"

D.I.Y Gjør det selv Bor det en liten Petter Smart i deg? Her er forumet for de som ønsker å lage ting selv!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24-01-2012, 15:16   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 34
Meldinger: 229
Question Mer lys?

I mitt nyeste plast-terra har jeg to lysspotter i "taket" med 2W LED-pærer (skal tilsvare 25W) med blåhvitt lys (6000K). Avstanden fra spot til substrat/mose er ca 20 cm. Jeg har også en liten dam der avstand fra spot til bunnen av dammen er ca 30 cm.
Her ser dere hvor jeg har plassert spottene:

Som dere ser er det plass til et par spotter til.
Slik ser det ut med lyset på (de mørke krokene er enda mørkere i virkeligheten. Bildet er tatt med blitz):

Det er snegler som skal bo her, og de har ikke noe krav til lys. Tvert imot vil de sette pris på så mye mørke som mulig. Derimot vil jeg gjerne kunne se hele terraet gjennom "vinduene", og plantene trenger lys. Det er for kort tid siden jeg satte det opp til at plantene kan gi noen indikasjoner på om lyset er for dårlig.
Jeg vurderer å sette inn en spot til bare for det estetiske. Bør den settes bak eller foran? Eller er det fint som det er?
tsrebel er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 25-01-2012, 19:36   #2
Reptilfreak

Standard

Noen må da ha en mening om dette?
tsrebel er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-02-2012, 22:06   #3
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 299
Blog Entries: 12
Standard

Kan ikke gi deg noen hjelp ang lyssetting, men ville likevel si at jeg likte oppsettet ditt her! Artig og ser bra ut
Lenxx er offline  
Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Lenxx
Gammel 04-02-2012, 22:31   #4
Reptilfreak

christoffer90 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Far east
Alder: 22
Meldinger: 809
Blog Entries: 5
Standard

jeg synes det ser bra ut som det er?
i hvertfall om de liker mørke..

uansett, ganske morsom løsning på 'terra' du har der!
Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til christoffer90
Gammel 05-02-2012, 18:14   #5
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Få inn en spott til på høyeresiden bak, eventuelt flytt den som er forran bakover om det er mulig.
mr-repti er online nå  
Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til mr-repti
Gammel 05-02-2012, 19:23   #6
Reptilfreak

Standard

Takk for ros og innspill! Disse "sneglariumene" blir bedre for hver gang jeg lager et nytt, og fungerer til dels bedre enn dyre terrarier.
Jeg er litt impulsiv av meg, så det endte med en tredje spot, i fronten. Lokket kan forsåvidt snus hvis jeg vil ha det omvendt.
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-02-2012, 20:06   #7
Reptilfreak

anitarus sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Meldinger: 37
Standard

Morsomt terrarium

Jeg er enig med deg i spot forran. Etter min mening er dette mer estetisk og gir mer dybdefølelse enn spot bak.
anitarus er offline  
Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til anitarus
Gammel 06-02-2012, 22:42   #8
Reptilfreak

Tinky sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Oslo-området.
Alder: 28
Meldinger: 32
Standard

Er det sånne batteridrevne spotter man trykker på du har brukt her, eller er det ledningen som synes på baksiden?

Har satt opp et plasterra selv.
Tinky er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-02-2012, 00:38   #9
Reptilfreak

Standard

Spottene jeg har brukt er 3-pakning fra Clas Ohlson til 199,- der jeg har bytta ut halogenpæra med LED. Det er ledningen som syns på baksiden.
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-02-2012, 01:05   #10
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,308
Blog Entries: 4
Standard

Watt styrken holder men for plantevekst lønner det seg å ha litt lavere Kelvin grad. 4800-5200K. Personlig så syns jeg lys rundt 6000K er penere, men det er meg..
Velger du planter som liker seg i skyggen eller ikke krever mest lys så er oppsettet ditt som det er helt greit. Finnes flere utrolig kule moser som kanskje kan være verdt å prøve seg på
Frogger er offline  
Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker Frogger sitt innlegg:
Svar

Emner
belysning

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:27.