"
Gammel 02-11-2011, 09:46   #1
Junior Member

Medlem siden: Nov 2011
Meldinger: 1
Standard Hva slags edderkopp er dette?

Heisann! Jeg og to venner har fått oppgaven på skolen om Bunkersene på Hove. Da vi var inni i en av bunkersene så vi en ganske diger edderkopp . Ingen av oss hadde sett en lignende før, så håpte på at noen her kunne gi meg svaret på følgene :
Er den giftig?
Er den sjelden?
Fakta om den?
Navn?

http://bildr.no/image/1015703.jpeg

Mvh,
Edderkoppmannen
Edderkoppmannen er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-11-2011, 12:18   #2
Reptilfreak

Sindre93 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Sted: Jeg bor i Møre og romsdalen
Alder: 19
Meldinger: 208
Talking Yupp giftig som resten

Kan svare på et av spørsmålene dine i vertfall. Denne edderkoppen er giftig

Akurat som alle de andre edderkoppene vi har i verden Yupp alle sammen er giftig vær eneste en vær eneste type edderkopp

Men hvor sterk og farlig denne giften er varigjerer og hvor store hugg tenner de har varierer også.

Mener og ha hørt at der ikke er noen edderkopper i Norge som har store nok tenner til og klare og bite et menneske men kan ta feil der da
Sindre93 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-11-2011, 14:43   #3
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 765
Standard

Veldig lite og dårlig bilde, men jeg gjetter på kjelleredderkopp (Meta menardi):

Ikke spesielt sjelden (vi ser den bare ikke så ofte for den trives bortgjemt i mørke kjellere o.l.).
Ikke farlig for mennesker (ingen norske arter er farlige).

MVH

Jan Ove
Parabuthus er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-11-2011, 21:03   #4
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Parabuthus Vis post
Veldig lite og dårlig bilde, men jeg gjetter på kjelleredderkopp (Meta menardi):

Kjelleredderkopp - Wikipedia

Ikke spesielt sjelden (vi ser den bare ikke så ofte for den trives bortgjemt i mørke kjellere o.l.).
Ikke farlig for mennesker (ingen norske arter er farlige).

MVH

Jan Ove
jeg har lest om at "stankelbein" edderkoppen har så store tenner at den kan bite hull i barne hud. skulle man være allergisk da så... (?)
Svar med sitat
Gammel 02-11-2011, 22:00   #5
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ilder-lady Vis post
jeg har lest om at "stankelbein" edderkoppen har så store tenner at den kan bite hull i barne hud. skulle man være allergisk da så... (?)
Hvilken edderkopp er det snakk om? Dette høres ut som myten om vevkjerringer (Opilionidae). Disse er forøvrig ikke edderkopper, ikke har de gift og heller ikke tenner.
Det kan også være snakk om Pholcus phalangioides, som i USA gjerne forveksles med vevkjerringer. Disse har riktignok både gift og tenner, og kan trenge gjennom huden vår. Det er imidlertid ikke påvist at de innehar særlig potent gift.
Svar med sitat
Gammel 02-11-2011, 22:13   #6
Reptilfreak

Medlem siden: May 2011
Sted: Haugesund, Rogaland
Alder: 36
Meldinger: 171
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ilder-lady Vis post
Og hvor har du lest dette da ?
..::Nactus::.. er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-11-2011, 01:24   #7
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 782
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sindre93 Vis post

Mener og ha hørt at der ikke er noen edderkopper i Norge som har store nok tenner til og klare og bite et menneske men kan ta feil der da
Vanlig stor husedderkopp kan bite så det kjennes, dog ikke farlig. Litt nummen rundt bittet ett par timer.

Korsedderkopper(?) kan og bite, ble bitt for noen år siden. Ettersom jeg er ''hyperalergisk'' var rimelig opphovnet på fingeren Vet ikke om de er giftig(?)
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-11-2011, 09:53   #8
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ..::Nactus::.. Vis post
Og hvor har du lest dette da ?
i et eller anna oppslagsverk for mangen år siden.

arten jeg refererer til er den som springer på murveggene våre om sommeren
den har en ert av en kropp, og lange lange tynne styltebein.
.....alle har sett den i noreg
Svar med sitat
Gammel 03-11-2011, 10:07   #9
Reptilfreak

Sted: Haugesund, Rogaland
Alder: 36
Meldinger: 171
Standard

Siden det bare er vås, det du sier du har lest i ett oppslagsverk - så ser jeg gjerne en kilde på det...

Før man sprer slike myter/vås/oppspinn så burde man ta seg noen minutter så sjekke om det faktisk stemmer. Noe det i dette tilfellet soleklart ikke gjør
..::Nactus::.. er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-11-2011, 10:11   #10
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ..::Nactus::.. Vis post
Siden det bare er vås, det du sier du har lest i ett oppslagsverk - så ser jeg gjerne en kilde på det...

Før man sprer slike myter/vås/oppspinn så burde man ta seg noen minutter så sjekke om det faktisk stemmer. Noe det i dette tilfellet soleklart ikke gjør
jeg har ikke plukket de opp på internett, alldri noen som har fortalt meg de heller.
.....blir ikke lett å finne ut av vilken bok jeg har sett de i

jeg husker jeg ble drit overasket nor jeg las de, de er jo fredlige arter vi har i noreg...
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hva slags edderkopp er dette? kattja Ekte edderkopper 5 15-10-2011 00:14
Hvilken edderkopp er dette? (klissete edderkopp) duefjes Ekte edderkopper 2 23-08-2010 19:10
Hva slags edderkopp er dette? milla__bs Ekte edderkopper 4 27-10-2009 17:54
Hva slags edderkopp er dette? tita Ekte edderkopper 7 04-08-2009 19:52
Noen som vet hva slags edderkopp dette er ?? Frogger Ekte edderkopper 2 27-10-2005 20:48

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:48.