|
|
#1 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Jeg har et lite problem.
En kar kom til meg i dag med en edderkopp de hadde fått med i en leveranse fra USA (rør og diverse) Jeg så med en gang at den måtte være en Latrodectus spp ved det karakteristiske timeglasset. Men, jeg har sett på bilder på diverse Latrodectus Og eneste match er Latrodectus hesperus, men den skal jo oprinnelig være svart, det er ikke denne, denne er mer lik Latrodectus hesperus Chamberlin både i farge og tegninger. Jeg har for tiden ikke kamera som er bra nok til å ta et closeup bilde av det og mest av alt vil jeg ha denne tingen ut av huset da bare tanken på at den er friker meg ut (jeg tåler ikke tanken på edderkopper) Så hvis noen vil artsbestemme den for meg hadde det vært kjempefint. Den er i fult levende live og har noe som ligner på en eggsekk med seg, bare at "eggsekken" har minipigger og ser temmelig tom ut, men hun vokter den vel. Jeg sender den gjerne av gårde bare jeg blir kvitt denne tingen
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
Sted: Oslo
Alder: 32
|
Du kan prøve å sjekke her:
Genus Latrodectus - Widow spiders - BugGuide.Net Står litt om de forkjellige arter fra nord-Amerika..
|
|
|
#3 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Hei!
Det er ikke enkelt å artsbestemme de amerikanske enkene, da de varierer mye i både størrelse og farge (og det samme gjør timeglasset). Vet du noe om hvor i USA den kan ha kommet i fra? Vil du bli kvitt den, så tar jeg gjerne over edderkoppen. Jeg har hatt Latrodectus i flere år, og skal akkurat nå til å få tak i noen flere fra en kontakt til et foredrag og en liten utstilling ved NTNU senere i høst (NB! Jeg har tillatelse fra Direktoratet for naturforvaltning for å importere enker til Norge). Har ikke tilgang til hesperus, så det hadde vært interessant å hatt denne også (hvis det er den du har). Er du interessert i å sende den til meg, kan du kontakte meg på jan.rein@ub.ntnu.no så kan vi ta detaljene. Ellers er dette funnet svært interessant. Jeg kjenner til tre dokumenterte funn av Latrodectus i Norge og dette blir det fjerde (men jeg er ganske sikker på at det har skjedd flere ganger). Det er viktig å kartlegge slike introduksjoner til Norge. Sjekk denne artikkelen som jeg skrev for tidsskriftet Naturen om en av disse introduksjonene: http://www.ub.ntnu.no/scorpion-files/naturen.pdf Hvis edderkoppen produserer eggsekker, vil jeg anbefale å putte disse i en boks og legge dem i fryseren en tid. Det er ikke særlig å få klekket en Latrodectus eggesekk under ukontrollerte forhold, da ungene er svært små og de vil kunne klare seg innendørs i Norge over lengre tid. Ikke særlig gøy å ha i huset. MVH Jan Ove
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Sitat:
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Sted: Trondheim
|
He, he ... Burde kanskje ha skrevet "at de kan overleve innendørs i værste fall". Det må jo finnes mat i tillegg til at temperaturen må være innenfor kravene.
Hos meg har uansett alle eggsekker gått rett i fryseren, og avl er og har alltid vært uaktuelt. Skaffer heller nye subadulte eller adulte hunner ved behov. Hunnene kan leve 2-3 år. MVH Jan Ove
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Om det var den jeg fikk inn bilde av i går er det nok snakk om en Brun enke ( Latrodectus geometricus) tenker jeg.
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Jeg stoler på det jeg, den friker meg hvertfall ut uansett.
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
jeg tar gjerne imot Latrodectus, har sent deg PM.
|
|
|
#10 |
|
Senior Member
|
Så det nå, men den skal sendes en annen plass idag
|
![]() |
| Emner |
| hesperus, latrodectus |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Mating av Latrodectus hesperus | L.Parahybana | Småprat | 0 | 01-05-2008 21:29 |
| Latrodectus hesperus | L.Parahybana | Taranteller | 19 | 29-04-2008 13:41 |
| Latrodectus sp. | duefjes | Edderkoppdyr | 1 | 18-02-2008 23:25 |
| Latrodectus geometricus | Phalagorn | Ekte edderkopper | 3 | 18-07-2007 17:56 |
| latrodectus hesperus | skorpion | Ekte edderkopper | 8 | 03-05-2007 11:48 |