"

D.I.Y Gjør det selv Bor det en liten Petter Smart i deg? Her er forumet for de som ønsker å lage ting selv!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-10-2011, 03:10   #1
Reptilfreak

zn00ker sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Alder: 26
Meldinger: 29
Standard Mine planer til KP terrarie

Hei folkens!

Har nå endelig gått til anskaffelse av en aldri så liten kongepython, noe jeg har hatt lyst på i mange år!

Terrariet den bor i for øyeblikket er 65x35x50 (LxBxH) av typen glass med alu lister. Foreløpig holder dette, men har bestemt meg for å bygge eget etter slangens behov og mine tanker/ønsker.

Har lest mye nyttig info her på forumet og da dukker det selvfølgelig opp noen spørsmål også.

Tanken var å bygge en ramme av treverk (innvendige mål på ca. 150x50x50), kledd utvendig med finer e.l og bruke isopor innvendig til utforming av veggene som igjen blir dekket med husfix. I bunn blir det isopor med varmekabler, nedfelt med fliselim over og under kabelen.

Så kommer spørsmålet rundt fuktighet inn; Bør det ligge våtromsmembran på alle flater innvendig eller er det godt nok å kun bruke våtromsmembran i bunnen å litt opp på veggene før husfix blir lagt på å malt med vannfast maling?

Terrariet vil bli opplyst med lysstoffrør, men er det veldig viktig med varmelampe til hot-spot i tillegg? Slange vil jo få mer enn nok varme fra kablene.

Kom gjerne med tips og råd om dere har! Vil helt sikkert komme med flere spørsmål etterhvert byggingen settes igang
Vedlagte miniatyrbilder
Mine planer til KP terrarie-imag1600.jpg   Mine planer til KP terrarie-imag1607.jpg  
zn00ker er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-10-2011, 21:58   #2
Reptilfreak

zn00ker sin avatar

Standard

Mulig jeg postet litt feil her, så flytt den gjerne

Ingen som har noen innspill på spørsmålene mine?

Er også interessert i å vite hvor mye ventilasjon som kreves på ett såpass stort terrariet. Både med tanke på sirkulasjon og holde mest mulig på fuktigheten, uten å få dårlig luftkvalitet.
I mitt nåværende terrariet har jeg ett analogt og ett digitalt hygrometer i hver sin ende (en på kald side og en på varm side). Disse viser 2 forskjellige verdier. Jeg sprayer som regel litt vann på morgen før jobb kl 6 og ca kl 16 er verdiene ca 60% kald side og 40% varm side.
Har nå prøvd å tette igjen litt av luftelistene for å prøve å holde fuktigheten lengst mulig, men vil selvfølgelig ikke ha dårlig luftkvalitet.
zn00ker er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-10-2011, 16:11   #3
Reptilfreak

zn00ker sin avatar

Standard

Er det få som er innom D.I.Y delen?

Har vært å handla inn så å si alt jeg tror jeg skulle trenge for å starte med byggingen, unntatt noe å bruke til ventilasjon. Her har jeg ikke funnet noe å bruke enda. Tanken er å ha en aluminumslist e.l.

Her er listen over innkjøp:

Dremel multi med eget tilbehørssett
Kryssfinner 12x2400x1200mm
Lekter 36x48mm
Isoporplater (10, 5, 3 og 2cm tykkelse)
Husfix
Våtromsmenbran
Tec7
Hengsler
Div skruer
pluss litt andre småting

Alt-i-alt; 3470,-

Absolutt en fordel å ha kjent folk som jobber og driver med slike ting når man skal bygge Har nesten halvert kostnadene med alt av rabatter o.l

Nå er det bare å komplettere tegningene som er i hodet, finne arbeidslysta og setta i gang!

God helg!
zn00ker er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-10-2011, 20:38   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2011
Alder: 21
Meldinger: 351
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av zn00ker Vis post
Er det få som er innom D.I.Y delen?

Har vært å handla inn så å si alt jeg tror jeg skulle trenge for å starte med byggingen, unntatt noe å bruke til ventilasjon. Her har jeg ikke funnet noe å bruke enda. Tanken er å ha en aluminumslist e.l.

Her er listen over innkjøp:

Dremel multi med eget tilbehørssett
Kryssfinner 12x2400x1200mm
Lekter 36x48mm
Isoporplater (10, 5, 3 og 2cm tykkelse)
Husfix
Våtromsmenbran
Tec7
Hengsler
Div skruer
pluss litt andre småting

Alt-i-alt; 3470,-

Absolutt en fordel å ha kjent folk som jobber og driver med slike ting når man skal bygge Har nesten halvert kostnadene med alt av rabatter o.l

Nå er det bare å komplettere tegningene som er i hodet, finne arbeidslysta og setta i gang!

God helg!
Hehe jeg har også litt følelsen at det få her inne. Men til lufting i min brukte jeg syrefast fluenetting fra byggmakker meter vare 17cm bret. Så brukte jeg biltema sine aleminiums ''rist'' på utsiden!
Sokken91 er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-10-2011, 23:24   #5
Reptilfreak

zn00ker sin avatar

Standard

Se her, ja!

Var innom Biltema tidligere idag, men da har jeg tydeligvis ikke leita godt nok, hehe..

Takk for svar! Da fikk jeg endelig en ide på hvordan ventilasjonen blir

Edit; Det burde holde med en i toppen og en på siden med en slik -> http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ve...ilasjonsrist3/ ?
zn00ker er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-10-2011, 23:56   #6
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Se her, ja!

Var innom Biltema tidligere idag, men da har jeg tydeligvis ikke leita godt nok, hehe..

Takk for svar! Da fikk jeg endelig en ide på hvordan ventilasjonen blir

Edit; Det burde holde med en i toppen og en på siden med en slik -> Ventilasjonsrist - Biltema ?
1 i toppen tror jeg blir litt lite? Men ja er slike rister jeg bruker! Om du ser på mitt prosjekt på arbeidsloggen (økonomi versjonen av skjeggis terra) kan du se hvordan jeg har gjort det Men ville nok ha tatt 1 i siden og 3 på toppen
Sokken91 er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-10-2011, 00:38   #7
Reptilfreak

zn00ker sin avatar

Standard

Ett flott terra som jeg har henta litt inspirasjon fra gitt Har også lyst til å lage en underdel med dører og hyller, for å kunne lagre alt reptil utstyret på en plass uten at det syns..

Tenkte å lage en arbeidslogg med bilder og litt forklaring selv.
Bare moro når folk lager ting selv, med sin egene løsninger og fantasi.
zn00ker er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-10-2011, 14:02   #8
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Ett flott terra som jeg har henta litt inspirasjon fra gitt Har også lyst til å lage en underdel med dører og hyller, for å kunne lagre alt reptil utstyret på en plass uten at det syns..

Tenkte å lage en arbeidslogg med bilder og litt forklaring selv.
Bare moro når folk lager ting selv, med sin egene løsninger og fantasi.
Første plantegninga mi var også under del med 4 dører og hyller men fant ut at det ble litt dyrt, og siden jeg ikke hadde fræsen min her så fant jeg ut at jeg droppet det! Blir utrolig fint med skapdører og sånn under! Lykke til sier jeg!
Sokken91 er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-10-2011, 15:22   #9
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
Meldinger: 563
Blog Entries: 12
Standard

jeg har ganske like planer med terra til min kp, men jeg tenkte jeg skulle ha et par og ikke bare en. det jeg skal gjøre er å se om jeg finner en fin komode eller et fint vitrineskap eller noe jeg kan ha stående under terrariet, istedenfor å bygge den delen. IKEA har jo som alle veit mye bra som er billig.
Svar med sitat
Gammel 08-10-2011, 15:30   #10
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Rawhin Vis post
jeg har ganske like planer med terra til min kp, men jeg tenkte jeg skulle ha et par og ikke bare en. det jeg skal gjøre er å se om jeg finner en fin komode eller et fint vitrineskap eller noe jeg kan ha stående under terrariet, istedenfor å bygge den delen. IKEA har jo som alle veit mye bra som er billig.
Må huske at allt som er billig på ikea er av jalla kvalitet og tåler ikke mye vekt! Et terrarium av stor størrelse veier VELDIG mye! Så husk å sjekke maksimal belastningen på det du kjøper! Eventuelt forsterke det selv
Sokken91 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kjøps planer på messa Galil Småprat 7 08-05-2009 16:11
Kornsnok Snok planer JoachimB Snoker 1 19-03-2009 22:19
Meg og mine fremtidlige planer Dahkid Medlemmene 5 02-09-2008 19:52
ønsker kommentarer på mine planer JoachimB Vivarier 3 20-08-2008 21:21
Planer om å kjøpe skjeggis. hva trenger jeg? pepsico Agamer 6 19-07-2006 18:43

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:21.