"

De "ekstra" eksotiske herptilene Hardcore forum for de som tar hobbyen mot det ekstreme. Stikkord: GIftig, ekstra stort, eller ekstra kraftig bitt.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24-02-2011, 01:16   #1
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 622
Blog Entries: 2
Standard Fjerne gift?

Hei!

Hadde en liten diskusjon med en eldre bror idag.

Si du har en cobra, og du "melker" ut giften eller hva en nå gjør, så regner jeg med at giften blir produsert på nytt igjen.

Brodern sitt spm ( som aldri ville ha skaffet seg slange i det heletatt) : "Er det mulig å fjerne gift totalt fra en cobra? Si fjerne giftkjertler etc"

Er dette mulig på en giftslange? (Å få den totalt gift-fri?)

Jeg svarte nei, uten å være sikker, men sa jeg skulle sjekke opp i det her.

Mvh
Svar med sitat
Gammel 24-02-2011, 08:25   #2
Reptilfreak

fanden sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 347
Standard

det var nettopp et tilfelle i usa der en ble bitt av en venomoid som kalles der borte at tennene og gift kjertlene var blitt fjernet men personen fikk gift i seg allikevel. om dette har vært en operasjon som var dårlig utført eller ei vet jeg ikke
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 24-02-2011, 21:22   #3
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Standard

Ingen andre som har innspill på dette?
Svar med sitat
Gammel 25-02-2011, 04:26   #4
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard

Man KAN fjerne giftkjertlene på giftslanger, men dette medfører ofte døden, da giftslanger trenger giften for å kunne fordøye maten skikkelig. Giften fordøyer maten innenfra, og gjør det enklere å fordøye. Det utvikler seg også ofte infeksjon etter et slikt inngrep, som bidrar med å ta livet av slangen.

Slangetemmere nede i sør-østlige Asia fjerner gifttennene til slangene, noe som medfører døden etter et par måneder.

Man skal aldri fjerne hverken giftkjertler eller tenner på slanger. Det er dyreplageri og dødelig for slangen.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 25-02-2011, 11:18   #5
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Standard

Fikk noelunde samme svar på pm her inne, men takker for opplysningen

Jeg trodde de var nett som alle andre slanger, uten gift, mtp på fordøying, men det var altså ikke tilfelle.
Svar med sitat
Gammel 11-05-2012, 23:57   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2012
Alder: 35
Meldinger: 37
Standard

Ser at dette er en gammel tråd, men jeg unnskylder meg med at jeg er ny, så...

Når man snakker om å fjerne gift må man skille på østen og USA.

I India og andre steder der de driver med fløyter og annen form for "slangetemming" så gjør de veldig enkelt. De bruker tang og river ut gifttennene på ormen. Enkleste måten å ufarliggjøre dyret på...
Som nevnt tidligere, medfører dette sakte men sikkert døden.
Det største problemet er at ormen bruker de tennene på å dytte i seg bytte på.
I motsetning til ugiftige som presser kroppen sin over bytte, så presser giftormer bytte inn mot halsen. (var det noen som forsto den...??)
Infeksjon er jo også naturlig ved et slikt "inngrep"...
Etter ca 6 måneder med sporadisk tvangsforing vil dyret være svakt og underernært, blir derfor avlivet og så går slangetemmeren ut i bushen for å finne seg en ny...

I USA gjøres dette inngrepet kirurgisk på klinikk. Med god hygiene og allt. Meget profesjonelt og jævlig dyrt!!
Hvis vi nå først skal se på dette rent medisinsk;
det er en skånsom måte å avvæpnet et farlig dyr på. Ormen vil faktisk ha et fullverdig liv. Der den fungerer med mat og alt.
Dette er en operasjon som KUN kan gjøres på giftsnoker (cobra, mamba o.l.) det er ormer med nervegift, der giften ikke fungerer som fordøyelsesenzym. De er avhengig av tennene for å spise, men er ikke avhengig av gift for å fordøye.
I USA er operasjonen ikke lov å gjøre på vipere, da dette er ormer med blodgift, de må ha gift i bytte for å fordøye maten.

Om vi ser på dette moralsk sett derimot...
Vel... Idioter spør du meg! Jeg ser ikke helt poenget... Om man ikke tør eller har kunnskapen til å ha giftormer, vel... Skaff seg en ugiftig en da vell. Det finnes da et par hundre arter å velge på lissom...
Det er en fyr borti statene som har gjort seg til kjendis med sin opererte kongecobra på 3 meter. (husker ikke navnet, men han var i en jackass film mener jeg)
Det er lite som er så majestetisk som en cobra. Men jeg ser ikke helt greia etter at giftkjertlene er operert bort... Om det er for å imponere har de bomma etter min mening.

Ang han som ble bitt av en orm som var operert og fikk gift:
Over dammen finnes det både seriøse og useriøse utøvere i alle fag. Seriøs kirurg og useriøs kirurg. Seriøs veterinær og useriøse veterinærer. Det var en av typen sistnevnte som hadde utført denne operasjonen.
En orntlig operasjon på en cobra koster rundt 5000 dollar... Det finnes ganske mange av de "kule gutta i nabolaget" som vil ha dette gjort, men har ikke råd. Det er dessverre ikke så vanskelig å finne en hobbyveterinær som gjør det for en billig penge... Dette medfører også ganske ofte infeksjoner.
bushman er offline  
Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til bushman
Gammel 12-05-2012, 04:17   #7
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Standard

Takker for langt og grundig svar, bushman. Lærte noe nytt idag også
Er helt enig med deg om at det er idioti, men synest det var et interessant spørsmål, så takk igjen for grundig svar.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Fjerne hamrester? Hvordan? mandarin Leopardgekkoer og andre Eublepharis 3 17-05-2009 19:57
fjerne silikon fra glassplater Tony Terrarier 7 05-05-2009 18:32
fjerne midd? Kris10an94 Taranteller 13 08-06-2008 11:11
Fjerne halen til skorpion? Duckslayer Småprat 15 15-09-2006 11:08
Fjerne rester av sirisser i terrariet tovang Taranteller 3 01-01-2006 23:56

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:29.