"

De "ekstra" eksotiske herptilene Hardcore forum for de som tar hobbyen mot det ekstreme. Stikkord: GIftig, ekstra stort, eller ekstra kraftig bitt.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-12-2008, 13:13   #1
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard Giftigst & Farligst?

Hei
Nå vil jeg ha en liten tråd her igjen, lenge siden sist.

Når jeg sier "verdens giftigste slange" og "verdens farligste slange", hva tenker dere på da?

Hvilke grunnlag legger dere på de slangene dere tenker på? og hvorfor?

Er det slik at dere tenker på den vitenskapelige Giftigste slangen, og den vitenskapelige farligste slangen? Tenker dere at det er forskjell på den giftigste og den farligste? Har dere egne meninger om hva som er den giftigste og eventuelt den farligste?

I mine øyne så setter jeg den giftigste opp som den slangen som har det dødligste bittet, og den kraftigste giften. Ørkentaipanen ligger på topp med en LD50 på 0,025. Der er jeg så og si enig med vitenskapen, men en svart mamba er også nesten like dødlig med en LD50 på ca 0.32.

Skal man se på LD50 nivåer, knuser ørkentaipanen all motstand. Men i mine øyne så legger jeg også mengden gift inn i bildet, Kysttaipanen Oxyuranus scutellats har en LD50 på 0.099 og en giftmengde på gjennomsnittlig 120mg, men kan maks ha ca 400mg, mens Ørkentaipanen har en gjennomsnittlig mengde på 44mg og maks ca 110mg. Med tanke på giftmengden og den meget dødlige LD50 til Kysttaipanen, så vil den i praksis være mer dødlig enn ørkentaipanen.

Den giftigste slangen blir likevel i mine øyne Ørkentaipanen Oxyuranus microlepidotus, for kraftigere nervegift og raskere virkning finner man ikke blandt normale omstendigheter.

Den farligste slangen er i følge vitenskapen Russelsviper Daboia russelii. Denne slangen dreper flest mennesker hvert år. Men det synes jeg ikke er nok til å kalle den den farligste slangen. Jeg vil legge til fart, dødlighet, smidighet, uforutsigbarhet og aggresivitet inn i bildet. Da blir saken plutselig mye vanskeligere.

Giftsnoker generelt er meget raske slanger, der alle er meget smidige. Gabonviperen Bitis gabonica som tilhører underfamilien Viperinae har mest gift av alle slanger med en gjennomsittsmengde på 450-600mg og en LD50 på 0.80. Samtidig er gabonvipern meget uforutsigbar da den stoler helt og holdent på kamuflasjen sin, og kan se meget avslappet og rolig ut, før den plutselig hogger til.

Jeg har allerede nevnt Kysttaipanen over, den er en meget rask slange, meget uforutsigbar og dødlig.

Svart mamba er som nevnt meget dødlig, og den er også meget rask. Verdens raskeste slange burde si det meste. Dette er en slange som kan forfølge deg hvis den blir oppriktig irritert, den kan også reise seg opp å stirre deg rett inn i hvitøyet. En slange som alt i alt er meget farlig.

Brunslangen Pseudonaja textilis, reknes som verdens andre giftigste slange, etter ørkentaipanen. Den er forferdelig rask, rykker til raskere enn du kan blunke, blir meget lett stresset og hogger gjenntatte ganger. Samtidig har den en LD50 på 0.053mg med en giftmengde på gjennomsnitlig 9mg, altså meget lite.

I mine øyne finnes det ikke en spesiell art som er verdens farligste. Det kommer hele tiden nye argumenter og det ene og det andre. Den slangen som er den farligste er den du håndterer der og da.

Sist endret av Jabbe; 18-12-2008 kl 13:14. Begrunnelse: Klarer å skrive feil i tittelen også..
Jabbe er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:27.