|
|
#1 | |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Sitat:
Flere funn av sort enke i Sverige - Nyheter - Utenriks - Aftenposten.no Mvh Robin
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
ville greier, nå er de i nabo lanene å nå er det norge neste vill jeg tenke meg :S om de kan overleve svensk klima kan de jo overleve norsk klima å ? det er da ikke så stor forskjeld eller ?
men leste at det sies at sorte enke bitt er 15 ganger vere en klapperslange bitt, er det sant ?
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Ikke noe nytt at den brer seg utover, var vel i fjor at de fant en koloni med enker i belgia eller noe? Den er overraskende tilpassningsdyktig. Uansett så er overskriften fantastisk overdrevet, det gjør vondt å bli bitt, men du dør mest sansylig ikke. Og verdens giftigste? langtifra.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2006
Sted: pluto
|
The Sydney funnel spider (Atrax robustus) of Australia is often quoted as being the spider with the most dangerous venom.
On the other hand; according to the Guinness Book of Records the world’s most venomous spiders is the Brazilian wandering spider (Phoneutria nigriventer). så den sorte enke er ingenting i forskjell fra disse her ![]() albert This spider is believed to have the most active neurotoxic venom of any living spider. Its venom is so potent that only 0.006mg (0.00000021oz) is sufficient to kill a mouse. så |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Tror vi skal prise oss lykklige over at Artikkelen poengterer at enkene har kommet inn i Sverige som haikere og ikke som rømte terrarie dyr.
For menigmann er en sort enke en av verdens giftigste edderkopper. Det folk bryr seg om er at man kan bli allvorlig syk eller dø om man blir bitt. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
ja sorte enke har fåt et domt rykte på seg syns jeg, hører stadig vek runt forbi at man dør på 2 eller 15 min om du blir bitt, syns det er så teit egentlig, det er bare søke på sorte enke på google å der har man fakta på første linken.
vet å om en edderkopp som er av den farligste edderkoppen. det er Phoneutria fera fra brazill som sprer seg runt. p.fera skal nå vere farligere en funnel spider fra sydnei. nå er jeg litt uklar på å lese engelsk så hadde vert knal om noen hadde litt tid til å oversete, trenger ikke men hadde vert greit ![]()
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Ble oppringt av Aftenposten i kveld om denne saken - de driver tydeligvis å lager en oppfølging.
Ikke så my nytt i denne historien annet enn at det er flere enkeimporter enn tidligere antatt. At enker har etablert seg i Sverige tviler jeg sterkt på. Har ikke sett noen rapporter om dette i faglige media. Enker kan nok etablere seg innendørs i f.eks. et stort lagerlokale over tid, men neppe i naturen. Men jeg må ta det forbehold at jeg ikke er en ekspert på enker og deres tilpasningsevner. Det er riktig at det etablerte seg en enkekoloni i Belgia (Redback - Latrodectus hasselti - den farligste enkearten) for noen år siden, men da jeg var kontakt med en av forskerne som jobbet med dette i 2005, hadde de ikke funnet noen spor etter enkene fire år etter funnene. Den gang mente de at enkene ikke hadde klart å etablere seg i Belgia. Når det gjelder giftighet, så er både Phoneutria og Atrax/Hadronyche mer potente enn Latrodectus. Tror at sistnevnte er mer potente enn Phoneutria, men på den andre side har det ikke vært noen dødfall i Australia de siste årene. Tror dette er mer vanlig med Phoneutria, fordi disse ofte sitter i bananplanter og biter bananhøstere. Se ellers her: http://www.ub.ntnu.no/scorpion-files/naturen.pdf MVH Jan Ove
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Så må man også tenke på at et par generasjoner på et enkelt sted ikka kan kalles etablering. Blir spennende å se hva avisa skriver
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
hehe typisk at avisa skriver mye tull, overdriver skikkelig
liker du soffaflis? Sist endret av marcel; 15-09-2008 kl 06:13. Begrunnelse: Skrivefeil |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Sort enke funnet i Bergen | telia | Media | 10 | 17-10-2008 16:58 |
| Sort enke (Latrodectus mactans)...(tror eg) | prøvekanin | Ekte edderkopper | 27 | 08-05-2008 23:29 |
| Flere og flere i Europa | Frogger | Media | 2 | 16-11-2007 04:51 |
| Litt av et funn | Litjabeth | Taranteller | 8 | 24-10-2006 21:13 |
| sort enke | finna | Ekte edderkopper | 20 | 19-12-2005 05:29 |