"
<!-- google_ad_section_start -->HOWTO Tiurtorv-sand substrat<!-- google_ad_section_end -->
HOWTO Tiurtorv-sand substrat
Published by Freddy90 Mann
03-07-2010
Standard HOWTO Tiurtorv-sand substrat

HVORDAN LAGE TIURTORV-SAND SUBSTRAT AV FREDRIK (FREDDY90)

Deler min erfaring med tiurtorv-sand-blanding som substrat med dere, siden dette er et tema som blir spurt om mange ganger (inkludert av meg), og som blir besvart mange ganger (også av meg), men jeg har ikke sett noen faktablader med bilder av hvordan det gjøres underveis enda, ihvertfall ikke på norsk. Så tenkte jeg kunne dele det med dere hvordan jeg brukte rundt 2-3 timer på å lage en tiurtorv-sand blanding som substrat (merk at man kan også bruke ugjødslet jord e.l.)! Det å bruke god tid er ikke så dumt når du blander og knar blandingen senere.

Siste gang jeg skiftet substrat til Bjarne (skjeggagam - som jeg ordnet dette til) var 5 måneder før dette substratet – som også var tiurtorv-sand blanding, så det var på tide å lage et nytt ett, da jeg brukte for lite vann og ikke gjorde alt rett, pluss det hadde startet å klumpe seg og det støvet hvis en gravde litt i det.

Kan si det slik at: Jo mere vann en bruker, jo fastere blir det når det tørker etter min erfaring, men hvis du bruker alt for mye vann så blir det gjørme og det bruker lang tid på å tørke, og jeg er usikker på hvordan konsistensen er når det er tørt, så det anbefales ikke å bruke så mye at det renner av blandingen.

Dette substratet kan brukes for dyr fra områder hvor det er ørken eller hardt underlag av sand, jord eller leire og fjellområder, som for eksempel leopardgekkoen og skjeggagamen, sistnevnte lagde jeg dette til.

Poenget med dette substratet er å bruke nok tiurtorv, sand og vann for å få til et hardt og fint substrat, slik at gekkoen eller agamen eller hva det nå skal være ikke klarer eller rettere sagt ikke får til å spise substratet, noe som er vanlig og kan ofte føre til forstopping og senere med døden! Mange bruker avispapir, tørkepapir, sand og grus hos sine dyr. De to førstnevnte er ikke akkurat pene å se på, de gjør derimot vasking til en lek.

Sand og grus ser jo fint ut, men det kan lede til forstoppelse og til og med døden, som sagt tidligere. Det er veldig lett og få i seg sand eller grus hvis for eksempel gekkoen stuper etter en siriss, da er den nesten garantert til og få sand eller grus i munnen/magen, derfor er det lurt og fôre med en pinsett eller i en skål slik at dyra ikke får det i seg. Men selv om de ikke får i seg substratet er det mulig at de tar seg en bit av substratet.

Grunnen til at dyra kan spise substratet er det mye diskusjon rundt og går om, men spesielt hos leopardgekkoen så KAN den begynne å spise sanden eller grusen hvis den har mangel på vitaminer, mineraler og kalsium. Det betyr ikke at den kommer til og gjøre det, men man vet aldri og det er bedre å være på den sikre siden når det gjelder livet til gekkoen (og andre dyr).

Før jeg tok ut og vasket vekk det gamle substratet så det kjempedårlig og kjedelig ut. Det var temmelig støvete og klumpete, som en kan se under (tatt vekk røtter, steiner, skåler og sånt for bildet):

Så hvis du ikke vil at det skal ende opp like dårlig som over, så bruker du litt mere vann enn for lite. Men som sagt tidligere: Ikke bruk for mye – det skal ikke renne av blandingen!

Over til hvordan det ble gjort steg for steg!

Det du trenger for denne blandingen av utstyr er:
1.Finkornet sand, selv brukte jeg 3,33 mm og 4,0-8,0 mm rådasand
2.Tiurtorv/ugjødslet jord
3.En stor balje alt etter hvor mye substrat du trenger
4.Spade(r) for å blande, dele opp torva og for å kaste inn i terrariet

Alternativt:
1.Arbeidshansker hvis du ønsker å slippe å bli veldig skitten
2.Gressklumper (eller andre planter) slik at det blir litt farger og variasjon i terrariet
3.Bøtte for vann, evt kan en bruke hageslange som jeg gjorde

Sanden kan kjøpes på dyrebutikk og baljen, arbeidshansker og bøtten hos Clas Ohlson eller lignende plasser. Selv kjøpte jeg spaden jeg brukte på en leketøysbutikk til 20 kroner! Tiurtorven kjøpes på for eksempel Plantasjen, ellers har Felleskjøpet det inne har jeg hørt. Når det gjelder sanden kan også blåsesand fra Biltema brukes, samt mange andre typer finkornet sand. Jeg har kun erfaring med blåsesand og rådasand, men personlig liker jeg rød sand og det blir det neste gang jeg skal lage dette (som forhåpentligvis blir en god stund til, da det tar sin tid).

Det første jeg gjorde var og ha oppi torven...
Noe utstyret som trengs, og jeg viser sånn cirka hvor mye torv jeg brukte:

Som du ser så er tiurtorva klumpet når du åpner den, jeg kan gi et enkelt tips til hvordan du gjør den fin: Du hakker den opp FØR du har oppi sand med en spade på samme måte som du hakker opp kjøttdeig i panna.

Ha oppi sanden, ca like mye sand som torv (altså cirka 50/50 med torv/sand):

Ha oppi så mye vann at du ser forskjellen, jeg brukte kanskje en 5-6-7 liter vann på min blanding, litt usikker da jeg ikke brukte bøtte så det er ren tipping. Kna litt som du gjør med en brøddeig, så godt du klarer, det vil se slik ut under knaingen, men etterpå skal konsistensen se ut som bildet under:

Deretter lar du baljen stå en liten halvtime (perfekt for en pause!), og rører rundt i den igjen før du begynner å slenge inn det kommende substratet inn i terrariet:

Husk å klapp det GODT sammen, jeg brukte først spade, så brukte jeg hendene med hansker bare presset hardt ned over alt hvor du har lagt inn torv slik at det ble som under:

Nærbilde av hvordan det så ut FØR tørking:

Slik så det ut når det omtrent var ferdig tørket, ut og riv opp gressklumper som du planter inne i terrariet, slik at det blir kjempepent (grønnfargen holder enda hos meg etter 2-3 måneder):

En stykk glad-i-UV-lys skjeggagam:

Bildene under er tatt 2-3 mnd etter at det tørket (+ et ekstra bilde av skjeggisen Bjarne i gresset):

Og det var det, nå vet du i detalj hvordan du lager et fint substrat til ørkenlevende dyr!

Kommentarer og diskusjon:
HOWTO Tiurtorv-sand blanding - Reptilfreaks.no

Laget/skrevet av Fredrik (Freddy90)

Featured Articles
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Comment

Emner
sand, substrat, terrarium, tiurtorv, ørken

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
HOWTO Tiurtorv-sand blanding Freddy90 Utstyr 40 05-08-2011 16:23
Sand substrat til frosk og salamander sofokles Generelt om amfibier 3 02-09-2009 15:21
Desert Sand substrat Korlo Slanger 0 22-12-2008 13:00
Leo substrat: Kalsium sand eller annet? Snowballs Leopardgekkoer og andre Eublepharis 22 05-08-2008 20:41
Tiurtorv Olliw Terrarier 4 27-07-2007 18:06

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:32.