|
|
|
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2004
|
Var en liten tur ute idag fant noen eddekopper jeg fikk tatt bilder av.
Er det noen her som klarer å identifisere disse? Denne var rett utenfor døra mi. Syntes den var ganske flott å se på... Men har ikke den fjerneste aning om hva det er... ![]() Denne her syntes jeg var utrolig flott, likte fargene/tegningene på den, jeg tror faktisk det er noe av det flotteste jeg har sett av norske edderkopper. Regner med at det er ulveedderkopp av noe slag? ![]() Den siste jeg tok bilde av var denne. Ved føste øyekast så den noe merkelig ut, som om kroppen var 3-delt, men den bærer på en eggesekk, denne var det flust av der jeg fant denne. Er dette også en ulveedderkopp (el. evt. en rovedderkopp)? ![]() Er det forresten noen her som vet om en god side hvor man kan identifisere norske eddekopper?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
den første var en merkelig sak
var litt stilig, kommer nok fra verdensromet, er nok en alien edderkopp
|
|
|
#3 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Nr.2 var utrolig fin
![]() Nr.3 er lik den jeg har her hjemme tror jeg. Dvs. den døde i går, men det ble masse unger igjen. Tror det kan være en Dolomedes sp.
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 24
|
hei, fant denne i leiligheten min i går og holdt på å frike ut et øyeblikk her, men jeg klarte å raske til meg mobilen og ta et bilde
. Det er ikke det klareste bildet, men er det noen som klarer å se hvordan det er? grå adaptern på bildet er ca 15 - 17 cm bred tror jeg, så det er bra størrelse på dyret.Kan jeg vente meg å finne en million av dem neste uke? . . .
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Hei!
Flotte bilder! Jeg er ingen ekspert på norske edderkopper, men du finner de norske ekspertene her: index Det går an å legge ut bildene på dette forumet så får du helt sikkert svar på hvilke arter dette er: http://www.edderkopper.net/Forum/smf...31ca&board=3.0 Bilde nr. en: Hakke peiling - sjekk med ekspertene på overnevnte forum. Bilde nr. to kan være en Acantholycosa (to arter i Norge). Sjekk et stykke ned på siden (sjekk også den første Pardosa arten på siden): Lycosidae Bilde nr tre kan være en Pardosa art, men jeg vet ikke sikkert. La oss få vite hva du finner ut. MVH Jan Ove
|
|
|
#6 | |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Sitat:
![]() Fant den på kjøkkenveggen sist søndag. Tror det er en Tegenaria sp. Den på bildet ditt kan se ut som har to "klumper" foran på pedipalpene sine, har den dette er det trolig en han, som sikkert er på jakt etter en dame. Tror ikke du vil se "svermer" av disse, men bor du på riktig sted(feil for de som ikke liker edderkopper) kan man se en og annen kopp som tar turen inn nå om dagen. Jeg har vel sett 4-5 de siste ukene, men ingen så store som den på bildet jeg la opp. Mvh Robin
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
|
No effence, men ekte edderkopper er noe av det ekleste som finnes!
![]() They freak me out! Skumle vesener, skumle vesener! Kule og stilige, men skuuuuumle!!
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
|
For de kan skjule seg over alt, og plutselig så er de på kroppen!
![]() Hehe, neida. De er ikke så skumle, men jeg liker dem ikke så veldig godt dessverre
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2004
|
Hehe, gammel tråd som dukket opp igjen her
![]() Fant vel ut at den første edderkoppen er en Tetragnatha extensa (el. muligens T.montana el. t.pinicola, ihvertfall en kjeveeddekopp, Tetragnathidae). Den andre er ihvertfall en ulveedderkopp, Lycosidae, i slekten Acantholycosa, to arter i Norge, A.lignaria og A.norvegica, kan visstnok bare skilles på pedipalper og epigyne, ikke gjort... ![]() Den tredje er nok også en ulveedderkopp, antakelig en Pardosa sp., P.lugubris? Har lagt ut bildene på www.edderkopper.net også nå, får se om noen der klarer identifisering 100% utifra de bildene...
|
![]() |
| Emner |
| edderkopper, noen, norske |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/ekte-edderkopper/3663-noen-norske-edderkopper.html
|
||||
| Skrevet av | For | Type | Dato | |
| norske edderkopper - Kvasir | This thread | Refback | 12-09-2009 14:39 | |
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Mine Edderkopper | Raaymond | Ekte edderkopper | 10 | 21-10-2007 13:35 |
| Bilder av norske edderkopper | Thor Håkonsen | Ekte edderkopper | 3 | 26-08-2007 18:15 |
| Noen edderkopper gjør nytte for seg. | _Nagash_ | Ekte edderkopper | 2 | 24-05-2007 17:45 |
| Norske edderkopper | Kristian262 | Ekte edderkopper | 1 | 17-01-2007 20:36 |
| Norske edderkopper! | _Nagash_ | Ekte edderkopper | 8 | 19-10-2005 06:18 |