| Edderkoppdyr Taranteller, skorpioner og andre edderkoppdyr |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Nordland.
Alder: 20
|
Hadde bare mest lyst til å spørre dere i edderkoppgruppa om dere noengang har blitt bitt? Både taranteller og skorpioner er jo jaktdyr, så jeg regner med at de fleste har ganske så potent gift! Nå er jeg bare nybegynner til begge gruppene, men er veldig interessert i å høre! Hehe!
Noen? Har selv blitt lurt til å holde en (husker ikke navnet) men den så ganske så rolig ut, men det viste seg senere at den hadde fyllt hendene mine med gifthår! Oioi! Det var fryktelig spennende, og var ganske så irriterende! Men kjempemoro! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Møre og romsdal
Alder: 21
|
Vil bare rette litt på det du sier med "gifthår". Det er mikroskopiske hår med mothaker som kan irritere huden. Noen merker det nesten ikke, mens andre kan få kraftig kløe og utslett.
Regner med at arten du holdt var en Grammostola rosea, som pleier å være veldig rolig av seg. Jeg kan ikke svare for andre edderkoppdyr enn taranteller, men det er ikke mange taranteller som har særlig potent gift. Merk: De fra Asia, Afrika og Australia har mer potent gift enn de fra Amerika. Velkommen til forumet forresten!
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
|
Og en liten rettelse til.
Det er veldig få skorpioner/taranteller av de som finnes, som er veldig potente. Er vell ca rundt 20 skorpion arter som er potensielt farlige for oss menesker. Jeg har kun blitt Stukket av en 2instar (ung dyr) pandinus imperator (keiser skorpion) det masse med min egen feil. Men det kan heller ikke kalles som et stikk, da den var alt for liten og hadde ikke kraft nokk til å stikke seg under huden. (dette var også en god stund siden, første gangen jeg hadde keisere)
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
|
Innenfor Theraphosidae (tarantella'ene) så er det vell også et fåtall av "familier" som kan ha noe betydning for et voksent og sunt menneske:
Poecilotheria Stromatopelma Heteroscodra Andre arter som også kan nevnes er Haplopelma, Selenocosmiinae, de skal vistnok også ligge oppe ved de 3 nevnte, men finner ingen sikre kilder på dette, mulig noen kan fylle litt inn her. Er vell også verdt og nevne av selv om folk skriver at de har følt seg litt uvell i en dag eller to etter et bitt av en P.regalis så betyr ikke dette nødvendigvis at arten er harmløs, folk reagerer forskjellig på bitt og det har også mye og si om mann får et "fullt" bitt eller om det er et såkalt "Dry Bite" hvor tarantellen sprøyter inn lite eller ingen gift. Bite Report fra: Selenocosmiinae lanipes Poecilotheria striata Poecilotheria ornata Poecilotheria subfusca Poecilotheria metallica Heteroscodra maculata Haplopelma lividum Div Andre Bite Reports fra mange arter.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Oioi! Kjempeinteressant lesestoff, det der Eggy! Lærer bare mer og mer for hver dag som går. Forstår ikke hvorfor ikke alle er like betatte av de krypende små... Og det hørtes ut som den, Zatii! Den satt for det meste i ro eller gikk rolig rundt, selv om det var en del bråk i bakgrunnen. Utrolig morsomt!
Men virker giften (selv den som ikke er så veldig potent!) i stor grad på byttet? Jeg har en liten fasinasjon når det gjelder enzymer, så dette er nok noe jeg kommer til å studere nøye om jeg noen gang skaffer meg en slik rakker. Tror dere det kommer til å bli vanskelig å skaffe en tarantell eller en skorpion med ganske så potent gift? Bare et spørsmål! Hehe! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
|
Vis du er over 18 er det nok ikke store problemet, mange her inne som selger både poecilotheria arter og andre av de nevnte. Er ikke sikker hvordan dette blir i framtiden mtp det nye restriksjonene som er under utvikling, men så lenge man handler privat så skal det ikke by på store problemer tror jeg.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Er ikke noe problem å skaffe Poecilotheria spp,regalis går vel for en 50lapp i sverige. Av skorpioner får man kjøpt buthider av mange slag, Androctonus spp er vel de vanligste med skikkelig heftig gift.
Men når det er sagt så vil jeg anbefale deg å starte med noe som ikke er så giftig, og når det kommer til taranteller, ikke så raskt! En Poecilotheria er raskere enn du tror den er, man skjønner det først når de er borte og du står med en tom boks i hånden
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Hehe! Oioi! Jeg får enda litt hjerteslag når jeg holder taranteller! Selv har jeg aldri prøvd å holde en skorpion! (vil de være like trege med å bite fra seg som edderkoppene?) men vil gjerne prøve om det er mulig! Dere skjønner kanskje at jeg er ganske så ny innen dette, men jeg håper på å kunne så mange fine, latinske navn og raser som resten av medlemmene, slik at også jeg kan hjelpe! Hehe! Kanskje jeg skulle ha startet med en slik da! Hvor vanskelig er det å holde en slik i forhold til f.eks oppdrett av sirisser eller knelere?
Og hvordan er forresten disse giftene? (Androctonus spp etc) heftige utslett eller går de kanskje på nervene? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Sted: Møre og romsdal
Alder: 21
|
Om du bestemmer deg for en av de mer potente artene så burde du ikke håndtere i det hele tatt! Er ikke noe å tulle med. Dersom du er interessert i å håndtere så skaff deg en av de roligere/mindre potente artene. Alle har gift, det spørs bare hvor potent giften er. Burde ikke satse på at giften ikke skader deg selv om den ikke er dødelig. Finnes flere bite/sting reports som du kan lese for å få et inntrykk av andres reaksjoner på bitt/stikk.
![]() (skorpioner biter aldri/sjeldent tror jeg, de stikker, eller kniper heller. )
|
![]() |
| Emner |
| bitt |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Netopp blitt eier av en smithi! | Tarantell? | Taranteller | 13 | 28-01-2007 14:50 |
| Jeg e blitt pappa | badmann | Skorpioner | 17 | 20-08-2006 19:55 |
| Hvem har DU blitt kjent med her inne? | straymond | Medlemmene | 17 | 09-08-2006 08:43 |
| Blitt bitt? | Sid | Skorpioner | 7 | 02-02-2005 02:08 |