de litt større kan spise av den hvis de vil. Fiskefor er mye volum, men lite vekt. Så når du har mange sirisser på runde en 1cm og oppover i denne boksen bruker du mye fiskefor hvis det er det eneste du forer de med.

Boks3:
Står på den litte 7w matta.
Klekkeboksen. Det er her de små tassene kryper opp av jorda og ramler ut av jordboksene som fallskjermjegere under krigen.
Jeg setter jordboksen slik at den står over varmematta, og legger oppi en skive med gulrot når klekkingen starter.
Jeg flytter som regel over småtasser til "oppvekstboksen" 2 eller 3 ganger i løpet av den tiden boksen står til klekking, som er ca 1 uke.

Diverse info av mer eller mindre nyttig grad

Poenget med eggebrettene er og gi boksen en større grunnflate slik at den rommer flere sirisser uten at den blir overfylt.

Det tar en stund å få igang en avling, med å få igang mener jeg at du bør komme rundt en syklus før avlinga de er "igang"
Altså de første sirissene du klekker bør være voksene før avlinga kan sies og være i full gang.

Du kan starte er en avling på ca 30-40 hunner og 10 hanner, men da må du regne med og kjøpe inn enda en liten runde med voksen for å klekke mer småtasser mens dine første driver å vokser. Når de første så er blitt voksen vil du ha sirisser i alle størrelser i "oppvekstsboksen" og du har hele tiden påsig av sirisser som blir voksene og klekker.

Jeg vet ikke helt hvor mange sirisser du kan regne med på en god jordboks, men rundt 500 går hvis boksen er litt stort eller du bruker 2 litt mindre. Det kan god være mange flere, men det er litt vrient å telle de
Du mister en god del på veien, mange små blir spiste av de som er litt større, noen bare dør av seg selv mens de er under vekst.
Hvis de er for produktive for deg kan du ta bort litt varme, f.eks varmematten under klekkeboksen. Da klekker de ikke så fort.

Jeg har ingen aning om hva som bestemer kjønnet på sirisser, men av erfaring kan jeg si at du får flere hunner enn hanner. Du kan se kjønnene noen hamskifter får de blir voksen, det kommer en liten svart "pigg" ut av bakenden på hunnene som blir eggelggings røret når de er voksen. Jeg plukker ut sirisser som ser ut til å være hanner når jeg skal fore fra "oppvekstboksen", dette fordi du trenger kanskje 1hanne pr 5 hunner i "eggleggingsboksen". Det er jo tross alt hunnene som legger eggene

Jeg bruker ikke noe bunnsubstrat til mine sirisser og det ser ut til fungere helt knall.

Det daglige vedlikeholdet går ut på å bytte ut grønnsaker som ser triste ut, og plukke ut døde sirisser/tomme hammer.

Skal du bare holde de som fordyr så bruker du oppsette fra boks2, med en en 13,5watts matte under. For lite varme og de spiser ikke, du vil jo ha vellføde sunne sirisser som for

Viktig! Sirisser er 100% sikkere selvmordere hvis de finner vann. Særlig når de er små.
Pass på så du ikke får noe kondens i klekkeboksen eller "oppvekstboksen" 1 dråpe vann er nok til at 10-15 nyklekkete sirisser drukner. Dette er ikke kødd, nyklekke sirisser/dagsgamle sirisser kan drukne på en nykuttet agurkskive!

Lykke til, spør hvis du lurer på noen

Ark - 01/11/08
Article Tools

Følgende medlemmer liker innlegget til ark
Closed Article

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/fordyr-hva-mater-vi-med/9017-enkelt-oppsett-smaavling-av-sirisser-til-eget-bruk.html
Skrevet av For Type Dato
Repti.net / Reptile forum / Sirisser dør! This thread Refback 12-10-2010 18:04
Repti.net / Reptile forum / oppdret av siris This thread Refback 03-10-2010 10:32
Sirisser - Hundesonen.no This thread Refback 17-11-2009 17:32

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Vil du skrive eget Fakta-ark? Frogger Fakta-ark 0 03-10-2008 14:55
enkelt dyr fiddlewheel Småprat 16 02-05-2007 05:07
Har du 35 kr til overs i månden, bruk de her. _Nagash_ Småprat 4 11-02-2007 17:18
Enkelt neglestell.. Øgly Helse og sykdommer hos reptiler 6 17-07-2006 11:16

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 02:42.