"

De "ekstra" eksotiske herptilene Hardcore forum for de som tar hobbyen mot det ekstreme. Stikkord: GIftig, ekstra stort, eller ekstra kraftig bitt.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28-08-2008, 18:47   #1
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard Olivenpython - noen erfaringer/kunnskap?

Jeg lurte på om det er noen her som har erfaringer med Liasis olivaceus, temparament osv? Eller noen som kan peke meg i retning av noe god litteratur...

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-08-2008, 01:43   #2
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 621
Standard

Skal ikke påstå jeg har førstehåndserfaring med dem, men de er blandt de mer grinete av pythonartene og de biter og slipper ikke taket så lett etter det jeg har sett og hørt, mens andre sier att de er så snill atte noe jeg ikke stoler helt på..litt lektyre her:

AUSTRALIAN PYTHONS PART THREE, THE LARGER LIASIS, OLIVE PYTHON. WATER PYTHON, SCRUB PYTHON, OENPELLI PYTHON, TIMOR PYTHON

http://www.aussiepythons.com/forum/g...-pythons-72627

Sist endret av Gobblin; 29-08-2008 kl 03:17.
Gobblin er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-08-2008, 13:32   #3
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Standard

Takk for linkene. Etter hva jeg har forstått så skal de være rimelig sinte som små, men roe seg med alderen, som ganske mange australske pytoner. Men noe som er litt spesiellt skal være at de er terretoriale, så de kan være litt aggresive før man får de ut av buret. Men det burde vel kanskje kunne krok-trenes?

Kan legge til disse to sidene som jeg fant:
Olive Python carsheet (pdf).
Olive Care.

Trodde jeg hadde vært lur og lett igjennom alt, men det jeg hadde glemt, var å google caresheets

Member of:
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-08-2008, 15:16   #4
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Standard

Bare sånn ett litt praktisk spørsmål, hvordan tenker du og krokbehandle en 4-5 meter lang pølse med samme vekt som dyrepasseren?

I min bok er det en slange, de er verken snill eller kosete, kan oppføre seg bra men kan ikke trenes til noe som helst og en jobber på dyrets premisser og når de er så store kan de gjerne ta livet av ett voksent menneske. ha det i tankene.

De har sine personligheter men det har ingenting med vennligsinnethet og gjøre, det er en talemåte.
Gobblin er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-08-2008, 02:14   #5
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Standard

Med krok-trene så mener jeg samme metode som man bruker på andre store slanger for å lære de forskjeld på mattid, og håndteringstid. Det gjør man ved å stryke de med en slangekrok i forkant av at man tar de ut til håndtering. Når man mater gjør man ingenting. Jeg kan ikke vise til noen forskning som sier at det fungerer, men vet at mange sverger til det. Vet at det brukes mest med nettpytoner (som skal være mer intelligente enn mange andre slanger?), men også på tigere om ikke i like stor grad...

Member of:
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-08-2008, 02:35   #6
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Standard

Hold deg til vanlig måte først, slike teorier er det mange av uten særlig fotfeste. slike ting er synsing,meninger og teorier. Begynn med det grunnleggende og ta ting derifra og finn den måten som passer deg best.

sikkerhet i alt en gjør er viktigst. Ha heller prosedyrer og rutiner rundt de tingene en gjør. Det er ikke akkurat en bikkje eller sirkusdyr om du skjønner Trening er ett ord jeg ikke liker på slanger, varaner og enkelte øgler kan derimot trenes til en viss grad, slanger er relativt forutsigbare uansett art,men en må lære seg arten og kjenne først. Btw nettpythoner er litt skarpere enn andre arter ja, en kan faktisk se att det er noe på sirkulering under topplokket på dem.

Ett dunk eller lett berøring over snuten med en slangekrok eller gjenstand er ett triks som brukes på mange slangearter, og det bryter "jakten" når en skal inn i buret. men det har ingenting med trening og gjøre, det er for og unngå bitt og distrahere dyret litt. og virker ganske bra. men ikke hver gang.

Sist endret av Gobblin; 30-08-2008 kl 02:52.
Gobblin er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
olivenpython

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Om å tilegne seg kunnskap. Frogger Forslag til endringer/forbedringer av siden 28 09-03-2009 12:47
Deres erfaringer med tarantellhår pinnedyr Taranteller 23 29-12-2007 13:17
Nesehornbille kunnskap? Fido Andre insekter 1 24-07-2007 03:50
Chili trenger litt hjelp fra noen med erfaringer millejinta87 Skilpadder 2 01-01-2007 21:20

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:39.