"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > D.I.Y Gjør det selv Vivarium for snegler og sørgis

D.I.Y Gjør det selv Bor det en liten Petter Smart i deg? Her er forumet for de som ønsker å lage ting selv!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 09-11-2011, 21:51   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 34
Meldinger: 229
Standard Vivarium for snegler og sørgis

Jeg er i full gang med å innrede terrariet. Det får en liten dam, resten av bunnen fylles med fugeskum:

(En del av dette måtte skjæres bort fordi jeg hadde undervurdert hvor mye skummet utvida seg.)
Så har jeg festa noen røtter (nja, greiner, men vi later som om det er røtter) og kokosnøtt-deler til bakveggen og fylt rundt med fugeskum (bildet er tatt oppned):

Fugeskummet skal dekkes med silikon og jord på bakveggen og silikon og leca på bunnen. Det kommer også et lite vannfall (til høyre i bildet).
tsrebel er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-11-2011, 10:56   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2010
Meldinger: 420
Standard

Minner bare på å legge masse steiner ned i vanndelen din så sørgisen ikke drukner
Blir sikkert fint dette! Hadde vert stilig med piligift inni da
Hvor stort er det?
reptilesboy er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-11-2011, 12:33   #3
Reptilfreak

Standard

Ja, det blir masse steiner og planter å klatre opp av vannet på. Det er 45x45x60. Og jeg drømmer allerede om pilgiftfrosker
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-11-2011, 17:36   #4
Reptilfreak

Standard

Det er bra okei det jeg tenkte. Vurderer ikke flere sørgiser da? er jo nokså stort terra du har der så. Blir jo alltids morsommere med flere
Pilgift er jo perfekt inni der til den størrelsen! Må jo så klart hive ut sneglene da!
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-11-2011, 22:55   #5
Reptilfreak

Standard

Du tror ikke pilgiftfrosker går sammen med snegler? Hm. Synd, for det er sneglene som er hovedinteressen min.
Jeg håper at den ene gekkoen jeg har skal formere seg om noen måneder
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-11-2011, 02:25   #6
Reptilfreak

Standard

Da er jeg endelig ferdig med å dekke fugeskummet med silikon (forhåpentligvis). Det er noen silikonflekker på glasset som jeg ikke får bort, men er generelt fornøyd. Dette er tross alt min første skikkelige terrariumsinnredning.

Med lys på motsatt side og rett forfra:

Nå er neste skritt å sette på plass mose, planter, lianer, pumpe og slange til vannfallet. I dag fikk jeg dessuten mangrovetrærne (bare spirer foreløpig) i posten. Ett av dem skal inni vivariet, men jeg bestilte 5 for sikkerhetsskyld. Tror det kommer til å bli råstilig!
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-11-2011, 11:29   #7
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av tsrebel Vis post
Du tror ikke pilgiftfrosker går sammen med snegler? Hm. Synd, for det er sneglene som er hovedinteressen min.
Jeg håper at den ene gekkoen jeg har skal formere seg om noen måneder
Tror ikke du skal blande sammen 3 arter og i tillegg er sneglene også på bakken og tror pilgifter kommer til å bli veldig stresset av sneglene.
Husk at når sørgisen først har lagt egg så tar det igjen 60-90 før egget klekker så da er det nok en stund til du for fler

Vivariet ser ut til å bli bra vertfall! Lykke til videre
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-11-2011, 15:06   #8
Reptilfreak

Standard

ok. Da får det evt. bli når jeg får mitt terrarium nr. 2, slik at jeg kan ha trelevende snegler og pilgift der. Det burde vel gå?
Nå er vivariet ferdig planta og skal bare gro seg til litt, så er det klart for innflytting for Luringen og kanskje et par små snegler. De stor må jeg vente med til plantene har grodd fast, ellers blir de fort revet løs. Snegler er bulldosere.

Og et uten kokoslampa:

Det skal flere planter i dammen etter hvert. De to grønne "pinnene" som stikker opp foran er mangrove.
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-11-2011, 17:11   #9
Reptilfreak

Standard

Flere bilder:

Må si jeg er ganske stolt. Det ble ganske nært det jeg så for meg. Hvis jeg skulle gjort det om igjen, ville jeg hatt mer plass til jord og ikke så mye fugeskum. Bekken renner ikke bare der jeg hadde tenkt at den skulle renne, men det gjør ikke så mye. Har satt på litt mose som skal hjelpe bekken inn i bekkeleiet når den vokser seg til. Nå skal jeg måle vannverdiene.
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-11-2011, 17:30   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2011
Alder: 21
Meldinger: 351
Standard

Kan du ramse opp alle plantene du har i det? Samt hvor du kjøpte?

Ble utrolig flott
Sokken91 er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
terrarieinnredning

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Nye snegler! tsrebel Andre virvelløse dyr 13 13-09-2011 21:49
Mitt sørgis terra :D nicco88 Vivarier 8 20-06-2011 09:33
Sørgis er stukket av! Hignoria Gekkoer 30 29-01-2011 14:57
Dagens fangst! (sørgis og leos S.4) Androctonus Skorpioner 38 02-11-2007 18:14
Sørgis formering john Gekkoer 10 08-01-2007 17:29

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:22.