"
Gammel 02-05-2007, 17:39   #1
Reptilfreak

skorpion sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 789
Standard latrodectus hesperus

Hei Hei

Jeg har fått et tilbud i utlandet av en som selger denne edderkoppen :headbang:

Dette er jo kjent som en rimelig giftig som går under ''ekte'' edderkopper.

Noen som har erfaringer, caresheets eller noe mere om giften ?

MvH Skorpion
skorpion er offline   Svar med sitat
Gammel 02-05-2007, 19:04   #2
Reptilfreak

Chixz sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 30
Meldinger: 2,821

Ikke for å være slem: Men er ikke du litt ung for å holde en enke?
Disse skal ha 100% rømningssikre terrarier, og kommer de seg ut er de umulige å finne igjen. Greit de er fryktelig tøffe, men av og til må man også ta helsen sin og helsen til de som bor i samme huset i betraktning, har du spurt foreldrene dine om dette og pratet med dem om det? Hvis ikke syntes jeg det er en god ide, denne edderkoppen kan faktisk komme til å ta livet av noen.

Jeg vil tro at denne enken holdes på omtrent samme måte som alle de andre, så her er noen caresheets:
-> http://bugoholic.se/index.php?option...d=25&Itemid=30
-> http://venomlist.com/forums/index.php?showtopic=1557
Du bør også prate med noen som har erfaring med disse, jeg vet blant annet at BrianS fra Venomlist holder Latrodectus spp..

Men som sagt hør med familien din først.

Det er en ting å holde en Death Stalker (Leiurus quinquestriatus). Dette er et dyr du kan finne igjen om den stikker av, og den er såpass stor at den lett legges merke til om den løper over gulvet. Vi har heller ingen skorpioner i Norge, noe som gjør at folk vil reagere om de finner en. Men en enke derimot er liten og vil ikke legges merke til. Den ligner også så mye på mange av våre norske edderkopper i forhold til anatomi og utseende.

Missforstå meg rett, jeg finner også disse ekte edderkoppene veldig fascinerende (sort enke er faktisk de eneste leddyret jeg har ønsket meg siden jeg var rundt 4-6år gammel (som jeg kan huske i alle fall )), men når man skal skaffe et dyr som kan ta livet av en og når den i tillegg er så liten bør man tenke seg om flere ganger. Jeg har flere ganger stått på messer eller sett denne edderkoppen for salg og tenkt meg frem og tilbake. Jeg har kommet frem til at når jeg bor slik jeg bor nå er det et fryktelig dumt valg å ta med en hjem. Går det galt kan det ende med at den tar livet av andre. Så for å gjenta meg selv enda en gang: Tenk igjennom dette igjen og prat med de andre i huset.

Noe annet man bør tenke på er at hvis noen skulle bli drept av en enke (eller et annet leddyr) her i Norge så vil det føre til restriksjoner for hele hobbymiljøet her i Norge.

Lykke til med valget ditt håper du kommer frem til den rette beslutningen både for deg selv, andre og dyret

Noen av mine enkebilder:

Ã… som jeg sto og hadde lyst til å ta med denne vesle tassen (den sto i et lite dressingbeger) hjem fra Strömstad. Vel vel, jeg fikk lov å ta et bilde av småen i alle fall :aww:
Gammel 02-05-2007, 19:08   #3
Reptilfreak

skorpion sin avatar

Chixz: har du sort enke ?

Takk for utfyllende svar, men ang den giftigheten er den mye verre enn artene i poeclitheria eller som du nevner death stalker ?
Gammel 02-05-2007, 19:32   #4
Reptilfreak

Chixz sin avatar

Sted: Bergen
Alder: 30
Meldinger: 2,821

Nei, jeg har nok ikke det, men jeg har sykt lyst på en :aww: Uansett: Jeg har kommet frem til at jeg ikke vil skaffe meg en enke før jeg har fått etablert meg.

Sitat:
Physiology of the bite
The venom produced in the Latrodectus venom glands (Fig. 5) contains several protein fractions of which a-latrotoxin is the neurotoxic fraction. It causes massive release of neurotransmitters, changes in ion channels and inhibits vesicle recycling. Symptoms are systemic, spreading through the lymphatic system and usually start about 1-3 h post-bite, whereupon the patient seeks treatment. The most common symptoms are intense pain, rigid board-like stomach muscles (occasionally misdiagnosed as acute abdomen but not tender upon palpation), muscle cramping, malaise, local sweating, nausea, oliguria, vomiting, and hypertension; other symptoms include priapism, fear of dying, brady- or tachycardia, and insomnia 56,60. Although abdominal rigidity is one of the clinically diagnostic symptoms in North American Latrodectus bites, it does not appear to be common in L. hasselti bites in Australia 52,53.

If left untreated, Latrodectus bite symptoms usually last 3-5 days. Calcium gluconate and/or antivenom may be administered to relieve or counteract symptoms 54,57. Prior to antivenom availability, Latrodectus spiders killed approximately 5% of its human victims 61. It has been argued that antivenom should be avoided, since other therapeutic measures can readily counter symptoms and there is chance of allergenic reaction to horse-serum antivenom 60. Because of the efficacy and the relief that it provides (sometimes within minutes 62,63), however, others advocate using Latrodectus antivenom more frequently 56. Deaths have been attributed to pulmonary edema 56. Despite the effects Latrodectus venom has on muscle activity, there is no tendency for pregnant women to abort; typically birth is unremarkable and babies healthy57,62,64.
Les mer her -> Bites and Stings of medically important venomous arthropods
Til sammenlikning: Death stalkeren har en LD50 på 0.25
Mens enker har en LD50 på rundt 0.90
Så vidt jeg vet er ikke taranteller listet opp på noen LD50-liste ettersom de har liten medisinsk betyding for mennesker.

Det er med god grunn at enker og death stalkeren er forbudt i noen land (blandt annet Danmark).
Gammel 02-05-2007, 20:29   #5
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Sted: Buskerud
Alder: 35
Meldinger: 5,322
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)

skorpion
Har ikke du småsøsken i huset? I såfall, styr unna!
Scolopender episoden sitter vel fremdels friskt i minne. Skjer det med denne, er det ikke sikkert du får sjanse nr 2.

Er ikke meningen å være en grinebiter her , men dette kan i værste fall bli en alvorlig episode.

Mvh
Robin
Gammel 02-05-2007, 20:39   #6
Reptilfreak

reptilfrelst sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 1,679
Standard Re: latrodectus hesperus

Sitat:
Opprinnelig postet av _Nagash_
skorpion
Scolopender episoden sitter vel fremdels friskt i minne. Skjer det med denne, er det ikke sikkert du får sjanse nr 2.

Er ikke meningen å være en grinebiter her , men dette kan i værste fall bli en alvorlig episode.

Mvh
Robin

scolopender episode?? hva har skjedd?? litt nyskjerrig som vanlig :oops:

vil nok si at enke er noe de fleste burde styre unna. bare folk med lang og solid erfaring med gift burde vurdere hold av slike. vil nødig virke krass eller bedreviten, men dette er noe for godt voksne, og ikke noe man skaffer seg fordi det er kult og uvanlig. utrolig mange andre fine og fasinerende arter man kan holde uten at man trenger å være livredd for at den rømmer eller å fore osv..
Gammel 03-05-2007, 00:44   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Norge.
Alder: 35
Meldinger: 172
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (5)

Jeg har hatt mange sorte enker og anbefaler deg å ikke anskaffe deg en sånn,Først å fremst så er du altfor ung.Bygg opp erfaring før du idet heletatt tenker på å anskaffe deg sånne.Både for din helse eller de rundt deg eller for dyrets beste.Ikke meninga å virke grinebitter her selv men det er det beste for alle parter å ikke minst edderkoppen selv.
Tarantula er offline   Svar med sitat
Gammel 03-05-2007, 05:44   #8
Reptilfreak

Eggy sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 31
Meldinger: 1,323
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)

Sitat:
Opprinnelig postet av reptilfrelst
Sitat:
Opprinnelig postet av _Nagash_
skorpion

Mvh
Robin

scolopender episode?? hva har skjedd?? litt nyskjerrig som vanlig :oops:

vil nok si at enke er noe de fleste burde styre unna. bare folk med lang og solid erfaring med gift burde vurdere hold av slike. vil nødig virke krass eller bedreviten, men dette er noe for godt voksne, og ikke noe man skaffer seg fordi det er kult og uvanlig. utrolig mange andre fine og fasinerende arter man kan holde uten at man trenger å være livredd for at den rømmer eller å fore osv..
Som jeg husker det så rømte den ene skolopenderen hans, det gikk en natt uten og finne den. Det hele endte med at skolopen ble funnet, men det ble også ett bitt inni bildet.

On Topic: Ta alle tipsene fra folk her som et hint til at du ikke burde skaffe deg denne. Vurderte selv en slik en i Strömstad, men etter mye ettertanke valgte jeg og la være. Både fordi jeg føler jeg ikke har nok erfaring (har holdt på med taranteller i ca 5 år) men også fordi jeg fortsatt bor med familien og inkludert 2 mindre søsken.
Gammel 03-05-2007, 11:48   #9
Reptilfreak

skorpion sin avatar

Hei takk for svar.

Jeg har prata med Jan Ove Rein ang denne edderkoppen hans svar var:

Hei!

L. hesperus er en av de tre artene fra Nord-Amerika som går inn i fellesbetegnelsen "sort enke". Dette er en potent art, selv om den ikek er så farlig som ryktene tilsier. Dødsfall er sjeldne i dag, men dette er likevel en art som kan gi potensielt alvorlige symptomer.

Den farligste enkearten er sannsynligvis "Redback'en" fra Australia (L. hasselti).
Svar

Emner
hesperus, latrodectus

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Er dette Latrodectus hesperus? Repti_queen Ekte edderkopper 10 13-08-2008 13:21
Mating av Latrodectus hesperus L.Parahybana Småprat 0 01-05-2008 21:29
Latrodectus hesperus L.Parahybana Taranteller 19 29-04-2008 13:41
Latrodectus sp. duefjes Edderkoppdyr 1 18-02-2008 23:25
Latrodectus geometricus Phalagorn Ekte edderkopper 3 18-07-2007 17:56

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:06.