"
Gammel 12-09-2008, 21:24   #1
Junior Member

Medlem siden: Sep 2008
Alder: 29
Meldinger: 2
Standard Skulle gjerne ha identifisert denne edderkoppen!

Hei!

Fant en merkelig edderkopp her forleden, tok bilde av den. Noen som vet hva slags type dette er?! Jeg er ingen ekspert, men kan ikke huske å sett liknende edderkopp før =) Fant den ute hengende mellom en vegg og en stol. På str. med en 5kr.

olauten er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-09-2008, 16:12   #2
Reptilfreak

Snowballs sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Finnmark
Meldinger: 141
Standard

En sånn jævel så jeg og for noen uker siden. Stygg faen er den, og stor. Har aldri sett slik før, iallefall ikke på disse breddegrader.

(Jeg hater edderkopper!)
Snowballs er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-09-2008, 19:01   #3
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard

det ser ut som en vanelig korsedderkopp ( Araneus diadematus ) for meg, om du ser over den på abdomen, kan man se et kors

men nå er jeg ikke 100% sikker, men vill anta det er kosedderkopp ( Araneus diadematus ), hadde vert greit om du kunne fikse et bilde som viser toppen av den å
Svar med sitat
Gammel 13-09-2008, 21:55   #4
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 765
Standard

Jeg tror også at dette er en hjulspinner, og da muligens korsedderkoppen eller en av dens slektninger.

MVH

Jan Ove
Parabuthus er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-09-2008, 11:59   #5
Junior Member

Alder: 29
Meldinger: 2
Standard

Har dessverre ikke fler bilder av den. Du som svarte at du ikke har sett denne på våre breddegrader, er det en farlig edderkopp av noe slag?
olauten er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-09-2008, 12:05   #6
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Sitat:
Du som svarte at du ikke har sett denne på våre breddegrader, er det en farlig edderkopp av noe slag?
Nei, den so svarte det har ikke peiling på edderkopper. Dette er nok en av våre vanligste edderkopper, nemlig en hjulspinner - da som de andre skrev, mest sannsynlig en korsedderkopp
Svar med sitat
Gammel 14-09-2008, 14:05   #7
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard

norske edderkopper er ikke farlige eller giftige, så klart noe gift har dem, men det er kun for å drepe flyer å andre dyr som havner i nettet dems. så ikke noe farlige edderkopper i norge nei, foreløbig.
Svar med sitat
Gammel 14-09-2008, 14:14   #8
Reptilfreak

ymar sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: bergen
Meldinger: 279
Standard

Slenger meg også på A. diadematus...
ymar er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-09-2008, 12:04   #9
Junior Member

Sted: Oslo
Alder: 22
Meldinger: 6
Standard Heisann!

Edderkopper av denne typen har jeg funnet flere av i kjellern min. Jeg bor ikke så langt fra marka i Oslo, og det er antageligvis derfra de kommer. De har store klør og kan bli virkelig store. Nå som besøkene deres til vår kjeller begynner å bli hyppige, lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med å navngi denne arten. Jeg vet at det ikke fins noen giftige edderkopper i Norge, men jeg lurer på om ikke denne arten også kan bite. Den ser ihvertfall skummel ut!
Vedlagte miniatyrbilder
Skulle gjerne ha identifisert denne edderkoppen!-img_1930.jpg   Skulle gjerne ha identifisert denne edderkoppen!-img_1928.jpg  
sumairash er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-09-2008, 13:05   #10
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,624
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av sumairash Vis post
Edderkopper av denne typen har jeg funnet flere av i kjellern min. Jeg bor ikke så langt fra marka i Oslo, og det er antageligvis derfra de kommer. De har store klør og kan bli virkelig store. Nå som besøkene deres til vår kjeller begynner å bli hyppige, lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med å navngi denne arten. Jeg vet at det ikke fins noen giftige edderkopper i Norge, men jeg lurer på om ikke denne arten også kan bite. Den ser ihvertfall skummel ut!
Noen norske "kjelleredderkopper" kan bite så det kjennes.
Disse edderkoppen kunne du jo prøvd å selge Jeg foreksempel hadde ikke sakt neitakk til en stor husedderkopp
Petterkopp her på forumet er også på utskikk etter en stor husedderkopp.

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
edderkoppen, identifisert

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
medlemmenes slanger (gjerne bilder) Sharkie Boa og pyton 58 19-10-2010 21:09
Noen som kanskje vet hvilken art denne edderkoppen tilhører?? camilla1982 Edderkoppdyr 2 22-01-2010 23:04
Id av gang-edderkoppen vår xtidyx Ekte edderkopper 9 08-11-2008 23:33
Hva spiser edderkoppen? Sebastian Ekte edderkopper 4 15-05-2008 15:38
Vil gjerne ta opp igjen hobbyen min :) smørblomst Taranteller 15 14-02-2007 05:24

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:31.