| Edderkoppdyr Taranteller, skorpioner og andre edderkoppdyr |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2012
Sted: Sarpsborg
|
Hei, jeg er ny her. Jeg klarer ikke å bestemme meg om jeg vil ha skorpion (keiser) eller tarantella (G. Rosea) . Jeg har lest i flere dager om dem og er ganske forberedt. Men en ting, jeg har et terra på 42X18X26, kan jeg bruke dette? Om jeg ikke kan det så kjøper jeg sefølgelig et annet
Men hva syns dere en best tarantella eller skorpion? MVH Mia
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2010
Sted: oslo
Alder: 15
|
Sitat:
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2012
Sted: Sarpsborg
|
Åh beklager har målt litt feil ..
bredden er 24
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Skien
Alder: 24
|
Sitat:
Velkommen til forumet![]() Hva du skal velge av skorpion eller tella, så må du nok selv finne ut av hva du har mest lyst på Både keiser og Rosea er lettholdte dyr, som ikke krevet all verdens. Vil vel også si at 18cm bredde vil være lite for begge artene. Skorpioner har jeg ikke peiling på, men til en fullvoksen rosea passer det bra med et 30x30x30 terrarium Hvis du får en sling(baby) så holder det med en liten plastboks, som oppgraderes til større etter hvert som den vokser. Rosea er en saktevoksende art, som tar lang tid før den er fullvoksen.Hvis du trykker på Faktablad øverst på siden vil du finne fram til faktablad om både keiser og rose som kan gi deg masse informasjon om hvordan du holder artene, bla terrarie størrelse. Anbefaler deg også å søke rundt på google Der finner du masse informasjon![]() Lykke til
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Pandinus imperator er ikke lett å holde i forhold til Gramostola rosea.
Skorpionen skal ha det mye fuktigere og litt varmere enn tarantellen.( midd, sopp og andre ulumskheter blir derfor en faktor) |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Hehe, nei si det
Tenker selv at det høres litt rart ut med "dyr for nybegynner" og "dyr for viderekommen".. Om man setter seg godt nok inn i hold av et dyr før man skaffer seg det så er det vel egentlig ingen dyr som i mine øyne regnes som vanskelige om man har interresse for dyret... Om man har lest seg opp på hva dyret trenger av mat, vann, temperaturer, fuktighet, terrarie osv, og har dette i orden, så vil jo det meste gå som en lek (Selvfølgelig fouten om sykdomstilfeller, midd, sopp som du nevner som man må ta som det kommer..) Om man feks har et dyr som krever høy luftfuktighet så kan det jo fort bli mer krevende("vanskelig") om man skal drive å følge med på luftfuktigheten til alle døgnets tider og miste deretter, enn om man installerer et mistingsystem som automatisk ordner opp. Så nei, ikke noe særlig forskjell på "vanskelig" eller "lett" dyr mener nå jeg egentlig, men forskjellige dyr stiller forskjellige krav, og hvordan man møter disse kravene avgjør i mine øyne hvorvidt dyret er krevende eller ikke. At jeg sa at keiser og rosea er lettholdte dyr er rett og slett fordi de ikke krever de store summene til oppsett som feks en iguan... Og når det kommer til keiser eller rosea, så skal jo de begge to ha en form for varme og luftfuktighet som du nevner.. om man kjøper varmelampe/spot/matte på 5w eller 30w så har vel ikke det betydning på hvor "krevende" arten er? Eller om man fukter men èn sprut eller 40 for å oppnå ønsket luftfuktighet så er vel ikke det heller den største forskjellen krevendehet(om det engang er et ord ) Om man har dyrets krav til miljø tilrettelagt før man kjøper dyret, så kan jeg ikke forstå at det er kjempe forskjell i "vanskelighetsgrad"?!Og siden du først spurte så kan jeg forøvrig legge til at personlig hadde jeg nok syntes at svært giftige dyr ville vært mye mer krevende enn de som ikke er giftige(tenker da selvfølgelig på dyr som er giftigere enn en keiser og rosea). Dette er rett og slett fordi det krever ekstra forsiktighet!
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Sitat:
Så med andre ord: leddyr er generelt enkelt å holde. Men Pandinus imperator som trenger ekstra varme,tykt lag substrat og høy fuktighet er mye mer "krevende" enn en G.rosea som klarer seg fint i romtempratur med en rot og en vannskål... Det er bare skorpioner som er sikkelig giftig, men de kommer ikke løpende oppover glasset slik som taranteller, så de er egentlig ganske lett å holde(ikke i hånden)
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Om du synes en keiser er vanskelig/krevende å holde så skal ikke jeg krange på det
En rosea skal forøvrig også ha godt med bunnsubstrat siden det er en gravende art(gjerne 10-15cm), i tillegg til noe høyere luftfuktighet enn det til vanlig er i rommet(ikke mye mer og ikke alltid, men kanskje av og til.. Som regel er det nok med en vannskål inni terrariet, men ikke alltid... regner med jeg må presisere for å ikke bli missforstått; om jeg fyrer i peisen blir det hvertfall ganske tørt i lufta hjemme hos meg, og da må jeg miste litt ekstra...), og forøvrig så "klarer den seg" i lufttem, men skal jo helst ha det noe varmere, typ 22-25grader... Beklager, men jeg glemte å legge til på det siste avsnittet om at jeg synes at lynraske glasskravlende dyr også kan være mer krevende med tanke på at man bør vise litt mer forsiktighet når man åpner terrariet... Bare skorpioner som er skikkelig giftige? javel? hmmm er en god del tellaer jeg ønsker at jeg aldri blir bitt av vertfall
|
![]() |
| Emner |
| virvelløse dyr |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Pokie som ikke klarer å klatre på glass | magneto | Taranteller | 12 | 15-09-2011 07:04 |
| Klarer ikke logge inn med IE7... | Soli | Hjelp! | 3 | 01-01-2009 16:13 |
| klarer ikke å løfte halen | cookiejar22 | Skorpioner | 5 | 24-08-2008 15:58 |
| veit ikke hva jeg skal gjøre hjelp meg og bestemme meg! | shisha | Gekkoer | 21 | 02-02-2008 15:29 |
| Trenger litt hjelp med å bestemme meg: tarantell, pinnedyr | Chixz | Terrarier | 11 | 13-08-2005 15:44 |