|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Møre og romsdal
Alder: 21
|
Har bestilt en nephila maculata som kommer på mandag, har et terra som er ca 50x 50x 40cm.
Har torvjord som bunnmateriale og har termometer og hydrometer. Men det hjelper lite når jeg ikke vet hvilken temperatur den skal ha, eller hvor høy luftfuktigheten skal være.. Kan noen gi noe info om denne arten? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
|
greit å lese om dyret FØR man bestiller det da men
|
|
|
#3 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Hei!
Nephilia sp. er virkelig stilige Hadde jeg fått lov å ha en løst, skulle jeg ikke nølt ett sekund med å skaffe en. Tarantula(ex. MetalDragonboy) fra kryp forumet har en Nephilia senegalensis som han har hatt løst i vinduet på dyrerommet sitt. denne ser ut til å klare seg bra, og det meste har fungert bra, med unntak v at den har tatt seg en tur rundt i huset og funnet ut at det å spinne seg et nytt nett rett foran tv`n var knall ![]() Ut i fra dette, regner jeg med at de klarer seg med husfuktighet(ca 50% tror jeg) og vanlig hustemp(kanskje litt høyere da den har vært på dyrerommet.) http://kryp.forum24.se/kryp-about3492.html Ellers så vet jeg at Ole.S på Einet forumet også har en Nephilia senegalensis hue han også har fått uger på. Han løste terrarieproblemet med å bygge en liten del av stuen om til terrarie ved hjelp av plastvegger.(Han er visst snekker). http://www.einet.dk/forum/viewtopic.php?t=6565 Han snakker også om at et 250 liters akvarie på høykant burde gjøre susen, men at du da ikke får se deres fantastiske spinn. Parabuthus på forumet har også en liten artikkel om Nephilia på sidene sine om jeg ikke husker helt feil. http://www.nrk.no/programmer/tv/newton/3721191.html Stiller du en av disse spørsmålene du lurer på over pm, er jeg helt sikker på at du får seriøse svar. Hvis du får info, så post den gjerne i tråden din. Om de ikke svarer her, kan andre da dra nytte av kunnskapen. Mvh Robin
|
|
|
#4 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
N. pilipes (tidligere klassifisert som N. maculata) er den største arten i Nephila-slekten og hunnene kan oppnå et beinspenn på imponerende 20 cm, så du må nok oppgradere terrariet etterhvert
![]() Dersom det er et ungt eksemplar eller en hann du får, så kan den sikkert leve på 50x50 en stund, men disse kjempene spinner nett på opp mot 2,5m i diameter så de krever rett og slett plass. Jeg har hatt Nephila selv, men aldri fått den til å spinne et ordentlig nett inne i et terrarium. Det er først når de får fritt spillerom at du får se de fantastiske silkekonstruksjonene de lager. De er dårlig egnet til å bevege seg på plant underlag, så når de først har spunnet et nett så holde de seg gjerne i ro så lenge tilgangen på mat er god. Nephila-nett er svært robuste og kan holde i månedsvis ettersom edderkoppen kontinuerlig holder det ved like. Har du mulighet til det så vil jeg anbefale deg å lage til et større område for den slik at den kan utfolde seg mtp nettbygging. Jeg kan nesten garantere deg at en voksen N. pilipes ikke vil bli gamme i et så lite terrarium. Jeg holder min egen hjulspinner (Argiope lobata) på denne måten, og det fungerer helt utmerket
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk! Jeg synes nå at terraet ser ganske lite ut.. jeg vet enda ikke om jeg får en hann eller en hunn eller om den er liten eller stor.
Miroxx Du sier det er lurt å lese om den først. Jeg prøvde å skaffe info på nettet, men det stod veldig lite der. Jeg så den på bestillingslisten og søkte litt, og så slo jeg til før jeg visste noe.. Dette fordi det varierer stekt hvilke arter som står på listen, og sjangsen er liten for at jeg får tak i en viss ikke jeg bestilte den nå. Den slipper heldigvis å stå i et 30x 30x 30x terra på dyrebutikken i allefall ^^ Får bare jobbe med et nytt mens den vokser seg til. Jeg gleder meg kjempemye! Problemet er at jeg ikke har plass til et nytt.. Har ikke plass til det jeg har nå engang, så det står på golvet.. Men får nok fikset noe til den blir større. Har bare rommet mitt å bruke nå, men får vel plassert den en annen plass etter noen diskusjoner med mor og far.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Oppdatering!
Har nå bestemt at den skal få bo på det minste badet, etter en liten diskusjon med mor. Skal vaske og rydde der først. Men nå lurer jeg på om den trenger noe annet enn en plass å spinne nettet sitt. Og er sjangsen stor for at den faller ned i do? Dolokket skal såklart være nede, og døren låst når ingen er der, men der er ingen vinduer, så bør jeg ha på lyset om dagen og slå det av om natten? Og når jeg skal mate den, er det bare å kaste en siriss (eller annen mat) på nettet dens? ![]() Tusen takk for all info jeg får her. Hjelper meg veldig i gang når jeg ikke finner det jeg trenger på internett. Denne siden er best.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
jeg har set på bilder at de kan ta fugler
|
|
|
#8 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Zatii
Jeg forventer bilder fra den har flyttet inn på badet ![]() Veldig ålreite og tolerange foreldre du har! Mvh Robin
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: bergen
|
[quote="Zatii"]Har bestilt en nephila maculata som kommer på mandag, quote]
Kunne vell ikke tenke deg å dele hvor du har bestillt denne fra? Ymar |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Ja de prøver så godt de kan å lære.
![]() De som eiger to av dyrebutikkene i Ã…lesund, så de er bare glad jeg interesserer meg for reptiler og sånt. Den kom ikke da.. Får ringe til Imazo når jeg er på jobb å spør etter den hver gang. ![]() Skal nok klare å få tak i den til slutt. Orntlig nedtur altså.. Men sånn er det jo..Vet iallefall litt mer om den, og nå har jeg bare enda mer lyst på den! Skriver inn så snart jeg vet noe mer. Om når jg får den osv. Får inn tellaer og sirisser og sånt hver 14 dag, så får bare prøve å prøve. ![]() Har rommet dens klar ihvertfall. Så får den komme når den kommer.
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| maculata, nephila, skal |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skal / Skal ikke ? | zifus | Terrarier | 2 | 13-06-2008 11:34 |
| Heteroscodra maculata, etymologi | Erlend D Bertelsen | Taranteller | 2 | 30-03-2008 19:48 |
| Heteroscodra Maculata (Togo Starburst) caresheet | Løven31 | Tarantellfakta | 0 | 29-12-2007 00:09 |
| heteroscodra maculata | parahybana_freak | Taranteller | 11 | 06-03-2007 15:22 |
| Nephila Senegalensis | skorpion | Ekte edderkopper | 4 | 07-01-2007 12:14 |