"
Gammel 13-08-2009, 13:59   #1
Junior Member

Medlem siden: Aug 2009
Meldinger: 4
Standard Edderkopper som biter

Jeg har en ganske fobi for edderkopper, og tror det kan komme av uviten min om disse skapningene..

lurer på om dere kan sette opp en liste på hvilke norske edderkopper som biter.

tusen takk til de som bidrar!
raymonddh er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-08-2009, 15:19   #2
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Alle edderkopper biter, men kun et fåtall har store nok kjever til å komme gjennom huden din. Menneskehud er et godt forsvar mot de fleste norske edderkopper

Det skal imidlertid sies at de sjelden biter uten at de provoseres, som f.eks at du holder dem fast eller at de kommer i klem på en eller annen måte. Som regel vil de prøve å rømme.
Svar med sitat
Gammel 13-08-2009, 20:58   #3
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
Meldinger: 563
Blog Entries: 12
Standard

nesten alle edderkopper jeg finner, plukker jeg opp med hendene. nesten leker rundt med dem i hendene, og de bare går rundt for seg selv. de løper av og til, men biter aldre. har heller aldri vist aggresjon. til og med Norges giftigste, vevkjærringene, er blitt holdt og lekt med. alle edderkopper biter, men de fleste unngår det.

du kan føle deg trygg.
Rawhin er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-08-2009, 21:54   #4
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,648
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Bare ikke gjør som meg, fang en edderkopp ,som går på meg, i halvsøvne, og så sovn med edderkoppen fanget i hånda.
Den beit meg tilslutt og jeg våkna kan du si. Men det var bare som et lite klyp i fingern. hehe
hatt tarantell i 10år, men den enste edderkoppen jeg har blitt bitt av er norsk husedderkopp.
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-08-2009, 23:53   #5
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Rawhin Vis post
til og med Norges giftigste, vevkjærringene, er blitt holdt og lekt med.
Nå er ikke vevkjerringer giftige, og ikke er de edderkopper heller. De største artene kan nok klype deg litt dersom du holder dem fast, men samtlige er fullstendig harmløse og innehar ikke giftkjertler av noe slag
Svar med sitat
Gammel 14-08-2009, 17:24   #6
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Hjemme hos oss har sesongen for "kjeller edderkopper" (tegenaria sp.) sin innvandring i heimen begynt.De er ganske store og krevler rundt på stue/kjøkken rett som det er, Tross mange som kommer inn, har ingen av oss noen gang opplevd å bli bitt. De er veldig veldig rakse, og ved første tegn til bevegelse fra oss, skyter de avgårde i motsatt retning. Tror ikke du har noen ting å frykte fra disse

Skaff deg en tarantell. Når du blir vandt til denne vil norske edderkopper være nærmest usynlige

Mvh
Robin
Svar med sitat
Gammel 14-08-2009, 19:00   #7
Reptilfreak

Kahuna sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Alder: 36
Meldinger: 53
Blog Entries: 1
Standard

Jeg lå i senga og kjente noe på håndleddet mitt og bare slå litt lett bor i den med den andre hånden min. Jeg trodde vel det var en nattsvermer eller noe. Rett etterpå så var det noe som beit meg. Jepp.. en husedderkopp. Fikk et lite merke og ble litt rød. Vepsestikk er myyye verre. Blodprøver gjør også mer vondt. Det hører til historien at den norske husedderkoppen fikk sin første og siste proff kamp mot sin fjerne slektning tarantellen grammastola rosea. Jeg tok meg en røyk ute da så jeg så ikke kampen, men det gikk nok fort gitt hehe.

Kjæresten min hadde araknafobi. Før jeg kjøpte min førset tarantell ble hun med i dyrebutikken. Hun løp ut gråtende. Hun sov ikke i min leilighet på noen uker. Alt dette er ordnet nå, men jeg får ikke lov å åpne terrariet når hun er i min leilighet. En kamerat av meg som er utdannet psykolog fortalte meg at trikset er å tyne seg selv til å nå en 6'er på 10'er skalen når det kommer til den angst'en man har. Det samme gjelder det er klaustrofobi eller arakanafobi eller en annen fobi. Vær i samme rom som en. Se på en død en, se på en levende en. osv osv.. tilslutt kan man holde en, men det virker uoverkommelig når man er i startfasen. Bare gjør det som gir deg en 6'er hvis du har mulighet så skal du se at det skal mer til for å oppnå det etterhvert.

Mange synes edderkopper er ekle pga beina etter det jeg hører. Det har ikke noe å si at de ikke har en potent gift. Jeg synes det er tøft og klokt av deg å oppsøke et forum som dette for å få informasjon. Håper du får svar på det du lurer på.
Kahuna er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvis den biter...hva skjer da??????? Elvis Taranteller 13 28-11-2007 06:44
Biter deres sumpskilpadde? orgorg Skilpadder 11 28-10-2007 10:02
Biter Buret! Output Taranteller 27 07-06-2007 15:10
Biter Krokidille i tanna Crispy Media 3 26-01-2007 16:48
Den ene skilpadden biter den andre... aceman Skilpadder 10 23-02-2006 18:54

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:29.