| Edderkoppdyr Taranteller, skorpioner og andre edderkoppdyr |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: May 2009
Alder: 29
|
Ønsker å vite mer om denne karen! Var på jobb og drev på med frukta, åpna en ny bananeske og skar opp plastikken og der satt han, på en banan!! Edderkoppen levde ikke, men ble litt skremt av den alikevell.
Den var på en størrelse med en femmer. Bananene er pakket i utlandet så han må jo ha kommet derfra, plastikken var hel og tapet igjen. Noen som kjenner igjen denne karen???
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2009
Sted: Hedmark
Alder: 26
|
Kan hende det er en Phoneutria nigriventer allså en bananedderkopp, disse er giftige og kan foresake store smerter hvis man blir bitt av den.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: steinkjer
|
Ser ikke ut som en Phoneutria art for meg. Anbefaler deg å ta noen bedre bilder og legge de ut på aracnoboards eller the tarantula store. På begge disse forumene finnes det flere med god ekspertise på "ekte" edderkopper.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Tenker det er en edderkopp fra edderkopp familien Ctenidae (har 477 arter), om jeg skulle tippe så kan det være slekten Ctenus.
Phoneutria nigriventer hører til samme edderkopp familie, men den har helt andre fargetegninger. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Før dere tar helt av i forhold til Phoneutria så minner jeg om at de fleste innførte bananedderkopper til Norge har hørt til familien Sparassidae ("Kjempekrabbeedderkopper"). Jeg har vært borti nærmere 10 tilfeller så langt, og de aller fleste har sannsynligvis involvert kosmopolitten Heteropoda venatoria.
Det avbildede eksemplaret ligner ikke spesielt på Heteropoda venatoria, men jeg ville ikke utelukke familien Sparassidae. Petter: Er det en spesiell grunn til at du utelukker Sparassidae? Mer om Sparassidae: Huntsman spider - Wikipedia, the free encyclopedia Heteropoda venatoria (funnet på bananer i Norge): ![]() MVH Jan Ove
Jan Ove Rein, Cand. Scient. The scorpion Files http://www.ub.ntnu.no/scorpion-files/ Sist endret av Frogger; 28-05-2009 kl 15:26. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2009
|
moro med bananer =)
etter de fant 'min' kiwi i bananposen så har de aldri solgt så mange bananer før sa de ![]() savner kiwi... |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
|
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Sitat:
Jeg tok den på habitus og den ser ut som en Ctenidae både på kroppsfasong og fargetegninger, siden den er død er det ikke lett å se beinstillingen. Jeg kan ikke 100% utelukke Sparassidae, men jeg holder en knapp på Ctenidae. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Da hadde hun vell ikke savnet den?
![]() Tror MT avlivet den-.-