|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Nov 2011
|
Heisann! Jeg og to venner har fått oppgaven på skolen om Bunkersene på Hove. Da vi var inni i en av bunkersene så vi en ganske diger edderkopp
. Ingen av oss hadde sett en lignende før, så håpte på at noen her kunne gi meg svaret på følgene :Er den giftig? ![]() Er den sjelden? ![]() Fakta om den? ![]() Navn? http://bildr.no/image/1015703.jpeg Mvh, Edderkoppmannen
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Jeg bor i Møre og romsdalen
Alder: 19
|
Kan svare på et av spørsmålene dine i vertfall. Denne edderkoppen er giftig
![]() Akurat som alle de andre edderkoppene vi har i verden Yupp alle sammen er giftig vær eneste en vær eneste type edderkopp Men hvor sterk og farlig denne giften er varigjerer og hvor store hugg tenner de har varierer også. Mener og ha hørt at der ikke er noen edderkopper i Norge som har store nok tenner til og klare og bite et menneske men kan ta feil der da
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Veldig lite og dårlig bilde, men jeg gjetter på kjelleredderkopp (Meta menardi):
Ikke spesielt sjelden (vi ser den bare ikke så ofte for den trives bortgjemt i mørke kjellere o.l.). Ikke farlig for mennesker (ingen norske arter er farlige). MVH Jan Ove
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Sitat:
(?)
|
|
|
|
#5 | |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Sitat:
Det kan også være snakk om Pholcus phalangioides, som i USA gjerne forveksles med vevkjerringer. Disse har riktignok både gift og tenner, og kan trenge gjennom huden vår. Det er imidlertid ikke påvist at de innehar særlig potent gift.
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Haugesund, Rogaland
Alder: 36
|
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Sted: Troms
Alder: 18
|
Sitat:
Korsedderkopper(?) kan og bite, ble bitt for noen år siden. Ettersom jeg er ''hyperalergisk'' var rimelig opphovnet på fingeren |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
i et eller anna oppslagsverk for mangen år siden.
arten jeg refererer til er den som springer på murveggene våre om sommeren den har en ert av en kropp, og lange lange tynne styltebein. .....alle har sett den i noreg
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Sted: Haugesund, Rogaland
Alder: 36
|
Siden det bare er vås, det du sier du har lest i ett oppslagsverk - så ser jeg gjerne en kilde på det...
Før man sprer slike myter/vås/oppspinn så burde man ta seg noen minutter så sjekke om det faktisk stemmer. Noe det i dette tilfellet soleklart ikke gjør
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
.....blir ikke lett å finne ut av vilken bok jeg har sett de i ![]() jeg husker jeg ble drit overasket nor jeg las de, de er jo fredlige arter vi har i noreg...
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hva slags edderkopp er dette? | kattja | Ekte edderkopper | 5 | 15-10-2011 00:14 |
| Hvilken edderkopp er dette? (klissete edderkopp) | duefjes | Ekte edderkopper | 2 | 23-08-2010 19:10 |
| Hva slags edderkopp er dette? | milla__bs | Ekte edderkopper | 4 | 27-10-2009 17:54 |
| Hva slags edderkopp er dette? | tita | Ekte edderkopper | 7 | 04-08-2009 19:52 |
| Noen som vet hva slags edderkopp dette er ?? | Frogger | Ekte edderkopper | 2 | 27-10-2005 20:48 |