| D.I.Y Gjør det selv Bor det en liten Petter Smart i deg? Her er forumet for de som ønsker å lage ting selv! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Rogaland
Alder: 18
|
overskriften sier seg selv, men jeg lurer på om Tec7 er noe man kan bruke i terrarier?
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
|
jeg snakka med en som har holdt på lenge med akvarium, og han ville ikke anbefalle å bruke tec7 i akvarium og terrarium. pga noen stoffer som var i tec7.
hvor lenge har du selv brukt det Frogger? mener og huske du har brukt det/eller vet om noen som har brukt det i saltvannsakvarium? jeg mener jo også at det skal kunne brukes, men når en person som selger det, sier det, så blir man jo litt skeptisk!
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Østfold, Askim
|
Jeg selger tec7 på jobben og har brukt det ved en anledning til terrarie. Jeg ble selv skeptisk da det luktet ganske sterkt inne i terrariet når det hadde vært luket i noen timer. Dette ble ikke noe bedre med tiden heller. Først trodde jeg at trans7 reagerte med isoporbakgrunnen da det lukta værst av den, men jeg etter å ha fjernet den, demontert terraet, vasket det grundig og satt det sammen igjen luktet det fortsatt litt. Jeg ringte til produsenten og forklarte det og han sa at det ikke skulle lukte og at det var rart om det gjorde det, men at det fortsatt ikke var noen skadelige stoffer for verken mennesker eller dyr i det. Jeg fikk bare beskjed om å vaske fugene. Nå, med substrat og innredning lukter det nesten ikke, men jeg kjenner en svak eim om jeg stikker hodet inn. Har planer om å flytte en P. Regalis inn der i kveld. Regner med at det er trygt når produsenten garanterer det etter at jeg forklarte hva jeg skulle bruke det til.
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Sitat:
Jeg har brukt Tech7 siden det kom på markedet. I begynnelsen i saltvannsakvarier da Tech7 har den egenskapen å herde under vann uten å avgi noe skadelig. Om Tech7 hadde inneholdt noen skadelige stoffer ville samtlige koraller tatt kvelden iløpet av kort tid (ca 100 000 NOki koraller). Jeg var forøvrig vært saltvannsakvarist i 12 år før jeg la middlertidig ned. Totalt har jeg hatt saltvannskavarier i drift med Tech7 i rundt 6 år. Jeg har et terrarie med Tech7 som nå går på 7. året. Det har i saltvannsmiljøet vært diskusjoner om stoffene som var i Tech7 kunne vært skadelig. Dette har gang på gang blitt tilbakevist av folk i saltvannsmiljøet. Det er verdt å merke seg at spesielt saltvannsakvarister er veldig skeptisk til produkter de ikke kan noe om. Det er store verdier som settes på spill om man driter seg ut. Har ikke en saltvannsakvarist satt seg inn i hva Tech7 er for noe vil de alltid være imot å bruke det. Skepsis er saltvannsakvaristenes svar på reptileiernes paranoia ![]() Det man må være obs på med Tech7 er å kjøpe riktig produkt til riktig jobb. Innen Ikke alle produkter som har 7 i navnet er Tech7. Bruker man f.eks feil produkt med soppdreper så dør det meste. For orden skyld har disse limtypene andre navn, med eneste likhet at de slutter på 7. Trans7 er lim beregnet på liming av glass, denne har jeg ikke samme kunnskap om, men utifra databladet deres avgir heller ikke denne noe annet enn vann. Tech7 på sin side kan jeg garantere personlig ikke vil ta livet av noen dyr. http://www.novatech.as/Default.aspx?...ductID=PROD473 Den sterke lukten magneto referer til har jeg aldri opplevd i mine akvarier eller terrarier. Sist endret av Frogger; 14-07-2011 kl 14:52. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Fantastiskt! nå får jeg skaffe meg resten av utstyret så er det gang!
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
kanon! men kan man bruke tech7 til å feste jorden til bakgrunnen også da? det at den avgir vann i herdeprosessen betyr vel bare at jeg slipper å tørke torven 100% før jeg bruker den? noen erfaringer med dette? blir en del kroner å spare om jeg bruker tech7 framfor akvarium silikon på resten. må sikkert ha 5 tuber til, eller mer
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Jorden henger som fy den.. Det er ingen forskjell på festet selv om Tech7 avgir vann i herdeprosessen. Silikon avgir jo eddik istedet for (derav eddik lukten når silokon herder).
Prismessig så er Tech7 forholdsvis dyrt, dyrere en Clas Ohlsons akvarie silikon om jeg ikke husker feil. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Men akvariesilikonen til C.O er bare blank, så om noe jord glipper av etter en stund så ser man det så godt. Derfor jeg liker best svart silikon.. får se hva jeg bestemmer meg for i morgen.. må uansett handle. Mulig det blir C.O til jord feste istedenfor.. den koster jo bare 65kr tuben sist jeg sjekka..
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
kjøpte en svart tec7 jeg, har lagt bakgrunnen skal bare til med å feste jord i morgen, var litt kjapt kanskje, men det er min første bakgrunn så
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Erfaringer med Exo Terra "Screen-terra" | Sponnich | Terrarier | 14 | 21-01-2010 07:19 |
| fjerne silikon fra glassplater | Tony | Terrarier | 7 | 05-05-2009 18:32 |
| Zalo og Silikon | Tony | Vivarier | 10 | 15-02-2009 22:39 |
| Bruke noe annet enn silikon? | bendick2112 | Utstyr | 11 | 10-04-2008 20:39 |