|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
Sted: Bergen
|
Venninne av meg som fant den på badet i øst-norge..
Ble nysgjerrig på om den er utenlandsk eller ei.. ![]() Noen som vet? Dessverre tok de den i et glass og kasta den ut av døra.. :/ Alternativet blitt blodig så.. kjip død uansett... Den var like stor som håndflaten til et 5 år gammelt barn ca.. Jeg ga beskjed om at neste gang burde hun heller prøve å høre om noen her inne kunne vært interessert... hehe.. regner med sannsynligheten er liten for at hun har flere grønne kryp i huset dessverre.. Synes den så litt tarantellish ut.. men jeg er jo langt fra noen ekspert.. (Edit: beklager om jeg postet feil underforum, men følte først det var en tarantell, men ble veldig usikker rett før jeg posta)
Don't waste your time, or time will waste you. 0.1.0 Grammostola Rosea (Rosielle) Sist endret av DanFekar; 13-10-2009 kl 19:57. Begrunnelse: Tråd flyttet |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
det er en liten grøn mann som har kommet inn vertfal
![]() disse er ikke utlanske, har funnet en del av disse selv, veldig fine vet desverre ikke navnet på denne.
|
|
|
#3 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Ligner veldig på en smaragdedderkopp (Micrommata virescens)
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Dette er en smaragdedderkopp (Micrommata virescens). En norsk art som finnes på Øst- og Sørlandet. Eneste norske representant i familien Sparassidae, hvor vi bl. a. finner "Huntman edderkoppene" som kommer til Norge med bananer og annen frukt i blandt. Smaragdedderkoppen er regnet som en av Europas vakreste edderkopper.
MVH Jan Ove
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
|
tusen takk for svar!
morsomt at vi kan ha et så kult norsk dyr..
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 35
|
å....er glad jeg ikke har hage kjenner jeg
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2009
Sted: møre og romsdal
Alder: 23
|
har sett de i hagen hjemme i ålesund også..så er nok ikke bare sør og østlandet som er så heldige å ha disse sjarmørene
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Ikke overraskende at de finnes flere steder også, Edderkoppfaunaen i Norge er ikke spesielt godt undersøkt, og utbredelsesdata vil ofte være begrensede ganske enkelt fordi mange områder ikke er undersøkt/funn ikke blir publisert. Det er dessverre ikke mange som forsker på edderkopper i Norge.
I tillegg har vi selvfølgelig dette med klimaendringer og det dette medfører for faunaendringer (f.eks. den økte utbredelsen av flått). MVH Jan Ove
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Giftigste edderkopp i norge ? | duefjes | Ekte edderkopper | 31 | 06-10-2008 09:04 |
| Stor edderkopp funnet - Haugesunds Avis | Thor Håkonsen | Ekte edderkopper | 8 | 02-06-2008 17:54 |
| Grønn trepyton | Shibiz | Boa og pyton | 3 | 23-04-2008 09:35 |
| Grønn iguan | Bigbo | Andre øgler | 49 | 01-09-2006 12:06 |
| grønn snok..? | Lise_88 | Snoker | 1 | 11-06-2006 15:43 |