| De "ekstra" eksotiske herptilene Hardcore forum for de som tar hobbyen mot det ekstreme. Stikkord: GIftig, ekstra stort, eller ekstra kraftig bitt. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Har ikke vært noe særlig aktivitet her i det siste, så jeg slenger ut et spørsmål som kan være nyttig. Jeg vil at dere sier deres mening, gjerne diskutere litt også
Hvilke giftslanger egner seg som begynner gift? Er det trelevende eller bakkelevende som egner seg som begynner gift? Hvilke trelevende arter egner seg som begynner gift? Hvilke bakkelevende arter egner seg som begynner gift? Si gjerne prisklassen på de forskjellige artene.
"I love my snakes!" -Steve Irwin- The Crocodile Hunter Sist endret av Jabbe; 20-04-2008 kl 19:43. Begrunnelse: skriveleif |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Jeg har ikke noe erfaring med giftslanger, men har undersøkt mye og har endel bøker på vei. Standard svarene på disse er vel nei, siden mange mener at det ikke finnes noe nybegynner arter, bare artsrettet trening.
Men, skal man først finne en nybegynner slange, så virker det som det er best å starte med en bakkelevende. Siden de somoftest er treigere enn de trelevende (som er sinnsvakt raske, og klatrer oppover kroken uten problemer). Da finnes det jo endel arter med "svak" gift som man kan velge mellom. Jeg ser at mange starter med kopperhoder, siden det ikke finnes noen registrete dødsfall etter bitt fra denne arten, men den skal alikevell ikke regnes som ufarlig (se forøvrig tråden om bitt fra kopperhoder i forumet). Ellers har endel Vipera spp. gift som ikke i utganspunktet er livsfarlig, og som kan behandles på de fleste sykehus med symtombasert behandling. Vipera aspis blir etter deg jeg har forstått avlet ganske hyppig i fangenskap i europa, den har en dødsprosent på 4% (ubehandlede bitt), i følge wikipedia (stol ikke 100% på dette!). Så det kunne vel være en grei art å starte med. Håper dere synes det er greit at jeg er med uavhengig av om jeg har erfaring med gift eller ei, om ikke si fra, så skal jeg trekke meg ut av diskusjonen. Sist endret av Viridovipera; 05-05-2008 kl 17:09. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Admin
|
Bare å slenge ut svar det
Jeg spurte jo også om deres meninger![]() Men det er mange bakkelevende som er mye raskere enn trelevende. De slangene som hogger raskest i verden er alle bakkelevende. Men med tanke på at de trelevende oftest tar fugl, så hogger dem raskt ja.
"I love my snakes!" -Steve Irwin- The Crocodile Hunter Sist endret av Jabbe; 20-04-2008 kl 20:06. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Det er jo ikke bare hvor raskt de hogger som er problemet, det er jo hvor raskt de beveger seg som er mye av problemet. De som er trelevende beveger seg ofte raskere, og klatrer også i uten problemer oppover slangekroken med stor hastighet
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Admin
|
Sant det ja
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
|
vil hoppe inn her med litt av den gamle leksen, tenk godt igjennom dette før du annskaffer noe, for og si som en youtuber mange kjenner til så finnes det ikke en eneste giftslange med "støttehjul" og det er en utrolig utilgivelig hobby....
Med det sagt...trelevende kan være utrolig uforutsigbare og bakkelevende kan gjøre verre ting. Det fine med trelevende er att ikke hele dyret kommer ut av terra i ett byks slik bakkelevende kan prestere og gjøre, så holder en avstanden er man ganske trygg(avhengig av art såklart). Og det er flere arter av disse som er baktannet og er betraktlig mye mindre hasardiøs og holde som feks boiga artene eller Ahaetulla artene og er utrolig vakre skapninger, giftene er meget milde og må tygges inn i såret. Baktannsgifter må tygge giften inn i såret og har somoftest meget milde gifter som regnes som relativt harmløse for mennesker med mindre man er allergisk. samt vis uhellet er ute er det ikke behov for motgifter men samtidig har man vondt nok til og ha lært en verdifull lekse vis man skulle gjøre en glipp. Disse arter er rimelig i innkjøp, alt fra 4-800 kr fra seriøse oppdrettere. Mange giftarter er priset latterlig mye lavere enn dette men er og en høyere risiko med. Man må gjøre noen feil før en kan kalle seg erfaren og lære av disse feilene. Og hoppe på de "verste" artene med en gang kan vise seg fatalt i verste fall. Med dette mener jeg ikke og være negativ og vanskelig og drøvtygge på de samme gamle lekser, men ikke ett caresheet i verden gjør noe med reaksjon og håndteringsevne av dyret, kun praksis og erfaring gjør det. Og selv da hender det iblandt uhell. Sist endret av Gobblin; 20-04-2008 kl 23:54. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Admin
|
Ja, tenkte også litt på Ophistoglyphe slanger som Boiga sp. Disse har som du sier en mild gift
Det skal sies at trelevende furetannete snoker ikke bare har en mild gift, Boomslange Dispholidus typus og Lianesnoker Thelotornis sp skal man ikke spøke med. Jeg mener at Elipidae arter ikke er begynner arter, da alle disse er meget giftige og hurtige.
"I love my snakes!" -Steve Irwin- The Crocodile Hunter Sist endret av Jabbe; 26-04-2008 kl 11:10. Begrunnelse: glemte noen ord |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2005
Sted: Norge/Sverige
|
etter min mening er bakkelevende huggormer det beste å starte med. blir ikke så store mange av dem og heller ikke super giftige.
kopperhode rundt 500 spenn. andre prisene kan jeg ikke i hodet. men mange fine vipera arter som Jp sa. og dverg klapperslanger.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
tidligere har det vært enkelt å dele slangene opp i grupper: Huggormer og ormer med gifttenner fremme/midt i munnen (cobraer, mambaer osv). Disse er fra nærmest ufarlige, til svært dødelige.
Baktannede giftslanger som ikke blir sett på som svært giftige. Untaket er Boomslangen. "Vanlige" ugiftige slanger. Nyere forskning har vist at mange av de tidligere "Ugiftige" slangene har gift i en eller annen for, men så svak at det ikke er snakk om fare for mennesker. MEN det er påvist minst en art som er dødelig. Dette gjør at vi bør revurdere hele vårt syn på giftslanger. Mange Giftslanger er så lite giftige at de ikke kommer opp mot vår egen Huggorm (V. berus). De er allikevel FY-FY i hobbyen. Trist egentlig, for mange av de er utmerkede terrariedyr. Sjekk linken WCH Clinical Toxinology Resources Der kan dere sammenligne huggormen med andre aktuelle arter. (Allergiske reaksjoner vil ikke kunne måles, siden det er individuelt, og er derfor ikke tatt hensyn til)
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Admin
|
Tusen takk for den linken Boavennen
![]() Der skal det registreres
"I love my snakes!" -Steve Irwin- The Crocodile Hunter Sist endret av Jabbe; 22-04-2008 kl 11:21. |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| begynner, gift |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| når begynner Sir David Attenborough? | gabonviper | Småprat | 30 | 29-02-2008 23:19 |
| Topp 10 begynner tarantellaer. | Jabbe | Tarantellfakta | 0 | 19-07-2007 13:33 |
| Topp 10 begynner slanger | Jabbe | Snoker | 6 | 18-07-2007 05:45 |
| Terrarie Begynner og ta form | Løven31 | Terrarier | 5 | 03-07-2007 15:52 |
| begynner skorpioner | skorpion | Skorpioner | 2 | 26-10-2006 15:31 |