"

D.I.Y Gjør det selv Bor det en liten Petter Smart i deg? Her er forumet for de som ønsker å lage ting selv!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 08-12-2012, 18:18   #1
Reptilfreak

Safir sin avatar

Medlem siden: Sep 2012
Sted: Sogn og fjordane
Alder: 43
Meldinger: 142
Standard Bagrunn av gips og sand

Har tittet litt rundt men finner ikke at noen har prøvd denne tekniken så da lurer eg på om det er en ok måte å lage bakgrunn på? Her er en llink som viser frmgangsmåten: Crotalus.se Reptilforum
Eg tenker å bruke det som bakgunn i terrariet til en dabbagam så det blir da svert lite fuktihet. Siden dabbagamene er små skal dei bo i et terrarie som må byttes ut i et større snart og derfor vil eg lage en veldi lettvint bakgrunn nå og legge mer arbeid i bakgrunnen på det store terrariet. Men så lurer eg også på om man bør ha noe mellom gipsen og glasset? Er redd for at det kan løsne.. Det er også plan å legge varmekabek bak på terrariet..
Safir er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Safir
Gammel 09-12-2012, 00:50   #2
Reptilfreak

Safir sin avatar

Standard

Ser eg klarte å skrive feil men men.. Håper noen kan hjelpe meg litt med råd og tips synes det er utrolig vanskelig å få hjelp på dette forumet og synes det er veldig dårlig egentli, dere har alle vert nybynnere en gang og dere satt sikkert pris på all hjelp dere fikk den gangen er det da så ille å gi andre litt hjelp??
Gammel 09-12-2012, 01:46   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2011
Meldinger: 479
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Safir Vis post
Ser eg klarte å skrive feil men men.. Håper noen kan hjelpe meg litt med råd og tips synes det er utrolig vanskelig å få hjelp på dette forumet og synes det er veldig dårlig egentli, dere har alle vert nybynnere en gang og dere satt sikkert pris på all hjelp dere fikk den gangen er det da så ille å gi andre litt hjelp??
Har ingen erfaring med akkurat gips osv.. folk kan ikke svare om dem ikke vet hva dem skal svare, ja aktiviteten er ikke ekstremt høy på forumet, men får den hjelpen man trenger som regel om folk vet noe
Eytukan er offline   Svar med sitat
Gammel 09-12-2012, 22:03   #4
Reptilfreak

Safir sin avatar

Standard

Jo det er jo greit at kanskj ingen har noen erfaring med denne metoden men det er altid noen som har noen formeininga om ting da. Eg har flere poster hvor eg har spurt om ting som eg veit folk kan men ingen vil svare eller hjelpe..
Gammel 09-12-2012, 22:19   #5
Reptilfreak

morty sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Sted: Norge
Meldinger: 107
Standard

Har ikke prøvd gips selv , men vet flere har gjort det.Hvorfor ikke bare lage av isopor , blir jo likefint , kanskje billigere?
morty er offline   Svar med sitat
Gammel 09-12-2012, 22:42   #6
Reptilfreak

Safir sin avatar

Standard

Fordi det er veldig mye arbeid å lage i isopor.. Vil ha en rask og lettvint måte å lage en fin bakgrunn på men eg er ikke noe glad i å bruke såm plakat på baksiden for det er ikke noe fint synes eg. Vil gjerne ha en bakgrunn så det ikke blir så masse refleksere og forstyrrelser for dabbagamen..
Gammel 09-12-2012, 23:28   #7
Reptilfreak

Drageprinsesse sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
Sted: Hordaland
Alder: 39
Meldinger: 690
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Det letteste er vel å bruke byggskum og dekke det med ett eller annet etter det har tørket Om du bare vil ha noe som er fort og enkelt å ha med å gjøre

Selv laget jeg jo bakgrunnen til Jessie The Skjeggis i isopor og Zoo Med Excavator Clay. Det er en sand som blir til leire når den blandes i vann, og som igjen blir knallhard sandoverflate når den tørker Er bilder av den her Drageprinsessens småtasser
Leiren var enkelt å grei å jobbe med, og når jeg skulle bygge oppover (var ikke alt jeg kunne lage på utsiden) stakk jeg bare tannpirkere i tre som jeg knakk i to, inn i isoporen, da fikk leiren feste Brukte en formiddag og en kveld på hele greia
Jeg kunne gjerne gjort det samme om igjen, og kommer til å kjøpe meg noen bokser til med den leiren bare for å ha stående
Det gikk forresten 2 x 11 kg dunker til terrariet mitt på 150x60x60, da dekket jeg bunn, bakgrunn og ene siden
Gammel 09-12-2012, 23:30   #8
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 907
Standard

Gips og sand fungerer helt utmerket, det eneste er at det blir blytungt. Å lage hovedformen under med byggeskum og/eller isopor er absulutt å anbefale.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Bakgrunn av gips til Gekko bobwilly D.I.Y Gjør det selv 7 17-08-2012 23:15
sand til leosene mine viss eg servere maten utafor sand? Proxor Gekkoer 16 17-07-2011 23:57
sand-substitutt straymond Utstyr 6 05-09-2008 13:53
Gips? troia Terrarier 7 18-02-2007 14:14
sand myraas Terrarier 3 22-05-2005 22:17

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:39.