| De "ekstra" eksotiske herptilene Hardcore forum for de som tar hobbyen mot det ekstreme. Stikkord: GIftig, ekstra stort, eller ekstra kraftig bitt. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
De slangene som ligger mit hjerte nærest er de store kveler slangene. Makan til imponerende dyr skal man lete lenge etter, nettpyton, olivenpyton, scrub pyton, tigerpyton ++
Men som kanskje de fleste er klar over, er ikke dette dyr man bare kjøper seg uten noe erfaring, så jeg tenker litt på hva man burde "trene" med. Jeg vil jo helst ha et "treningsdyr" som jeg faktisk liker, så det ikke bare blir nettop det. Jeg har tenkt ganske mye på dette, og kommet fram til to alternativer jeg synes virker greie. -Morelia s. mcdowelli. Denne arten blir stor, men ikke for stor og kanskje viktigst ikke så utrolig tjukk. Men fortsatt sterk og potensielt farlig når den er utvokst. Jeg tenker alikevell at de er ganske greie, siden man kan vokse med de, over et par år. -Boa c. constrictor. Denne arten blir også ganske stor, ikke fullt så lang som mcdowellien, men den blir endel rundere i kantene. Ihvertfall om man klarer å få tak i "Peru" lokaliteten. De er i utganspunktet ganske greie gemyttmessig, og ser bra ut. Altså, hva tror dere er best? Kom også gjerne med andre forslag. Jeg tror dette kan bli en spennende og lærerik debatt!
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
|
Dersom foreksempel tigerpyton er noe du vil ha, og du tenker å ha dyret i hele livslengden, så ser ikke jeg poenget med treningsdyr slik. Den vil uansett vokse sakte, og man vil bli smartere i takt med dyret. Men man bør kjøpe det så lite at man utnytter den effekten.
Det man heller bøe legge vekt på er å finne noen med stort dyr, og heller få litt hands on trening der, slik at man er SIKKER på at et slikt stort dyr VIRKELIG er det man vil ha ansvaret for. Ikke minst mht burrenhold. Treningsdyr er mere fornuftig med tanke på hotte (giftige), enn mht størrelse mener nå jeg da. Ellers ville jeg nok heller valgt boa en hvilken som helst dag. Den er stor nok til å få den imponerende godfølelsen når man koser med den, og man slipper det hinderet man etterhvert må ta hensyn til mht de virkelig store, nemlig å ha flere personer tilstede hver gang man skal kose.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Ser poenget ditt med å finne noen jeg kan prøve meg hos. Får se om jeg finner meg noen som har store slanger når jeg flytter. Ellers så tviler jeg litt på at jeg vil ha muligheten til å ha et stort dyr, må være sikker på at man har hjelp til å passe på dyret så lenge det lever. Så da tenker jeg at det er greit å starte med noe jeg uansett kan holde på med på en daglig basis, uten ekstra hjelp. Så jeg heller endel mot boa, til jeg kan omgås en skikkelig stor en på forsvarlig vis, men samtidig har råd til maten.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
|
Boaer er en herlig art og helt klart den vennligste av de nestten store slangene, men vet ikke helt om det finnes en art i det hele tatt som "egner" seg som en start der, beste rådet jeg kan gi er finn den arten som passer deg best, kjøp en juvenil og lær den og kjenne etterhvert som den vokser.Slanger har iblandt sin egen lille personlighet og har preferanser deretter,feks Burmene mine er som natt og dag. nessie er riktig så hyggelig og lager sjelden problemer, darth vader har mest lyst og ta knekken på meg idet jeg er i syne og skremmer snørren av meg regelmessig, går helst etter ansiktet, begge har vokst opp hos meg.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Jeg tenker jeg skal pøve å få meg litt hands-on erfaring hos noen som har litt mer erfaring, se om jeg får være med å prøve daglige gjøremål og se hva som kreves.
Det virker fornuftig å kjøpe en juvenil, som dere sier, og vokse med den. Så må man bare bestemme seg for hvilken art. Egentlig kunne jeg mest tenkt meg en nettpyton hann, siden de ikke blir så sinnsvakt tjukke. Men jeg tror jeg i tilfelle skal prøve meg på tigerpyton først, siden de skal være litt lettere å fåtil skikkelig (etter det jeg har lest). Takk for tipps og råd. Om dere har noe bra litteratur, så er dere velkommen til å tippse om det også, synes det er skummelt vanskelig å kommeover noe fornuftig lesing på de største dyrene.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
|
Nettpytoner komme med latterlig dårlig humør som grunninnstilling, i motsetning til burmerne, som i utgangspunkt er bløffmakere. (minus Darth vader tydeligvis)
Du bestemmer i stor grad hvor tykk slangen skal bli selv. Myyyyyye av bildene av store kvelere, og de i mange parker er latterlig overvektige.
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Jeg har til nå kun en bok om Tigerpyton ("Python Molurus - Der Tiegerpython" av Henry Bellosa). Om dere kunne anbefalt mer lesestoff så er jeg veldig takknemlig for det. Også gjerne om de andre litt større artene
|
|
![]() |
| Emner |
| beste, slanger, store, treningsart |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Den store bilde Tråden :D | Eggy | Andre insekter | 17 | 03-11-2008 11:33 |
| Beste treningsart? | Viridovipera | De "ekstra" eksotiske herptilene | 7 | 05-05-2008 05:25 |
| det "Store" prosjektet har begynnt! | Androctonus | Småprat | 16 | 25-06-2007 13:50 |
| Store edderkopper | MadMats | Fôrdyr | 8 | 06-01-2005 14:20 |