|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Heisann.
Ingen tråd her ennå, så da lager jeg en ![]() I det siste har jeg oppdaget at rommet mitt er et paradis for edderkopper. Det kryr av sebredderkoper Salticus scenivus. Men i det siste har det flyttet inn flere større edderkopper, slevsagt ser jeg dem sjelden, og så fort jeg får øye på en forsvinner den ned i en sprekk ol. Men i dag bestemte en av dem seg for å ta en nærmere titt på laptoppen. Den var stor! Jeg fikk fanget den, og fikk en nærmere titt på den. Det som slo meg var at det dreiet seg om en husedderkopp Tangerina domestica, men jo mer jeg ser, jo mer anderedels synes jeg den er. Den har tykkere, kortere ben enn husedderkoppen. Den er helt svart. Så jeg trenger hjelp med å finne ut hva dette er for noe. For tiden bor den i en rekeboks, til jeg veit hva det er. Kroppslengden fikk jeg målt til litt over 1cm. Beinspenn ga jeg opp å få målt. Men fikk tatt et bilde. Er ikke all verden, men er ikke lett å få et klart og fint bilde av en rakett ![]() ![]() Med hjelp av paint, fikk jeg zoomet inn litt ![]() ![]() Trenger dere fler opplysninger eller bilder, si i fra og jeg skal prøve å få det til
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Oslo
|
sikker på at det ikke er en tella. det så veldig ut som en.
mvh powerboy
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2007
Sted: I Kristiansund igjen for ett års tid..
Alder: 29
|
Dette er nok mest sannsynlig en Kukulcania hibernalis..
Her kan du lese litt om den: Southern house spider - Wikipedia, the free encyclopedia
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Det kan jo også være Badumna insignis..
Her står litt om den: Google Bilder-resultat for http://museumvictoria.com.au/spiders/images/small/mn16974.jpg Tror du finner det beste resultatet med å søke på "Black house spider" på google.. masse bilder og lesestoff
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
|
Javisst er den fin. Den er nydelig
hehe.Skal se om jeg får sjekket om tennene peker ned eller ikke. Hvis det er en Kukulcania hibernalis, blir jeg mektig overrasket, da jeg bor i Norge, ikke i Nord-Amerika...
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Jeg har ihvertfall aldri sett lignende her til lands.. Lignet mye på de som dekket taket på "flyplassen" (egentlig mer som en bunker) i Pointe Noire i Kongo.. Men de var nok en smule større
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Tenker det samme som deg,ang Tangerina domestica. Men det er dette med fargen..
Linerle.com - Edderkoppdyr - Edderkopper - Agelenoidea - Traktedderkopper - - Tegenaria - Husedderkopp - Bilder |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Her er jo en flott liste over edderkopp arter som finnes i Norge: - Norsk Artsliste
Finner forøvrig ingen av de jeg har nevnt tidligere der..
Stolt eier av Poecilotheria metallica Sist endret av Blodstrupmoen; 04-05-2008 kl 12:20. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Admin
|
Den lista er laaang
Det er fargen som forvirrer ja, pluss at denne har 4 fordypninger/hull på abdomen, noe jeg ikke har sett hos husedderkopper...
|
![]() |
| Emner |
| trenger |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Trenger en kjelleredderkopp | Petterkopp | Ekte edderkopper | 0 | 21-10-2008 12:19 |
| trenger ID | duefjes | Ekte edderkopper | 5 | 01-06-2008 10:38 |
| trenger id | nurfed | Ekte edderkopper | 8 | 15-05-2008 13:05 |
| trenger inspirasjon til leo bur | snowy | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 5 | 16-07-2007 18:47 |
| Trenger råd. | Eggy | Skorpioner | 70 | 18-01-2006 08:01 |