"

Fôrdyr - Hva mater vi med Her finner du fakta om div. fôrdyr.

Closed Article

LinkBack Article Tools Visningsmoduser
<!-- google_ad_section_start -->Drosophila sp - Banan Fluer<!-- google_ad_section_end -->
Drosophila sp - Banan Fluer
Nero
Published by Nero Mann
21-02-2008
Post Drosophila sp - Banan Fluer

1. Hva er de?

Bananfluer er en type flue i familien fruktfluer (Drosophilidae). Den kan bli alt fra 1mm til 6mm, avhenig av art. Kroppen er som oftest lys brun, med en mørkere bakdel. Noen arter har striper eller mørkere partier. Bananfluer er små avlange, (u)bevingede fluer. Øynene er ofte lysende og ofte skumle røde. Bananfluer kan legge opp til flere hundre egg om dagen. Alle fluer gjennomgår en fullstendig forvandling, med et puppestadium. Disse er ofte brukt i forskningen, blant annet genetisk forskning. Men også brukt av Reptil/Amfibie-eiere, som bruker disse til for, de passer perfekt til Gekkoer, knelere, pilgiftfrosker, og andre arter.

Oppdrett:
  2. Det er i grunn veldig lett å drive med bananfluer. Siden disse reproduserer seg som kaniner kan man alltid regene med å ha bananfluer for hånden! Bananfluene lever bokstavelig talt i sin egen dritt, de spiser, legger egg og driter i samme medie(Bananfluegrøt)

En oppskrift jeg har prøvd noen ganger, som funker OK.

En kultur varer ca. 4-5 uker, så det er greit å starte en ny kultur etter 14 dagers tid.

Man må ha 2 kasseroller

Kaserolle 1
    - 4 dl vann
    - 5-6gr. Agar (fåes kjøpt på apoteket, og er et bindemiddel)
    - 10 gram gjær (tørrgjær bruker jeg)

Kaserolle 2

- 2 dl vann
    - 40 gr. strøsukker
    - 75-80 gr. havregryn.

Jeg blander agaren og gjæren (1 pose tørrgjær tilsvarer 10 g, og den rører jeg ut i litt vann, lunkent)
    i vannet, og setter det til koking,
    samtidig blander jeg sukker og havregryn og setter den over svak varme.
    Poenget er at når kasserolle 1 begynner å koke, skal havregrøten være ferdig, den må ikke bli til en stor hard klump, så man har litt tid på den.
    Man må røre jevnt i kaserolle 1 så det ikke brenner seg.
    Når det koker i kasserolle 1 tar man den bort fra plata, og så tilsetter man en 1/4 ts med et koserveringsmiddel, jeg bruker Atonom som fås kjøpt i matforretning,
    deretter blander jeg kasserolle 1 opp i kaserolle 2 under jevn røring, så det blir en flytende masse.

Når det er gjort setter jeg den ferdige kasserollen til et kjapt oppkok, og så fyller jeg massen i glassene.

Denne oppskriften holder til 5stk 0.5 l plastglass.

Det er viktig å fylle massen umiddelbart i glassene for pga av Agaren, stivner den fort.

Jeg bruker som sagt 0.5 l plastglass, men man kan bruke vanlige glass, det som er viktig er at de er gjennomsiktig. Åpningen må tettes med noe pustende materiale som f.eks, skumgummi, så fluene får luft

Ja da er det bare å vente til det blir en del fluer i glasset. Sett at du har puttet noen oppi der ifra før da

Skulle det danne seg noe mugg på toppen av grøten kan man riste fluene ut i et tomt glass, og skrape bort den grønne muggen, og etter det kommer det som regel ikke igjen.

Hvis grøten blir veldig tørr kan man dryppe noen dråper vann fra en pipette, de må ikke treffe fluene da det kan føre til sterilitet.

Som før sagt, den idelle temperaturen er 25 grader, blir det over 30 grader kan det føre til sterilitet.

Oppskriften er hentet fra
    Sveins dyreverden

3. Hvordan skaffe seg bananfluer?

Det finnes egentlig 2 metoder på å skaffe seg bananfluer på.

Metode Nr.1 Bestille bananfluer fra et firma, slik som Livefood Norge Eller noen andre. Man kan også kjøpe privat. Hvis man handler på vinterhalvåret KAN man sende, men man må regne med at du får noen lik ved annkomst. Heatpack er tingen!

Metode 2 Er ikke til å annbefale!
    Metode Nr.2 "Plante" selv, La vær å tømme matsøppelen på 3-4 uker
    Da vil de etterhvert flomme ut av matsøppelen, noe som(ikke)er bra!
    Så fanger du noen av disse så putter dem oppi flue mediet, etter noen uker er boksen oversvømt av de. NB: Husk at får flyvedyktige bananfluer når du fanger selv. Disse er ikke gunstige å ha i hjemmet!

Tilegg:
  4. Disse krever ikke mye av stell, litt vann i ny og ne, slik at ikke Mediet tørker ut. Selv annbefaler jeg kjøpe-medie enn Hjemmelaget, disse er det en slags "garanti" på og det er ordentlige konserveringsmidler, lukter vondt gjør de heller ikke.

Denne Caresheeten satt jeg sammen av egen erfaring og fra noen nettsider, jeg lagde den siden den "manglet" på siden. I mitt hode er bananfluer et must for enhver reptil/amfibie entusiast...

Er det noe jeg mangler eller burde ommformulere ved denne caresheeten er det bare å skrike ut!

Closed Article

Emner
banan, drosophila, fluer

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Har du for mange fluer? :) e_razor Fôrdyr 17 12-07-2008 22:49
små fluer misspower Terrarier 7 07-02-2007 01:20
Spørsmål om spy-fluer Kristian262 Fôrdyr 10 30-01-2007 21:24
Spy fluer Naja-naja Fôrdyr 11 25-11-2006 21:59
Banan til Iguan? NEI!!! rotskrot Andre øgler 2 25-04-2004 11:14

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 19:50.